Gjest Melk Skrevet 20. april 2005 #41 Del Skrevet 20. april 2005 Jøss, så artig at du kan høre forskjell på dialekten til de fra Bærum, Asker og Oslo! Du må sannelig ha et godt språkøre. Og tenke seg at 100.000 snakker prikk likt! Det visste jeg faktisk ikke. *ironi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 20. april 2005 #42 Del Skrevet 20. april 2005 Russebuss til 800 000 norske kroner? MED tilleggsutstyr? Plager ikke meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 20. april 2005 #43 Del Skrevet 20. april 2005 Ps I Oslo, Asker og Bærum er det ikke vanlig med russebiler, har alltid vært mest busser, ihvertfall siden tidlig 80-tall. Det er busser man i denne delen av landet forbinder med russetiden, så at de vil ha buss ser jeg ikke noe rart i. Kjøper man en billig buss koster den det samme per pers som en bil. Og russebusser vanligere i Bærum, som du sier, så det forklarer kanskje en del av grunnen til at det ikke overrasker meg om 25 av dem kommer nettopp fra Bærum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. april 2005 #44 Del Skrevet 20. april 2005 Jamenn gjør det virkelig noe om de kommer fra Bærum?? Det bor da russ der som alle andre steder!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 20. april 2005 #45 Del Skrevet 20. april 2005 Jamenn gjør det virkelig noe om de kommer fra Bærum?? Det bor da russ der som alle andre steder!!! Klart det ikke gjør noe Må jo få være en smule useriøs i en useriøs tråd? Jeg bare blafrer litt med kjeften Men de der strupe-r'ene som ofte blir regnet for å være et Bærums-varemerke får det til å gyse i meg, nesten som når noen drar neglene mot en tavle. Sa jeg ikke skulle diskutere dette, men.. bare klarte ikke å la være å utdype litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. april 2005 #46 Del Skrevet 20. april 2005 Men de der strupe-r'ene som ofte blir regnet for å være et Bærums-varemerke får det til å gyse i meg, nesten som når noen drar neglene mot en tavle. Sa jeg ikke skulle diskutere dette, men.. bare klarte ikke å la være å utdype litt.. Aldri hørt om. Og jeg er vokst opp der, bor der og jobber der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 20. april 2005 #47 Del Skrevet 20. april 2005 Aldri hørt om. Og jeg er vokst opp der, bor der og jobber der. Jeg vet heller ikke om bæringer med spesielle r-er og jeg er også vokst opp i Bærum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. april 2005 #48 Del Skrevet 20. april 2005 Tillegg: At jeg ikke har hørt om den fæle rulle-r'en betyr ikke at jeg mener den ikke finnes, jeg bare skjønte ikke hva du snakket om. Kan du gi eksempler på når den blir brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 20. april 2005 #49 Del Skrevet 20. april 2005 Jeg har hørt dem når folk som sier de er fra Bærum sier r, det er en fæl r i kombinasjon med en vanlig og for meg ubestemmelig østlandsdialekt - noe mer kan jeg ikke utdype det Men skal jo absolutt ta høyde for at jeg tar feil, og at det er noen andre som har ansvaret for de fæle r'ene, for jeg har ikke vært der selv. I så fall ber jeg alle bærumensere dypt om unnskyldning, var ikke meninga å anklage dere på feil grunnlag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #50 Del Skrevet 21. april 2005 Hun har kanskje ikke sagt det, men jeg har også lest reportasjen det ligger link til, der holder de ihvertfall til der. Leser du artikkelen så står det tydelig at de kommer fra Oslo vest. Tror du må lære deg å lese litt bedre. Selv om de har bussen sin stående i Bærum trenger de ikke å være der i fra vet du. Elise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 21. april 2005 #51 Del Skrevet 21. april 2005 Leser du artikkelen så står det tydelig at de kommer fra Oslo vest. Tror du må lære deg å lese litt bedre. Selv om de har bussen sin stående i Bærum trenger de ikke å være der i fra vet du. Elise Les innleggene mine litt bedre du, så skjønner du kanskje at det er liten grunn til å være nærtakende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 21. april 2005 #52 Del Skrevet 21. april 2005 Jøss, så artig at du kan høre forskjell på dialekten til de fra Bærum, Asker og Oslo! Du må sannelig ha et godt språkøre. Og tenke seg at 100.000 snakker prikk likt! Det visste jeg faktisk ikke. *ironi* Man hører god forskjell på de som kommer fra øst og vestkanten av oslo iallefall! I 9 av 10 tilfeller har iallefall jeg gjettet riktig bosted i oslo-området... Og ja jeg bor i oslo selv... Pam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 21. april 2005 #53 Del Skrevet 21. april 2005 Man hører god forskjell på de som kommer fra øst og vestkanten av oslo iallefall! I 9 av 10 tilfeller har iallefall jeg gjettet riktig bosted i oslo-området... Og ja jeg bor i oslo selv... Pam Det finnes jo sosiolekter innen både Asker og Bærum også, jeg kan også høre forskjell på vestkantspråk og østkantspråk. Spørsmålet er om du hadde klart å høre forskjell på en fra Oslo Øst og en fra Asker Vest (som ofte snakker like bredt som de gjør i Oslo Øst), og de deler av Bærum der man OGSÅ snakker nøyaktig slik. Samme innvending kan sies om Oslo Vest, Asker og Bærum generelt mht det mange kaller "å snakke fint". Hører du forskjell på om man kommer fra Nesøya eller Snarøya? Eiksmarka eller Røa? Heggedal eller Grorud? Du vil alle tre stedene finne folk som snakker PRIKK likt, selv om de alle stedene snakker ulike sosiolekter. Å tro at 100.000 snakker helt likt og så unikt at man kan skille dem ut fra nabokommunene som også består av enorme mengder folk er merkelig (med mindre man er språkspesialist). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 21. april 2005 #54 Del Skrevet 21. april 2005 Er russ i år. Har noen i klassen som bruker 500 000 kr, man betaler 20 000 kr hver seg. Men på skolen min spiller det ingen rolle, fordi de får pengene av pappa uansett. Selv har jeg ikke russebuss, fordi jeg klarer meg fint uten! Selv er jeg østkantjente i Oslo, men Nordstrand er et unntak, hvor jeg går på skole(kommer ikke fra Nordstrand, og det er stor forskjell fra der jeg kommer fra, Søndre Nordstrand og Nordstrand). Der snakker man mye penere og er vestkanten i østkanten. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 21. april 2005 #55 Del Skrevet 21. april 2005 For en overraskelse at de er fra Bærum og hevder de ikke er pappagutter Dette er et sitat fra en jeg stoppet i døra på en BI-fest da han ikke var gammel nok til å komme inn. Han begynte dessuten å knipse bilder av andre festdeltakere: Jeg driter i hva du sier jeg, for pappa er advokat.. Hvorpå jeg svarer: Mora mi selger nøtter, hva vil du frem til? Forresten tar du bilder her beslaglegges kameraet ditt! (kamera til 9-10000,- Og svaret var da: Bare ta det du, pappa kjøper nytt han skjønner du.. Og nå koker det litt i topplokket mitt, og jeg klarer ikke dy meg lengre: Pappagutter som lager kvalme gidder jeg ikke bruke tida mi på. Stikk hjem til mor og far, din pappagutt! Nå kom det beste svaret: Pappagutt? hvor ser du en pappagutt her da? Jeg ser ingen pappagutt her.. (Dette var på BI i Sandvika!!!) Hvorpå jeg svarer og får endelig fred: Gå å se deg selv i speilet, så ser du hva en pappagutt er.. Kompisen hans begynte å le, makkern min begynte å le, og et par andre begynte å le. Han stakk til slutt heldigvis, men dette var en som er i årets russekull... Jeg er overrasket at det ble brukt 800 000 på en russebuss.. Var forbausende lite, spesielt med åssen type mennesker det er snakk om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 21. april 2005 #56 Del Skrevet 21. april 2005 Skjønner hva du mener. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. april 2005 #57 Del Skrevet 22. april 2005 :klø: En liten avsporing her...(unnskyld, trådstarter)...leste tråden og begynte å lure på om fenomenet russebuss finnes over hele landet eller om det er hovedsaklig et Oslo (og omegn) fenomen? Da jeg var russ for "100 år siden" var det ingen som hadde russebuss, -det var knapt nok noen som hadde russebil. Og jeg tror ikke russebuss er vanlig på de kanter av landet i dag heller. Altså: I hvilke deler av landet er russebuss vanlig, og hvor er det mindre vanlig. ....og for å komme meg inn på temaet igjen...synes personlig at 800 000 kr er mye å bruke på hva-det-enn-måtte-være, men så lenge de har fått pengene inn på lovlig vis så er det jo opp til dem hva de vil bruke pengene til og opp til dem å slite med lånet etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 22. april 2005 #58 Del Skrevet 22. april 2005 Russebuss/van eller bil er ganske vanlig i dag, og finnes over hele landet. Er russ i år, og fått inntrykk at svært mange er med på en av disse tingene, pga de store russeturene som er i blant annet Stavanger, Tryvann og Lillehammer, etc. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cupcake Skrevet 23. april 2005 #59 Del Skrevet 23. april 2005 Fryktelig unødvendig. Om noen år kommer de sikkert til å angre at de brukte så mye penger på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. april 2005 #60 Del Skrevet 24. april 2005 :klø: En liten avsporing her...(unnskyld, trådstarter)...leste tråden og begynte å lure på om fenomenet russebuss finnes over hele landet eller om det er hovedsaklig et Oslo (og omegn) fenomen? Da jeg var russ for "100 år siden" var det ingen som hadde russebuss, -det var knapt nok noen som hadde russebil. Og jeg tror ikke russebuss er vanlig på de kanter av landet i dag heller. Altså: I hvilke deler av landet er russebuss vanlig, og hvor er det mindre vanlig. . Da jeg var russ var det hovedsaklig russen i Osloområdet som hadde busser. I mitt område var det mest busser og kun noen svært få biler/vaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå