Gå til innhold

Brukt Leaf eller ny ION?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må krype til korset og kjøpe meg el-bil. Har ikke lyst til å bruke noe særlig mer enn 150.000 kr på den. Men jeg er usikker på om jeg burde gå for en brukt Leaf eller en ny ION. Noen som har noen tanker rundt dette? 

Anonymkode: 4a2c1...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få mye annen moro for den summen der. En e-UP, e-Golf, Soul eller i3 f.eks. Eller en Zoe om du kan leve med den rare ladeløsningen.

Blant LEAF er det mye US import uten noen garanti, og uten fungerende navigasjon. Pass ihvertfall på at du kjøper en EU eller norsk utgave.

Selv en flunk ny Ion har ikke rare rekkevidden, selv om garanti er greit å ha. De har heldigvis fått på plass forvarming, noe som hjelper på rekkevidden om vinteren.

Hadde det vært meg, hadde jeg gått for alt annet enn en trilling. Alle de ovennevnte gir mye mer bil for pengene. Du vil ikke akkurat glede deg til kjøreturen i en trilling.

Anonymkode: c477d...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få mye annen moro for den summen der. En e-UP, e-Golf, Soul eller i3 f.eks. Eller en Zoe om du kan leve med den rare ladeløsningen.

Blant LEAF er det mye US import uten noen garanti, og uten fungerende navigasjon. Pass ihvertfall på at du kjøper en EU eller norsk utgave.

Selv en flunk ny Ion har ikke rare rekkevidden, selv om garanti er greit å ha. De har heldigvis fått på plass forvarming, noe som hjelper på rekkevidden om vinteren.

Hadde det vært meg, hadde jeg gått for alt annet enn en trilling. Alle de ovennevnte gir mye mer bil for pengene. Du vil ikke akkurat glede deg til kjøreturen i en trilling.

Anonymkode: c477d...611

Takk for svar! Det virker som du har greie på dette. Eneste grunnen til at jeg vurderer en av trillingene er at det hadde vært gøy med helt ny bil. Men jeg skal definitivt sjekke ut forslagene dine!

Anonymkode: 4a2c1...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få mye annen moro for den summen der. En e-UP, e-Golf, Soul eller i3 f.eks. Eller en Zoe om du kan leve med den rare ladeløsningen.

Blant LEAF er det mye US import uten noen garanti, og uten fungerende navigasjon. Pass ihvertfall på at du kjøper en EU eller norsk utgave.

Selv en flunk ny Ion har ikke rare rekkevidden, selv om garanti er greit å ha. De har heldigvis fått på plass forvarming, noe som hjelper på rekkevidden om vinteren.

Hadde det vært meg, hadde jeg gått for alt annet enn en trilling. Alle de ovennevnte gir mye mer bil for pengene. Du vil ikke akkurat glede deg til kjøreturen i en trilling.

Anonymkode: c477d...611

Jeg vurderer en zoe. Hva mener du med rar ladeløsning? 

Anonymkode: 51105...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer en zoe. Hva mener du med rar ladeløsning? 

Anonymkode: 51105...43e

Om du ikke er så heldig å ha sk. TN nett i huset ditt, kan du ikke lade med en alminnelig ladekladd (i stikkontakt) slik som alle andre biler kan. Du trenger enten en spesiell ladestasjon med en stor transformator, eller en sk. ladebøtte som veier ca 10kg. Ikke noe moro å dra med på tur.

Bor du i enebolig har ikke den sære ladestasjonen så mye å si. Kjøper du ny bil får du denne med på kjøpet inkludert montering! Bor du i borettslag/sameie er du heldig om du får lov å montere den opp. 

Ut på tur med Zoe kan du hurtiglade på de aller fleste hurtigladere, uten noe styr (men du må ta med en type 2 kabel - den følger som regel med bilen). Dog er Zoe en av de bilene på markedet som lader tregest, så beregn goood tid.

Det kommer veldig an hva du skal bruke bilen til. Er det til pendling innenfor 8-10 mil hjemmefra, er den helt grei. Dette bør den klare selv på vinteren. Skal du lenger, bør du kjøpe noe med lengre rekkevidde. Langtur på mer enn to ganger den rekkevidden, blir du fort lei. Da snakker jeg om de 2 første generasjonene Zoe. Den nye bør klare minst 20mil på vinter. Men.. ladingen er fortsatt like treg!

Anonymkode: c477d...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Det virker som du har greie på dette. Eneste grunnen til at jeg vurderer en av trillingene er at det hadde vært gøy med helt ny bil. Men jeg skal definitivt sjekke ut forslagene dine!

Anonymkode: 4a2c1...fa2

Prøv dem! Det er det viktigste.

Spør gjerne også her, det er der jeg har plukket opp mye av kunnskapen.

Anonymkode: c477d...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke amerikansk Leaf? Er i markedet for Leaf i 70000kr-klassen og der er det mange slike. Vet at etter insentiver var de nesten gratis i USA så er litt redd for hvordan de ble behandlet av anerikanerne...

Jeg er ikke i tvil om at Kia Soul er den beste, mest praktiske elbilen i markedet nå. Men ved nybilkjøp er ventetiden på nesten alle Kia jo 2 år...

Anonymkode: 0b00f...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke i tvil om at Kia Soul er den beste, mest praktiske elbilen i markedet nå. Men ved nybilkjøp er ventetiden på nesten alle Kia jo 2 år...

Anonymkode: 0b00f...acf

feil, soul 2019 kan du få på dagen. soul 2020 har ventetid.

Anonymkode: d3700...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår Leaf i 2012, og ELSKER den fortsatt like mye! 🙂 

Anonymkode: 8534a...a91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...