Gå til innhold

«Søtsaker», deling av tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har, som mange andre her inne, planer om å føle meg litt freshere på stranden til sommeren! Men for å overleve all denne sunnheten og treningen uten å falle av lasset, så trenger jeg noe okey «kos» når verste søtsuget melder seg😊 Uten at det skal ødelegge hele regnestykket. 

Tenkte å dele mine triks, og kanskje noen har noe annet godt å komme med også. Kanskje vi kan hjelpe hverandre fra å falle av lasset!

- Grete Roede kokosboller (50 kcal stk, uten tilsatt sukker). Veldig gode😊 

- ProPud m/sjokolade 

- Mandler 

- Yoghurtvaffler som jeg lager med yoghurt naturell eller yoplait 0%, sukrin, havregryn osv. 

- En teskje honning 😂 

- Banan m/peanøttsmør 

Noen flere som har andre «redninger»?😊

Anonymkode: 90bb5...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre å lære seg måtehold, synes jeg, og ikke pine seg selv med slike nødløsninger. Det er jo tross alt det som får oss til å falle av lasset.

Anonymkode: 306f7...7c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over. Det beste er å lære seg måtehold. Men skal man f.eks. bytte ut kosen eller mellommåltid med noe sunnere så må man tenke over om det er sunnere mat man vil ha eller mat med lavt kaloriinnhold. Mange matvarer er sunne, men det vil ikke si at det er lavkalori. Så spiser man 50g mandler (287kcal) kunne man liksågodt spist ca. 5-6 ruter melkesjokolade (250-300kcal). 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Luckiness skrev:

Enig med AB over. Det beste er å lære seg måtehold. Men skal man f.eks. bytte ut kosen eller mellommåltid med noe sunnere så må man tenke over om det er sunnere mat man vil ha eller mat med lavt kaloriinnhold. Mange matvarer er sunne, men det vil ikke si at det er lavkalori. Så spiser man 50g mandler (287kcal) kunne man liksågodt spist ca. 5-6 ruter melkesjokolade (250-300kcal). 

 

Ts her! Dette var et forsøk på å hjelpe både meg selv og andre. Jeg har blant annet kuttet ut sukker og kuttet drastisk ned på salt. Og har fokus på både lavt kalori og mat med helsevinnende effekt. Derfor er det begge deler her på min liste. Det har lite for seg å spise kun kalorifattig, og ikke sunt.. Det er ikke spesielt bra for helsen i lengden😊 

Til info er 50 gram mandler ca 50 stk.. Hehe så nei, er ikke i nærheten av det nivået. Og jeg har klart meg fint enn så lenge med disse knepene. Har gått ned snart 30 kg, og jobber med siste 4-5. «Med måte» fungerer ikke for meg, da jeg lett føler meg omtrent avhengig av sukker. 

Men ser ikke noen grunn til å kuppe tråden på denne måten. Takk for «tipset» da! 

Anonymkode: 90bb5...e44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min go to er lavkalori is, type Nyt, Halo top, lohilo ol. Spiser det i stedet for kveldsmat de dagene jeg er skikkelig fysen (ofte lørdagskvelden). 

Anonymkode: c7f7f...a9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan med peanøttsmør, mandler o. L... Dette er sunt ment overhodet ikke magert eller kalorifattig... Fort gjor å gå på en kalorismell med slike valg. 

Ktror egentlig man skal kose seg med akkurat det man har mest lyst på slik at man blir fornøyd. Cluet er å begrense hyppighet og mengde. Én skikkelig god sjokolade en gang eller to i uka, eller den samme sjokoladen fordelt utover uka ved å ha en bit eller to til kaffen etter middag feks. Man må legge vekk tankesettet om at kos=mat. Kos kan være det sosiale, det kan være en kopp te, en bok, en følelse. Og klart, man koser seg i selskap og på restaurant, men ikke la kos ALLTID forbinde med mat.

 

Ellers-være bevisst på måten du spiser. Spis for å spise. Ikke spis foran tv, ikke spis fordi du kjeder deg. Når du spiser så tygg, smak, ta seg tid til å kjenne etter. Du blir mer bevisst og også fortere fornøyd og forsynt. 

Dette er grep som er bærekraftige og nyttige over tid. 

Ellers nå på sommerstid kan en lett lage seg hverdagsversjon av is'/sorbe av frosne bær, kesam/yoghurt/Skyr, litt søtning og evt proteinpulver. Stavmikseren. Og spis. Mettende og fullt av nyttig næring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! Dette var et forsøk på å hjelpe både meg selv og andre. Jeg har blant annet kuttet ut sukker og kuttet drastisk ned på salt. Og har fokus på både lavt kalori og mat med helsevinnende effekt. Derfor er det begge deler her på min liste. Det har lite for seg å spise kun kalorifattig, og ikke sunt.. Det er ikke spesielt bra for helsen i lengden😊 

Til info er 50 gram mandler ca 50 stk.. Hehe så nei, er ikke i nærheten av det nivået. Og jeg har klart meg fint enn så lenge med disse knepene. Har gått ned snart 30 kg, og jobber med siste 4-5. «Med måte» fungerer ikke for meg, da jeg lett føler meg omtrent avhengig av sukker. 

Men ser ikke noen grunn til å kuppe tråden på denne måten. Takk for «tipset» da! 

Anonymkode: 90bb5...e44

Altså det var ikke for å kuppe tråden! Kun et velmenende råd! Sett vekk i fra det kan jeg anbefale fruktsalat, oppskjært frukt (gjerne mer eksotiske som er mer "spennende"), grønnsaksstenger med dipp, oliven, salater (mange gode på godt.no), div. nøtter (helst uten salt), speltlompe-chips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfrie pastiller fungerer her😃 samt et glass sukkerfri saft/brus. Ellers har jeg lært at den beste motivasjonen for min del er å finne på noe når hungeren melder seg. Da går jeg meg en tur!😊

Anonymkode: 861d4...4ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebæris: 400gr frosne bringebær, 1/2 beger naturell yoghurt (250gr) og sukrinmelis til ønsket smak. Kjør i blender til fin konsistens :)

Anonymkode: 88bd3...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelé 

5 plater gelantin (bløte) 

3,5 dl kokende vann

1,5 dl valgfri saft (gjerne Zeroh! Fun light)

kok opp vann og saft, rør inn myke gelantinplater og ha i form, sett kald til det har stivnet. Kalorifritt og godt, jeg har gjerne litt yoghurt eller kesam på og muligens litt frisk frukt

Ta gjerne og juster forhold mellom saft og vann selv, så lenge totalt mengden ikke overgår 5dl. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Grete Roede kokosboller (50 kcal stk, uten tilsatt sukker). Veldig gode😊

Anonymkode: 90bb5...e44

Jeg ELSKER disse men kan ikke kjøpe de for de er altfor fristende... Hadde vært fint om de kom i mini-pakke med bare to stykker.

Piano sjokoladepudding og vaniljesaus uten tilsatt sukker er et helt OK dessert-alternativ, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te, kaffe og pepsi max er et jeg tyr til når jeg vil kose meg med noe. Jeg bruker suketter hvis jeg trenger å få teen søtere ^_^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is av fryste bananer, smak satt med litt oboy eller andre bær. 

Noe som er veldig godt er barer laget av dadler, peanøtter og litt vann. Mange oppskrifter på de på nett. Fitness.no, tror jeg at jeg fant den på. 

Riskrem laget av vipset krem og cottage cheese sammen med søtning. Nam, bedre en orginalen. Kok fryst bringebær til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg smakte marengs laget av eggehviter og sukrinmelis hos ei venninne, det var veldig godt. Og sunt siden det er lite kalorier i eggehviter og sukrinmelis. Tar litt tid å lage da, men når du først har laget de så står de seg lenge. 

Har selv laget eplechips, det er godt og ikke usunt. Skjærer tynne skiver av eple, strør på kanel og litt sukker (eller sukrin), legger epleskivene utover et stekebrett og steker på lav varme (tror det var 100g) i to timer. Snu epleskivene halvveis. Oppbevares i et tett glass, f.eks norgesglass og kan stå lenge. 

Ellers er bær med sukkerfri vaniljesaus godt. Bær er jo ikke usunt. Jeg liker også oppskjært frukt med vaniljesaus, men for folk som slanker seg så er der kanskje for mye fruktsukker i frukt? 

Lager meg av og til sorbet av frosne bær, kokosmelk og vaniljesukker; kjører frosne bær i en blender sammen med kokosmelk og et par ts vaniljesukker (bruker en økologisk variant som jeg kjøper på helsekost). Veldig godt og mettende, lager dette ofte hvis jeg er sulten om kvelden. 

Edit; kom på en ting til: cottage cheese med sukkerfritt syltetøy og kanel. Smaker nesten som rislunsj. 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tvist skrev:

Most banan med kakao og litt lønnesirup. Kjempegodt.

Men ikke akkurat kalorifattig??

Anonymkode: 0b5a0...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En svær skål med, iskalde, grovskjærte skiver av snackpaprika :spise: (hvis du skyller de ekstra før du legger de i kjøleskapet blir de ekstra sprø og saftige :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen vil mene at det er best å ikke kose seg med noe snacks, men for enkelte av oss er det ikke realistisk. Eller hverdagslig for den del. Her er det jeg koser meg med om jeg blir fysen på noe;

 

Epler dyppet i mager vaniljekesam m/kanel.

Gulrøtter/agurk oppskjært dyppes i lett creme fraische med holidaydip. 

Den nye isen som er kommet, zeroh.

Snack a jacks, liten pose, men mer enn nok

Fruktsalat

Mye bedre alternativer enn chips, sjokolade, kake og smågodt som jeg spiste før😊

Anonymkode: e42b0...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne hjemmelagde knekkebrød kan fint spises som snacks, del dem opp i mindre biter og lag krydderdipp av kesam eller Drømmelett rømme som du dypper knekkebrødbitene i.

Denne oppskriften er veldig god, jeg tilsetter litt maldonsalt og en liten ss honning for ekstra smak.

https://www.roede.com/oppskrifter/hjemmelaget-knekkebrod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke akkurat kalorifattig??

Anonymkode: 0b5a0...6a8

Tja, med bare litt lønnesirup er det ikke så ille. Banan er en kaloriholdig frukt, men har mye færre kalorier enn snickers. 

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...