Gå til innhold

Hvordan vet man at man er naiv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel naivt å tro at man ikke er det? De naive tror jo som regel at de tar riktige valg og at ting bare skjer andre. 
Og hvor går liksom grensa? Jeg har alltid vært skeptisk til fremmede. Som barn var jeg livredd fremmede! Jeg holdt bestemor eller mamma i hånden fordi jeg var redd for å bli borte for dem, alle andre mennesker kunne jo være farlige. 
Har faktisk slitt litt hele livet, men man kommer dit at man er dritt lei av å være "forsiktig". Og mange som faktisk slipper inn folk på seg går det ikke galt med. 
Men stolte moren min på noen, så gjorde jeg det automatisk. Men så viser det seg at folk hun stoler på, har baktanker. Dette er visst folk som vi senere fant ut at har vært i fengsel 2 ganger, for underslag og stjeling en gang, for voldtekt en annen gang...og dette var en person som virket veldig nøytral, koselig og ordentlig!!!! 
Hadde jeg møtt denne mannen alene, hadde jeg nok ikke bare blitt kjent. Men i og med at mamma tross alt stolte på ham så gjorde jeg det.

Men så snakker jeg med moren min i telefonen en dag, og HUN begynner å kalle MEG naiv? Når ble jeg naiv? 
Hun har alltid snakket med sine venninner om hvor fornuftig datteren hennes er, som er forsiktig når det kommer til alkohol og hele denne pakka. Jeg ble bare irritert og sa at "det er fordi jeg har arvet hjernen din mest sannsynlig". 
Og det er noe jeg er redd for...kan naivitet arves? :( Jeg tør ikke stole på om jeg er stokk dum eller om jeg er for kritisk! Jeg kan jo ha arvet mammas naivitet og totale blindhet for hva jeg går til, eller jeg kan ha lært av hennes feil og fått antenner...... 

Jeg synes egentlig alle omtaler alle som naive jeg, uansett hva. Så hvem er ikke naiv? 

Anonymkode: a6307...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har du ikke andre målestokker enn din mor? 

Anonymkode: 4b1df...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du norsk, så er du på god vei til å være naiv allerede. Er du politiker i norge er det enda verre.

De fleste mennesker er naive, godtroende. Tror godt om andre.

Erfaringen i livet gjør at man kan vike fra dette, selv er jeg ikke naiv lenger. Lært den harde veien, husk at man kun kan stole på seg selv. Ingen andre.

Anonymkode: 3c036...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjevla skrev:

Pleier man å vite det hvis man er det da?

Nei! Men jeg tror jeg er naiv! betyr det at jeg ikke er det da?   i såfall, de som mener de ikke er naive, kaller andre naive, er det ofte selv

Anonymkode: a6307...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du norsk, så er du på god vei til å være naiv allerede. Er du politiker i norge er det enda verre.

De fleste mennesker er naive, godtroende. Tror godt om andre.

Erfaringen i livet gjør at man kan vike fra dette, selv er jeg ikke naiv lenger. Lært den harde veien, husk at man kun kan stole på seg selv. Ingen andre.

Anonymkode: 3c036...32c

jeg synes faktisk nordmenn er noe av det mest skeptiske som er jeg. Hvorfor er nordmenn generelt så utrolig mye vanskeligere å komme inn på?  
Jeg er oppvokst med dette selv, at man skal holde avstand til fremmede. 
 

Anonymkode: a6307...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...