Gå til innhold

Har du tro på sykepleierløftet?


Gjest Privatbruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor skal pengene hentes fra? Skal vi ha færre sykepleiere, eller skal pengene tas fra andre poster? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør ikke gå før de tar inn igjen de andre yrkesgruppene på avdelingene.  

Sykepleierforbundet har systematisk gjennom flere tiår i stor grad presset ut hjelpepleiere, vaskepersonell, vaktmestere,  andre fagarbeidere, assistenter m.m. fordi sykepleierne kunne alt. Nå krever de høyere lønn for å utføre andre oppgaver enn rene sykepleieroppgaver som de andre gruppene får/fikk mindre betalt for å gjøre i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom pengene tas via å kutte byråkrati, så støtter jeg dette fullt ut.
Dersom pengene skal tas via skatteseddelen, kan de dra til helvette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mariell77 said:

Dette bør ikke gå før de tar inn igjen de andre yrkesgruppene på avdelingene.  

Sykepleierforbundet har systematisk gjennom flere tiår i stor grad presset ut hjelpepleiere, vaskepersonell, vaktmestere,  andre fagarbeidere, assistenter m.m. fordi sykepleierne kunne alt. Nå krever de høyere lønn for å utføre andre oppgaver enn rene sykepleieroppgaver som de andre gruppene får/fikk mindre betalt for å gjøre i utgangspunktet.

Det er det dummeste jeg har hørt. Det er politikerne som mener at sykepleiere er verdiløse poteter som kan settes til alt og jobbe for to for å spare penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det blir bittelitt bedring, men at det trengs en skikkelig krise før det blir gjort skikkelige tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, stinepetrine skrev:

Det er det dummeste jeg har hørt. Det er politikerne som mener at sykepleiere er verdiløse poteter som kan settes til alt og jobbe for to for å spare penger.

Da har du litt historie å sette deg inn i. Men ja, NÅ mener politikerne det fordi det finnes så få utenom sykepleierne igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mariell77 said:

Da har du litt historie å sette deg inn i. Men ja, NÅ mener politikerne det fordi det finnes så få utenom sykepleierne igjen

Altså, når seksjonsledere prioriterer sykepleiere til stillingene som utlyses, så er det forståelig at sykepleiere blir første valget (de kan gjøre alle pasientrelaterte oppg). Men hvorfor tror du det er slik? Tror du det er fordi seksjonsleder mener at helsefagarbeidere like gjerne kunne vært en utdødd rase og vil hevde seg? Jeg tror snarere at når stat og kommune bevilger mindre penger slik at man har på grensen til uforsvarlig få hoder til å fordele oppgavene på, I tillegg økes kravene fra politikerne om at man må jobbe mer effektivt (betyr praksis å jobbe for to). 

Også tror jeg helsefagarbeidere har mye skyld i det selv. På sykehjem f.eks så koker det over for mange helsefagarbeidere hvis sykepleiere ikke deltar i de samme oppgavene (også samme mengde) som helsefagarbeidere i TILLEGG til de oppgaver som krever sykepleiefaglig kompetanse. Det er ikke snakk om å fordele ressursene riktig, det skal fordeles rettferdig mengde av (hva de kaller) «drittippgaver» (og misforstå meg rett her, jeg mener ikke at helsefagarbeidere skal vaske gulv, koste støv og ta søpla - det bør renholder gjøre), jeg mener bleieskift, mating, stomiskift, dusjing etc. Når sykepleier da gaper over alle de samme oppgavene som helsefagarbeidere (samme type og mengde) og i tillegg tar medisiner og medisinske prosedyrer, avdelingsansvar osv, bare sånn for å holde fred på avdelingen og ikke fornærme noen...da kan man ikke komme etterpå og si «hvor ble det av helsefagarbeidere?».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal ha, skal ha, nå som det kommer frem i lys at det ble litt mye selv for sykepleierene. Selv om sykepleierene har mer utdanning, så får dere ikke gjort noe mer enn en helsefagarbeider. De kan kun variere mer, men det er alltid nok å gjøre for helsefagarbeiderene. 

Virker som idioti satt i aksjon. Et sirkus dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...