Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 Det ble den tyske "panserkardinalen" som ble ny pave. Han går for å være svært konservativ, så det vil vel være overraskende om kirken kommer til å endre sitt syn på bl.a. abort og prevensjon. På grunn av sin høye alder er det vel tvilsomt om paven kommer til å sitte i lengre tid. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=274378
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. april 2005 #2 Skrevet 19. april 2005 Merkelig at de oppnevner en pave som er 78 år gammel. Overrsakende nok ble det visst en mann også
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 19. april 2005 #3 Skrevet 19. april 2005 Har vært mye snakk om at det kom til å bli valgt en eldre pave for å unngå et like langt pontifikat som det den avdøde paven hadde. Men at det ble en mann, nei hvem kan fatte og begripe det....
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #4 Skrevet 19. april 2005 Bra at det ble en konservativ pave, forhåpentligvis slutter de dette tullet med "brobygging" mot islam også.
Gjest SumoBryter Skrevet 19. april 2005 #5 Skrevet 19. april 2005 Hvorfor er pavevalget så viktig for oss når de fleste av oss ikke engang er katolikker? :o
lillesky Skrevet 19. april 2005 #6 Skrevet 19. april 2005 Jeg skjønner ikke at de skal velge en så gammel mann! Huff! Selv om han lever i mange år til, så er det ikke så lenge til han dør han og...
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #7 Skrevet 19. april 2005 Jeg skjønner ikke at de skal velge en så gammel mann! Huff! Selv om han lever i mange år til' date=' så er det ikke så lenge til han dør han og...[/quote'] Det er ikke noe mål at en pave skal sitte lenge...For gutta som velger blir det jo mindre sjans for dem å bli forfremmet hvis han lever lenge :-)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. april 2005 #8 Skrevet 19. april 2005 Hvorfor er pavevalget så viktig for oss når de fleste av oss ikke engang er katolikker? :o Protestantismen springer jo ut i fra katolisismen, dessuten er det jo en trosretning i kr. domen. Paven har ikke bare innvirkning for katolikker og kristne, men også for hele verden.
Gjest seroxata Skrevet 19. april 2005 #9 Skrevet 19. april 2005 han så da koselig ut iallefall, heheh
Gjest kenneth Skrevet 19. april 2005 #10 Skrevet 19. april 2005 VG skriver : "Ville pensjonere seg - ble pave i kveld". - Hva er forskjellen? At man får lønn fremfor pensjon? Ble litt usikker på om de 2 leddsetningene stod i motsetning til hverandre, eller om at han på en måte fikk pensjonsønsket sitt oppfylt. Må si jeg er litt usikker.
Malou Skrevet 19. april 2005 #11 Skrevet 19. april 2005 Det positive må jo være at høy alder tydeligvis ikke er noen hindring for å få jobb lenger.. Hmm.. Gå på penssjon eller bli pave?? :klø:
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. april 2005 #12 Skrevet 19. april 2005 VG skriver : "Ville pensjonere seg - ble pave i kveld". - Hva er forskjellen? At man får lønn fremfor pensjon? Ble litt usikker på om de 2 leddsetningene stod i motsetning til hverandre, eller om at han på en måte fikk pensjonsønsket sitt oppfylt. Må si jeg er litt usikker. Er ikke noe å være usikker på, det er ikke noen motsetninger mellom de leddsetningene . VG har driti på draget, for å si det rett ut.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. april 2005 #13 Skrevet 19. april 2005 Haha, han har vært med Hitler-Jugend i sine yngre dager. Positivt.
Dru Skrevet 19. april 2005 #14 Skrevet 19. april 2005 Tråden er ryddet. Våre regler. Druscilla - moderator
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #15 Skrevet 19. april 2005 Haha' date=' han har vært med Hitler-Jugend i sine yngre dager. Positivt.[/quote'] Hvor mange tyske menn på den alderen har ikke det, skulle likt å se deg som 14 åring protestere når det ble krevd at du skulle være med.
Tule Skrevet 19. april 2005 #16 Skrevet 19. april 2005 hei for det første må jeg si meg enig med de om at jeg syns det er litt rart at de vleger en så gammel pave, sist de valgte så døde paven etter 33 dager på grunn av stress så de måtte ha en ny konklave, men det er vel mulig at en pave med et langt pontifikat setter større spor etter seg enn en med et kort kanskje de er redd for forandringer og det er vel kanskje ikke så mye og frykte når et konklave kan gå så fort syns han jo ser litt hyggelig ut og ja jeg tror at når det gjelder holdningene mot abort og prevansjon så vil det ta tid og endre dem ja jeg syns ikke de bør være i mot både abort og prevansjon når det gjelder det med hitlerjugent så var det og slik ja at man måtte inn man måtte inn ellers så ble forledrene straffet, og jentene og ble dratt inn i et organ overaskende at det ble en mann ja hilsen
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #17 Skrevet 20. april 2005 Dette viser at det er håp for høvding Lunde og de andre som jobber i www.seniorpolitikk.no En pavestilling, eller NK Gud, som det heter blant militante katolikker, er jo en klassisk retrettstilling, så det er ikke noen motsetning mellom denne og en pensjonisttilværelse. Det gleder meg også at Trond Viggos paveimitasjoner meget snart kan bli aktuelle igjen. Seriøst; lite tydet på at den katolske kirken var klare for noen endringer akkurat nå. Med valget av en utgammel pave er det likevel håp om at det samme skjer i Vatikanet som skjedde i Sovjetunionen midt på 80-tallet. Bresjnev ble erstattet med to døende menn, Andropov og Tsjernjenko, før Mikhail Gorbatsjov kom og gjorde veien full av velling...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. april 2005 #18 Skrevet 20. april 2005 Hvor mange tyske menn på den alderen har ikke det, skulle likt å se deg som 14 åring protestere når det ble krevd at du skulle være med. Greit, tar den tilbake. *kremt* Skylder på at det var seint i går.
Gjest espen Skrevet 20. april 2005 #19 Skrevet 20. april 2005 Jeg skjønner ikke at de skal velge en så gammel mann! Huff! Selv om han lever i mange år til' date=' så er det ikke så lenge til han dør han og...[/quote'] Ett av poengene er at en pave som har en lang regjeringstid også vil sette sitt preg på hvordan den romersk katolske kirke vil utvikle seg lenge etter sin død. Bl.a. fordi det er paven som utnevner kardinalene og en pave vil normalt gi embedet til personer som står får det samme politikken som han selv (og det er altså kardinalene og ingen andre som velger den neste paven).
Gjest SumoBryter Skrevet 20. april 2005 #20 Skrevet 20. april 2005 Protestantismen springer jo ut i fra katolisismen, dessuten er det jo en trosretning i kr. domen. Paven har ikke bare innvirkning for katolikker og kristne, men også for hele verden. Ja, men det er jo nettopp Paven den protestantiske kirken ikke ville ha! Ja,ja... Paven har i hvertfall ingen innvirkning på min hverdag. Så jeg bryr meg lite om hvem som ble pave.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå