Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg jobber i et stort privateid firma, som ettårs vikar - heltid. Nå fikk jeg vite at jeg ikke får utbetalt lønn for de 3 påskedagene i mars, siden jeg er bære vikar. For meg virker det rart, siden jeg jobbet på andre steder også, og fikk alltid utbetalt lønn for høytidsdager. Kan noen hjelpe meg rundt dette temaet, siden min siftleder er ikke særlig hjelpsom

Videoannonse
Annonse
Gjest Ex-vikar
Skrevet

Jeg mener å huske at det er kun 1. og 17. mai som du har lovfestet rett til lønn for når du er vikar, og ikke har jobbet flere måneder (husker ikke antallet).

Men enkelte vikarbyråer gir likevel sine vikarer betaling for høytidsdager, så kanskje det er dette du har opplevd før?

Du kan jo spørre Aetat om de har informasjon om denne loven. Kanskje de har en brosjyre e.l.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar. Jeg jobber ikke som vikar via vikarbyråer, men har ettårs kontakt, og etter det mulighet for fast annsettelse. Jeg jobber i den firma siden august i fjor.

Gjest Violetta
Skrevet

Mener du at du jobber gratis disse dagene eller snakker du om ekstra betaling grunnet høytidsdager?

Skrevet

Jeg jobbet ikke gratis disse dagene, men jeg trodde at jeg har rett til lønn for disse dagene uansett. Nå er jeg usikker på det, siden min skiftleder sier at jeg ikke har det. Og det er han som er ansvarlig for timelister og kontakt med lønnskontor, så jeg vil ikke gå bak ryggen hans og spøre lønnskontor selv.

Vil bære nevne at jeg får feil utbetaling ofte. For mars manglet det utbetaling for hele 6 dager :evil: , og da får jeg vite at for de 3 påskedagene får jeg ikke betaling.

Gjest Ex-vikar
Skrevet

Da jeg svarte, regnet jeg med at trådstarter ikke hadde jobbet på disse dagene. Man jobber jo ikke gratis.

Men siden du trådstarter har jobbet der helt siden august i fjor, burde du vel få betalt for påskedagene. (Da hadde du vært i jobb i 7 måneder ved påsketider.) Men betaling for disse dagene gjelder kun hvis du har jobbet dagen før og etter disse helligdagene.

Jeg vil be deg pånytt om å kontakte Aetat for informasjon om disse reglene.

Lykke til!

Gjest Ex-vikar
Skrevet

Jeg kom til å tenke på noe:

Har du en kontrakt hvor det står at du ikke har krav på betaling for helligdager?

Skrevet

Som sagt, så har jeg heltidsstilling, og jobbet da dagen før og etter påske. Men min kontraken løpper ut i august, og da får jeg vite om jeg får fast ansettelse eller ikke.

Skrevet
Jeg kom til å tenke på noe:

Har du en kontrakt hvor det står at du ikke har krav på betaling for helligdager?

Nei, det står ikke noe sånt i kontrakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...