Gå til innhold

Hjelp til ny bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er på tide med ny bil, men vet ikke hva jeg skal velge. Kjører mye blandet, må ha en bil som er komfortabel både til by og langkjøring. Jeg er for meg en bil som er ca 3 år gammel, driftssikker, og ikke for dyr å holde i drift (dermed utgår Audi). Biler jeg ser for meg jeg kunne tenke meg å prøve:

Golf
Ford Fiesta
Volvo v40
Hyundai i30
Opel Astra
Peugeout 308

Er det noen som har erfaringer av nyere modeller av disse? Jeg antar v40 ikke finnes i bensin, og er derfor usikker på om jeg skal vurdere den. Håper på innspill :) 

Anonymkode: 0ccd3...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor bensin? Diesel er mer miljøvennlig på de nyere bilene, i tillegg er dieselen billigere. 

Ville gått for en golf av de du ramser opp. Prøv å spør på diskusjon.no, er nok flere der som har peiling på bil enn her. 

Anonymkode: a8187...ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bensin? Diesel er mer miljøvennlig på de nyere bilene, i tillegg er dieselen billigere. 

Ville gått for en golf av de du ramser opp. Prøv å spør på diskusjon.no, er nok flere der som har peiling på bil enn her. 

Anonymkode: a8187...ccb

Tja, er de egentlig det i det store og det hele? Slik som el-biler som skal være så miljøvennlige, men prosessen med å lage de/batteriene er så miljøbelastende at vinninga går opp i spinninga.

Jeg antar at folk her også kjører bil, og vil dele erfaringer. Men skal sjekke ut diskusjon.no :) 

Anonymkode: 0ccd3...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du lister opp er det tre som peker seg ut som ganske forskjellige veivalg:

Ford Fiesta - kompakt, men veldig habil kjørebil. Relativt god kvalitet, godt bilhold, stort utvalg.

Hyundai i30 - foreløpig sinnssykt billig. Mange biler som dumpes i markedet av leiebilselskap. 7 års garanti, nokså gode å kjøre. Dårlige klutsjer. Godt kjøp om du elsker Excel-ark.

Volvo V40 - eneste bilen med ambisjoner her. Utmerket på komfort og stil, men ikke altfor praktisk. Litt dyrere, men knallgode bensinmotorer. Verdens beste seter til langkjøring, helt uten konkurranse. 

Alle de andre ville jeg ikke en gang ha vurdert, men det er litt smak og behag også. Golfen er Norges mest solgte bil og har vært det lenge. Ganske kompetent som ny bil, men mye å holde styr på brukt. Du kan også se på Honda Jazz - knallstor innvendig, liten inni, gode, ekstremt pålitelige hybrider - og Honda Civic. Det er gode biler som man kan få ok priser på om du pruter hardt. Kia Rio er også et supert valg, hakket mer moderne enn Hyundai med mye den samme teknologien bak. Designet av VW sin gamle sjefsdesigner.

Lykke til! :)

Anonymkode: f7cd2...1bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*liten utvendig, den Jazzen. 🤪

Anonymkode: f7cd2...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dog 2012, men kjørt en 2016 modell av golfen også. 16' var noe mer komfortabel enn 12', men jeg er så glad i min at jeg neppe kommer til å bytte den ut før motoren sier stopp. Kjører både langt og by, og opplever ikke noe negativt annet enn at dieselforbruket øker noe med kø, oftere start og stopp kjøring. Fyller tanken ca to ganger i mnd, en gang før Arendal Oslo og en gang før vi kjører ned, med full tank da, har jeg ca 85% etter en slik ut. Halv tank en mnd senere når vi skal kjøre opp igjen. 

Jeg opplever golfen som en trygg og god bil å kjøre, jeg føler at den ligger godt i veien, god på vinterføre (selvfølgelig har dekk en del å si). Jeg har vel aldri følt meg usikker på at noe skulle bryte sammen (dog, en returslange til diesel hoppet av, men dette er en kjent feil på 2012 modellen)

Personlig, skulle jeg ha valgt igjen hvor valget står mellom diesel og bensin, hadde jeg uten å tenke meg om en gang, valgt diesel. Ikke bare er det billigere, men også forbruket er så drøyt at den neppe koster deg mer enn 900kr/mnd, selv med mye forskjellig kjøring.

Jeg driver å sniffer litt på Mercedes A-klasse, samt Mazda CX-3 dersom muligheten skulle by seg. Mest sannsynligvis ville vi ha endt opp med en nyere golf modell. 

Ellers har jeg også lest mye godt om Ford Focus, Peugeout 308 opplever jeg som en bil som kan ha mye feil, men 50/50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, så ville jeg sannsynligvis gått for en Golf.  

Men, Astra er ikke blant de dummeste valgene en kan gjøre, og de er ofte relativt billige i bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Men, Astra er ikke blant de dummeste valgene en kan gjøre, og de er ofte relativt billige i bruktmarkedet

...men du vet jo også hvorfor?

Anonymkode: f7cd2...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av de du lister opp er det tre som peker seg ut som ganske forskjellige veivalg:

Ford Fiesta - kompakt, men veldig habil kjørebil. Relativt god kvalitet, godt bilhold, stort utvalg.

Hyundai i30 - foreløpig sinnssykt billig. Mange biler som dumpes i markedet av leiebilselskap. 7 års garanti, nokså gode å kjøre. Dårlige klutsjer. Godt kjøp om du elsker Excel-ark.

Volvo V40 - eneste bilen med ambisjoner her. Utmerket på komfort og stil, men ikke altfor praktisk. Litt dyrere, men knallgode bensinmotorer. Verdens beste seter til langkjøring, helt uten konkurranse. 

Alle de andre ville jeg ikke en gang ha vurdert, men det er litt smak og behag også. Golfen er Norges mest solgte bil og har vært det lenge. Ganske kompetent som ny bil, men mye å holde styr på brukt. Du kan også se på Honda Jazz - knallstor innvendig, liten inni, gode, ekstremt pålitelige hybrider - og Honda Civic. Det er gode biler som man kan få ok priser på om du pruter hardt. Kia Rio er også et supert valg, hakket mer moderne enn Hyundai med mye den samme teknologien bak. Designet av VW sin gamle sjefsdesigner.

Lykke til! :)

Anonymkode: f7cd2...1bf

Takk for svar! Jeg har hatt volvo en stund, og vet at de er overlegne på komfort. Derfor den vurderes sterkt igjen, men jeg må innrømme at det har vært mye tull med den også. Honda Civic og Jazz er nok temmelig uaktuelt, samme med Kia. Hva er galt med Opel Astra, og P308 (utover at den "er fransk?)

Golf er jo egentlig temmelig kjedelig, alle har den. Men jeg vil ha en pålitelig bil som er god og kjøre, og som ikke kjeder vettet av meg :) 

:) 

Anonymkode: 0ccd3...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dillyduzit skrev:

Dog 2012, men kjørt en 2016 modell av golfen også. 16' var noe mer komfortabel enn 12', men jeg er så glad i min at jeg neppe kommer til å bytte den ut før motoren sier stopp. Kjører både langt og by, og opplever ikke noe negativt annet enn at dieselforbruket øker noe med kø, oftere start og stopp kjøring. Fyller tanken ca to ganger i mnd, en gang før Arendal Oslo og en gang før vi kjører ned, med full tank da, har jeg ca 85% etter en slik ut. Halv tank en mnd senere når vi skal kjøre opp igjen. 

Jeg opplever golfen som en trygg og god bil å kjøre, jeg føler at den ligger godt i veien, god på vinterføre (selvfølgelig har dekk en del å si). Jeg har vel aldri følt meg usikker på at noe skulle bryte sammen (dog, en returslange til diesel hoppet av, men dette er en kjent feil på 2012 modellen)

Personlig, skulle jeg ha valgt igjen hvor valget står mellom diesel og bensin, hadde jeg uten å tenke meg om en gang, valgt diesel. Ikke bare er det billigere, men også forbruket er så drøyt at den neppe koster deg mer enn 900kr/mnd, selv med mye forskjellig kjøring.

Jeg driver å sniffer litt på Mercedes A-klasse, samt Mazda CX-3 dersom muligheten skulle by seg. Mest sannsynligvis ville vi ha endt opp med en nyere golf modell. 

Ellers har jeg også lest mye godt om Ford Focus, Peugeout 308 opplever jeg som en bil som kan ha mye feil, men 50/50. 

:) 

Jeg har også sniffet på Mercedes A-klasse , synes det er en vakker bil! Men jeg vet lite om den i forhold til driftssikkerhet? Diesel for meg går mye på utslipp, ikke den økonomiske delen. Har ikke begynt prøvekjøringen enda, men hvis jeg finner en Golf som ikke er sort, grå eller hvit, så kan det være jeg blir interessert :ler:

Anonymkode: 0ccd3...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Ford fiesta forrige uke, og er kjempefornøyd! Fin liten bil med gode kjøreegenskaper. Service og slikt er ganske billig da ford visstnok har prisgaranti. Alt etter hvilken prisklasse du kikker i får du mye for pengene med en 7 år gammel fiesta titanium med lav km!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, alli634 skrev:

Jeg kjøpte meg en Ford fiesta forrige uke, og er kjempefornøyd! Fin liten bil med gode kjøreegenskaper. Service og slikt er ganske billig da ford visstnok har prisgaranti. Alt etter hvilken prisklasse du kikker i får du mye for pengene med en 7 år gammel fiesta titanium med lav km!

Jeg liker godt denne bilen, uten at jeg har prøvekjørt. Den er kanskje ikke like god på langkjøring som en volvo v40, men den virker behagelig nok, men en ok motor? Den er jo også vesentlig rimeligere, jeg burde få en Fiesta med 100 hk bensinmotor med 2 års garanti, utifra det jeg kan se på finn. Vil ha en nyere modell, ser for meg 2015 :) 

Anonymkode: 0ccd3...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg har hatt volvo en stund, og vet at de er overlegne på komfort. Derfor den vurderes sterkt igjen, men jeg må innrømme at det har vært mye tull med den også. Honda Civic og Jazz er nok temmelig uaktuelt, samme med Kia. Hva er galt med Opel Astra, og P308 (utover at den "er fransk?)

Golf er jo egentlig temmelig kjedelig, alle har den. Men jeg vil ha en pålitelig bil som er god og kjøre, og som ikke kjeder vettet av meg :) 

:) 

Anonymkode: 0ccd3...61e

Hvorfor er Hondaene og Kiaen uaktuelle? Kia lager markedets beste biler i mange segmenter nå. Honda er Japans BMW, bare pålitelig også. 😎

Opel Astra har alltid vært en bil sterkt preget av sparekniven, og du vil måtte bytte slitedeler mye. De er til gjengjeld billige, men fikser du ikke slikt selv, gjør det likevel enorme innhøgg i budsjettet ditt. Peugeoten vet jeg lite om. Har ikke kjørt noe særlig Peugeot siden 70-tallet, da de konkurrerte med Mercedes.

Fiestaen med 100hk har jeg derimot kjørt. Ville ha lett litt etter en sterkere variant, for å si det slik. 

Anonymkode: f7cd2...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er Hondaene og Kiaen uaktuelle? Kia lager markedets beste biler i mange segmenter nå. Honda er Japans BMW, bare pålitelig også. 😎

Opel Astra har alltid vært en bil sterkt preget av sparekniven, og du vil måtte bytte slitedeler mye. De er til gjengjeld billige, men fikser du ikke slikt selv, gjør det likevel enorme innhøgg i budsjettet ditt. Peugeoten vet jeg lite om. Har ikke kjørt noe særlig Peugeot siden 70-tallet, da de konkurrerte med Mercedes.

Fiestaen med 100hk har jeg derimot kjørt. Ville ha lett litt etter en sterkere variant, for å si det slik. 

Anonymkode: f7cd2...1bf

Vel, jeg liker ikke Honda Civic pga måten de har plassert speedometeret (og det er uaktuel å kjøpe bil med digital speedometer). Jazz har vel kanskje tatt seg opp på nyere modeller i forhold til utseendet, men har vel uansett ikke falt helt for den. Skal se litt nærmere på den :) 

Kia hører jeg tvert i mot at folk har mye tull med. En jeg kjenner som jobber hos merkeforhandler hvor de har tatt inn mye Kia, og opplevd veldig mye reklamasjoner. Så jeg er vel litt farget av det :) 

Vet ikke om jeg syns Astra er så billig, de ligger i noenlunde likt sjikte som golf or de andre i den klassen? Gjelder den sparekniven på nyere Astraer også? 

Å, haha, var fiestaen veik? Jeg har 2.0 liter diesel og 136 HK nå (som egentlig er litt i overkant av hva jeg trenger). Men jeg har blitt godt vant til god motor, så jeg orker ikke en motor som er for mild. 

Anonymkode: 0ccd3...61e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med Mazda 3 forresten, er det en grei bil? 

Anonymkode: 0ccd3...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

...men du vet jo også hvorfor?

Anonymkode: f7cd2...1bf

Folk tror gjerne de er dårligere enn de er.. 😉

Eksen har Astra og det har vært særs lite tull med den. Har også et par Astra’er til i omgangskretsen, og de har vært veldig billige i drift/vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda 3 er en knallbil. Som Volvo V40 er det en bil videreutviklet på Ford Focus platformen. 3eren er god å kjøre, har veldig gode bensinmotorer med "Skyactive"-teknologi, trivelig førermiljø og et fint design. Eldre modeller har pleid å slite med rust, men jeg vet faktisk ikke om de har kommet seg over den kneika.

Anonymkode: f7cd2...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bensin? Diesel er mer miljøvennlig på de nyere bilene, i tillegg er dieselen billigere. 

Ville gått for en golf av de du ramser opp. Prøv å spør på diskusjon.no, er nok flere der som har peiling på bil enn her. 

Anonymkode: a8187...ccb

Diesel koster mer å kjøre gjennom enkelte bomringer...

Anonymkode: ae1c7...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...