Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør man ikke i Warsawa?

Lurer på om det er noen feller jeg bør unngå å havne i når jeg drar til Warsawa? Noen med erfaringer og tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har vært der og sier: ALDRI mer! Mest uhøflige folk jeg har MØTT er de som jobber på jernbanestasjonen der. Gud, så glad jeg var da jeg endelig kom meg bort derfra...

Hold deg i gamlebyen, den er koselig. Men ikke forvent all verdens service, og forvent å bli lurt.

Har ennå ikke helt kommet over det stasjonsbesøket. Hadde reist mye i Øst-Europa, er vant til å omgås folk der, snakker russisk flytende, og tysk, og trodde ikke det skulle bli noe problematisk å kommunisere med folka. Men de snudde ryggen til når jeg skulle handle i kioskene (jeg ser helt normalt ut, har ikke blått hår og masse piercinger el.l.), i billettskrankene skulle de ha penger hver gang de svarte på et av mine spørsmål (a la: når går neste tog til Paris). har sett mye rart i Øst-Europa og Russland, men dette tok definitivt kaka, det var en meget sær dag på alle måter.

Men som sagt: hold deg til turiststrøkene, da er det sikkert en grei by. Og bygningene i gamlebyen er flotte. Det jeg har fortalt om var sikkert 8-9 år siden, de er vel mer drevne i gjestfrihet nå...

Skrevet

Trist at du har negative erfaringer med warawa. Men takk for at du delte dem med meg. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Et godt tips er å reise videre til Krakow:) Der er gamlebyen original også, og ikke bygd opp etter krigen. Hehe. Warszawa er ingen lekker by, men tror mesteparten av byen er trygg. Var der for fire-fem år siden og ville nok ikke anbefalt den til noen, men visse ting er bra: Samtidskunstmuseet, husker ikke hva det heter (noe på Z), men det er bra. Plakatmuseer er også bra. Ett ligger ved Gamlebyen og er ikke så stort, men helt ok.

Ville også dratt på sigthseeing/tur til noen av slottene som ligger langs den der lange gata, husker ingen navn...

Sett deg inn i byens historie - det er masse minnesmerker og krigskirkegårder der.

Byen er ellers usedvanlig lite trivelig på kveldstid - mange av områdene i sentrum er kun kontor/butikkbebyggelse og er helt øde om kvelden. Så jeg ville ikke gått aleine og loka i sentrum om natta, selv om jeg ikke har noe belegg for å mene at det er farlig.

Ellers finnes det jo en del ok utesteder der, og områder med mye kafeer. Det er en liten hovedhandlegate som går opp mot gamlebyen, husker ikke navnet på den heller, men der fant jeg en bra og billig veggis-restaurant. Sikkert mye som er forandret der også. Milk Bars/Bar Mlies..kny.... hm... polsk er ikke lett å stave, men i hvert fall slike steder har god og billig mat, feks suppe, salater, potet/skinke/pastasalater o.a.

Også er det Kulturpalasset, da, verdens styggeste bygning (ved siden av konserthuset), som man MÅ se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...