Gå til innhold

Går ikke (mer) ned i vekt!


-lykke-

Anbefalte innlegg

Jeg har i to måneder forsøkt å kvitte meg med litt fett. Er 162 høy og per nå 60 kg (startet på 63 kilo). Jeg har altså gått ned 3 kilo, men etter disse tre kiloene stoppet det helt opp.

Har tidligere konkurrert i fitness, så føler jeg har god kontroll på maten. Veier absolutt alt. Er ikke så veldig nøye på makroene, men teller kalorier og sørger for å få i meg nok proteiner (100-120 g) og spiser rent 80-90% av tiden. Lå på 1600 kalorier de første ukene, men da vekta stoppa opp senket jeg det til 1200. Har spist 1200 kalorier dagen i to uker nå, men dette ble for lite for min del (og vekten har stått bom stille til tross for så lite kalorier). Så i går gikk jeg opp til 1500 igjen.

 Jeg trener tung styrke 4-5 ganger i uka, og kardio (spinning) 2-3 ganger i uka. Har ellers en relativt stillesittende jobb, men har barn så er i litt bevegelse ellers. 

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor jeg ikke går videre ned? Har lyst til å gå ned til mellom 55-57 kilo. Da jeg konkurrerte i bikinifitness gikk jeg jevnt og trutt ned mens jeg spiste 1650 kalorier om dagen (startvekten min da var 57 kilo, og jeg veide 54 på scenen). Trente slik jeg gjør nå omtrent, men trente ikke kardio i det hele tatt. Jeg hadde minimalt å gå ned da jeg startet på dietten siden jeg allerede hadde relativt lav fettprosent. Gikk kun ned 3 kilo. Men opplevde ingen vanskeligheter med å gå ned.

Skal sies at jeg pga en krevende jobb det halvannet siste året har måttet ofret treningen en del. Har blitt 1-2 søkter med lite futt i uka, enkelte uker ingen trening (har alltid «gitt alt», men det er klart jeg mistet mye styrke i denne perioden). Men nå som jeg har kommet meg ut av denne jobben, har jeg endelig fått tid og overskudd til å trene som før. 

Så det er vel forskjellen fra sist jeg skulle ned i vekt. Jeg var bedre trent i utgangspunktet og hadde lavere fettprosent i utgangspunktet. Samboer mener kroppen er i sparebluss, men jeg tror egentlig ikke på dette med sparebluss da jeg har lest en del forskning om det og sparebluss er nok en myte. Ellers mener samboer at jeg har bygget såpass med muskler og mistet fett, slik at vekta står stille. Men jeg får ikke det til å stemme helt det heller. For det tar jo langt mer tid å bygge muskler. Vet det også er mange som sier man ikke kan bygge i underskudd, men jeg bygget faktisk på meg ganske greit med muskler og styrke under siste dietten. Skal sies at jeg har økt voldsomt i styrke siden jeg startet ordentlig med treningen igjen, da. Og jeg er blitt mye mer markert i overkroppen (beina og rumpa holder alltid på fettet lengst hos meg). Men jeg tror ikke jeg kan ha bygget så mye muskler at det forklarer stagnasjonen til vekta, til tross for at jeg har relativt lett for å bygge muskler for å være dame.

Jeg har fortsatt å gå ned noen få cm rundt midjen (eneste stedet jeg måler) etter at vekta stoppet opp. Men dette tror jeg bare er fordi jeg ikke spiser mat som får meg oppblåst, spiser jeg for eksempel hvete så eser jeg ut. Tipper de cm hadde kommet kjapt tilbake etter en skikkelig utskeielse med andre ord.

Har dere noen anbefalinger til meg? Er greit nok at jeg blir litt strammere og ser litt endringer, men har liksom som mål for sommeren å bli skikkelig ripped... 

Skal for øvrig dra til 24 fitness og få målt fettprosenten, så får jeg en liten pekepinn på hvordan jeg ligger an.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker dette: Når du ikke har så mye å ta av, går det ikke fort, og det er nesten umulig å skjelne noen endring i vekt på bare to uker. 1200 kalorier er også veldig lite mat, så det er nesten umulig å holde seg til det uten å "jukse". Tips: Ikke noe annet enn reelt kaloriunderskudd og tid får deg ned i vekt, dessverre.

Anonymkode: f3a57...1e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe tips, enig med personen over. Det at du har økt i styrke kan nok godt være en årsak til at vekt står stille, mens fettprosent allikevel har.

Anonymkode: bdf75...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan syklusen din spille inn her? Vannvekt fra saltinntak? Lite søvn eller stress?😊 

Jeg er også der hvor jeg skal ned 3-4 kg, flisespikkeri hehe.. Og har også slitt med siste kiloene, dem sitter hardt altså. 

Anonymkode: 4fc05...d15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan syklusen din spille inn her? Vannvekt fra saltinntak? Lite søvn eller stress?😊 

Jeg er også der hvor jeg skal ned 3-4 kg, flisespikkeri hehe.. Og har også slitt med siste kiloene, dem sitter hardt altså. 

Anonymkode: 4fc05...d15

Ja, syklusen har vel noe å si. Jeg har perioden min nå, og pleier alltid å legge på meg 1-2 kilo (med vann så klart). Men det sto jo stille en stund før jeg fikk mensen nå også. Kan jo håpe at jeg plutselig dropper ned litt ekstra etter perioden min er ferdig (har selvsagt ikke veid meg nå, det er bare demotiverende). Krysser fingrene! 

Men jo, jeg spiser nok for mye salt slik at kroppen holder på noe vann pga det også.

Har alltid hørt at de siste kiloene er vanskelige å bli kvitt, men erfarte ikke det sist. Da gikk jeg ned lett som bare det. 

Har blitt fire år eldre og passert 30 da.. men søren a. Har vel ikke blitt så gammal at forbrenninga har begynt å synke ennå? 😅

Regner med at det plutselig løsner, eller håper på det i hvert fall! 

Endret av -lykke-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan faktisk være muskler som gjør at vekten ikke går ned. Kjøp deg en fettklype å ta målinger en gang i uken selv så er det lettere å forstå hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, -lykke- skrev:

Ja, syklusen har vel noe å si. Jeg har perioden min nå, og pleier alltid å legge på meg 1-2 kilo (med vann så klart). Men det sto jo stille en stund før jeg fikk mensen nå også. Kan jo håpe at jeg plutselig dropper ned litt ekstra etter perioden min er ferdig (har selvsagt ikke veid meg nå, det er bare demotiverende). Krysser fingrene! 

Men jo, jeg spiser nok for mye salt slik at kroppen holder på noe vann pga det også.

Har alltid hørt at de siste kiloene er vanskelige å bli kvitt, men erfarte ikke det sist. Da gikk jeg ned lett som bare det. 

Har blitt fire år eldre og passert 30 da.. men søren a. Har vel ikke blitt så gammal at forbrenninga har begynt å synke ennå? 😅

Regner med at det plutselig løsner, eller håper på det i hvert fall! 

Jeg pleier alltid å gå opp i vekt 1-2 uker før mensen da kroppen starter å holde vann til meg da. Kan det være sånn til deg også? Vent til etter mensen og se om du da går ned☺️

Anonymkode: 5c74c...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier alltid å gå opp i vekt 1-2 uker før mensen da kroppen starter å holde vann til meg da. Kan det være sånn til deg også? Vent til etter mensen og se om du da går ned☺️

Anonymkode: 5c74c...f21

Joda, nå droppet jeg plutselig 1 kg ned over natta. Veldig glad for det! Blir jo så stressa når man står på sånn uten at det skjer noe 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, -lykke- skrev:

Joda, nå droppet jeg plutselig 1 kg ned over natta. Veldig glad for det! Blir jo så stressa når man står på sånn uten at det skjer noe 😅

Haha så bra! Trener mye styrke selv og begynte i underskudd for to uker siden og vekta har ikke bevegd seg, men så har jeg mensen nå så håper det er vann😄

Anonymkode: 5c74c...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bygger fortere når du har vært godt trent før er min erfaring iallefall. Så godt mulig det er muskler. Kast vekta og heller bruk speil og målebånd! Jeg har lagt på meg 5 kg det siste halve året og ser slankere ut enn noen gang 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...