Gå til innhold

Nytt "triks" av Influencere?


Diamant

Anbefalte innlegg

Blir himmelfallen hver gang Nygård-Hansen får uttale seg om nettroll og nettsjikane. Må da være personer med litt færre (hetse)svin på skogen enn Nygård-Hansen som norsk media kan bruke for uttalelser om SoMe?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Inocybe skrev:

Blir himmelfallen hver gang Nygård-Hansen får uttale seg om nettroll og nettsjikane. Må da være personer med litt færre (hetse)svin på skogen enn Nygård-Hansen som norsk media kan bruke for uttalelser om SoMe?

Samme tenker jeg.

Inspirert av uttalelsene hans har jeg forresten nå blokkert ham på Instagram. Slik at jeg har full kontroll. :nigo: 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Jeg oppfatter dette som et desperat forsøk av disse influencerne til å være ovenpå.

Det morsomme er at flere har private kontoer, men en åpen blogg hvor du da ser mer utdypende innhold og flere bilder fra samme dag som «dagens bilde» på Instagram. Man går med andre ord ikke glipp av noe. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

Hvis noen virkelig har interesse av å følge en bestemt influencers private ig-konto er det sikkert mulig å bli inkludert. Tross alt øker en yrkespåvirkers verdi når antall følgere øker. 

Jeg tror at det først og fremst ligger andre motiv enn å unngå negative tilbakemeldinger bak beslutningen om å gjøre en reklamekonto privat. HPNH nevner et mulig ønske om reklame rettet mot mindreårige, da en lukket profil minsker risikoen for å bli tatt. Det var jo ikke akkurat noe kvalitetsstempel, for å si det forsiktig.

Edit: ^ Jeg ser for meg at dét kan være en ny og interessevekkende journalistisk vinkling. Det er på tide at flere journalister ser på saker i et samfunnsperspektiv, og ikke stadig vekk går i «nettroll og hets mot influencer»-fella.

Den store utfordringen i samfunnet er tross alt ikke at kommersielle aktører får kritikk, men at barn og unge utsettes for massiv påvirkning uten at foreldre og andre er klar over hva som foregår. Når influencerkontoene i tillegg er private, blir det enda vanskeligere for foreldre (og myndigheter) å følge med. 

Endret av Anna Nas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anna Nas skrev:

Hvis noen virkelig har interesse av å følge en bestemt influencers private ig-konto er det sikkert mulig å bli inkludert. Tross alt øker en yrkespåvirkers verdi når antall følgere øker. 

Jeg tror at det først og fremst ligger andre motiv enn å unngå negative tilbakemeldinger bak beslutningen om å gjøre en reklamekonto privat. HPNH nevner et mulig ønske om reklame rettet mot mindreårige, da en lukket profil minsker risikoen for å bli tatt. Det var jo ikke akkurat noe kvalitetsstempel, for å si det forsiktig.

Og lukket konto bidrar til det. Det er helt sikkert mange som har tittet på profilene uten å følge vedkommende. "Smugtitterne" nå følge for å se hva som deles, dermed øker følgerantallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
18 minutter siden, Diamant skrev:

Og lukket konto bidrar til det. Det er helt sikkert mange som har tittet på profilene uten å følge vedkommende. "Smugtitterne" nå følge for å se hva som deles, dermed øker følgerantallet.

På den annen side vet jo de fleste at mange heller vil smugtitte - mange komponerer følgerlisten sin med omhu - i tillegg til at mange følger emner og sjekker tagger, heller enn å følge. Bilder fra offentlige konti kan også dukke opp som «kanskje er du interessert i»-forslag. 

Å være privat er ikke ensbetydende med suksess og størst mulig eksponeringsflate for reklamen. Oftest er det tvert om, antar jeg. Men hvis målet f.eks er, som HPNH sier, å rette reklame mot mindreårige og generelt bryte lover og regler uten å bli tatt, kan det muligens lønne seg å stenge for alment innsyn?

Endret av Anna Nas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anna Nas skrev:

På den annen side vet jo de fleste at mange heller vil smugtitte - mange komponerer følgerlisten sin med omhu - i tillegg til at mange følger emner og sjekker tagger, heller enn å følge. Bilder fra offentlige konti kan også dukke opp som «kanskje er du interessert i»-forslag. 

Å være privat er ikke ensbetydende med suksess og størst mulig eksponeringsflate for reklamen. Oftest er det tvert om, antar jeg. Men hvis målet f.eks er, som HPNH sier, å rette reklame mot mindreårige og generelt bryte lover og regler uten å bli tatt, kan det muligens lønne seg å stenge for alment innsyn?

Godt poeng, faktisk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym1990. skrev:

Det morsomme er at flere har private kontoer, men en åpen blogg hvor du da ser mer utdypende innhold og flere bilder fra samme dag som «dagens bilde» på Instagram. Man går med andre ord ikke glipp av noe. 

Det tror jeg deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anna Nas skrev:

På den annen side vet jo de fleste at mange heller vil smugtitte - mange komponerer følgerlisten sin med omhu - i tillegg til at mange følger emner og sjekker tagger, heller enn å følge. Bilder fra offentlige konti kan også dukke opp som «kanskje er du interessert i»-forslag. 

Å være privat er ikke ensbetydende med suksess og størst mulig eksponeringsflate for reklamen. Oftest er det tvert om, antar jeg. Men hvis målet f.eks er, som HPNH sier, å rette reklame mot mindreårige og generelt bryte lover og regler uten å bli tatt, kan det muligens lønne seg å stenge for alment innsyn?

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke noen butikker Villa Paprika besøkte for et par år siden som plutselig fikk privat IG profil omtrent samtidig med besøket? Var Camilla forut for sin tid?🤔

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Gjetter det handler mer om at noen føler de er med i en hemmelig klubb av å følge noen "privat". At de innbiller seg at de er enda nærer venner eller noe. Litt som VIP-klubb. ;) 

For min del skulle det aldri falle meg inn med venneforespørsel på Instagram. Om noen velger privat profil, så regner jeg med de vil være det - nemlig privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Jordbærogfløte skrev:

Sitat Paal Nygård, digital rådgiver i Geelmuyden Kiese:

Sitat

- Mindre influensere, bloggere og reality-deltakere tror en privat konto er oppskriften på flere følgere, basert på hva de største aktørene gjør. Dette uten å være klar over hvor mye deres utgangspunkt i form av antall følgere, innhold og aktualitet har å si. En privat konto er en velegnet strategi for de aller største, men personligheter som er relevante på lånt tid bør tenke annerledes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tranedatter skrev:

Gjetter det handler mer om at noen føler de er med i en hemmelig klubb av å følge noen "privat". At de innbiller seg at de er enda nærer venner eller noe. Litt som VIP-klubb. ;) 

Ja, dette er vel en av grunntriksene i markedsføring. Gjør ting litt utilgjengelig, så øker du verdien og populariteten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, KonemorGunda skrev:

Ja, dette er vel en av grunntriksene i markedsføring. Gjør ting litt utilgjengelig, så øker du verdien og populariteten. 

Og min første tanke når jeg ser lukkede reklamekontoer er at de har noe å skjule, noe som ikke tåler offentligheten. 😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Leia Organa
På 7.4.2019 den 13.29, Diamant skrev:

Er lukket Instagramprofil et triks for å få flere følgere?

Andrea Sveinsdottir: " - Jeg lukket den, og gikk opp flere hundre følgere på bare et par dager. Jeg har gått opp i hvert fall 1000 følgere siden jeg lukket den, sier hun."

Mange Influencere har gjort det samme. Nå man følge for å se hva de deler.

Hans Petter Nygård-Hansen har har også en mening om dette: " - Ved å ha en lukket profil har man mulighet til å blokkere dem som driver med netthets, sjikane, usaklig og saklig kritikk og enkelte miljøer, som eksempelvis fans av Kvinneguiden, «Bloggomtoppbloggere» og «uønskede og nysgjerrige» journalister, forklarer Nygård-Hansen."

https://www.seher.no/kjendis/derfor-har-de-lukket-instagram-profil/70956094

 

Hvorfor bruker de Hans Petter Nygård-Hansen? Kjenner de ikke til "Vixen=Vitsen"?

Endret av Leia Organa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...