Gå til innhold

Kan jeg løpe hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her inne som løper daglig uten skader?

Begynte å løpe i fjor sommer, og har gradvis bygget meg opp til hvor jeg er nå. Løper annenhver dag 8 – 12 km. Varierer mellom rolige turer og raske turer. Jeg elsker det, og har lyst til å løpe hver dag. Mest pga den psykiske fordelene det gir – bedre stressmestring, bedre humør, bedre søvn.

Har ingen vondter  og skader nå, er kvinne 32 år.

Ønsker svar fra løpere og ikke synsere og besserwissere – kan jeg løpe hver dag?

Anonymkode: ea8a9...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ikke noe problem. Jeg gjør det, og er litt eldre enn deg. 

Jeg varierer øktene mye. Normalt 1-2 langrurer i uka. 1-2 intervalløkter. 1-2 i bratt terreng. Og det jeg kaller koseøkter, der jeg løper 5-10 km i rolig tempo. Velger alltid sistnevnte om jeg fortsatt kjenner noe fra gårsdagens økt. 

Jeg anbefaler også å supplere med styrkeøvelser. Som forebygger skader i sener og ledd. 

Anonymkode: 24bab...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er ikke noe problem. Jeg løper også hver dag. Pass på i starten, så du ikke bygger mileage for fort. Det kan være lurt å korte ned noen turer og heller fordele kilometerne på flere dager i uka. Både Daniels og Ftizgerald anbefaler å ikke øke ukentlig distanse med mer enn 10 % i uka, og passe på å ta det litt lettere ca hver tredje uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ca like langt (8-10km) nesten hver dag og har gjort det i åresvis. Det går greit, men jeg vil faktisk IKKE anbefale det om du har mulighet for å få trent mer variert.

Det jeg merker etter at å ha løpt så hyppig og langt i mange år er at jeg er svært stiv i muskulaturen og ofte har vondt. Dette til tross for at jeg tøyer. Jeg har også begynt å få skader hyppigere som sitter i lengre og lengre. I tillegg løper jeg saktere nå enn for noen år siden. Tror det skyldes at jeg er blitt for stiv pga ensidig belastning og at jeg sakkes ned fordi jeg alltid har litt vondt et eller annet sted.

Jeg ville trent andre ting de andre dagene om du ønsker å trene daglig. Jeg tror du har mye mer igjen for det på alle måter.

Jeg kommer ikke til å fortsette å løpe daglig særlig mye lenger selv, for jeg merker godt nå at det ikke er bra for meg.

Anonymkode: b11f3...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg løper ca like langt (8-10km) nesten hver dag og har gjort det i åresvis. Det går greit, men jeg vil faktisk IKKE anbefale det om du har mulighet for å få trent mer variert.

Det jeg merker etter at å ha løpt så hyppig og langt i mange år er at jeg er svært stiv i muskulaturen og ofte har vondt. Dette til tross for at jeg tøyer. Jeg har også begynt å få skader hyppigere som sitter i lengre og lengre. I tillegg løper jeg saktere nå enn for noen år siden. Tror det skyldes at jeg er blitt for stiv pga ensidig belastning og at jeg sakkes ned fordi jeg alltid har litt vondt et eller annet sted.

Jeg ville trent andre ting de andre dagene om du ønsker å trene daglig. Jeg tror du har mye mer igjen for det på alle måter.

Jeg kommer ikke til å fortsette å løpe daglig særlig mye lenger selv, for jeg merker godt nå at det ikke er bra for meg.

Anonymkode: b11f3...d43

Hva slags løpeteknikk har du brukt? Hva slags type sko? Underlag? Terreng? Gjort noe annet ved siden av? Hva slags jobb har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg løp hver dag før jeg ble gravid og hadde aldri noen skader eller slitasje. Så lenge du lytter til kroppen og løper variert så er det ikke noe problem når kroppen er vant til det.

Nå løper jeg 4-5 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...