Gå til innhold

Leser du stykker? Shakespeare, Ibsen osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får du noe ut av det? Blir det ikke rart?

Anonymkode: b07fa...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest mye av Ibsen og noe av Shakespeare. Ibsen gir meg mere enn Shakespeare. Kanskje nærheten i både språk og tid er årsaken?

Det er spennende å få innblikk i andres tanker, følelser og ideer. 

Håper du får noe ut av det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser både Ibsen og Shakespeare og annen nyere dramatikk. Det er litt annerledes enn å lese romaner, men jeg får absolutt mye ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du det på samme måte? Leser du replikker høyt?

3 minutter siden, Daria skrev:

Jeg leser både Ibsen og Shakespeare og annen nyere dramatikk. Det er litt annerledes enn å lese romaner, men jeg får absolutt mye ut av det. 

 

Anonymkode: b07fa...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke høyt, men jeg leser langsommere - særlig det som går på vers. Man må jo fylle ut mer selv når man stort sett bare ha replikkene å forholde seg til, det krever litt mer tid og tankevirksomhet.

Hvis målet er å trene på å lese dramatikk ville jeg kombinert det med teaterbesøk - les stykket, se stykket, les stykket igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del Ibsen, men lite annen dramatikk. Det er litt uvant først, men man blir ganske fort vant til måten det skrives på, og jeg leser det på samme måte som annen litteratur: stille inni meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eneste erfaring med ulike gamle forfattere er det vi måtte analysere i norsk på videregående, å helt ærlig så var det lite av sånne tekster som fenget meg

Anonymkode: eb16f...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest flere Ibsen-stykker. Liker han spesielt godt! Har lest andre stykker også: Frøken Julie, Faust, Hvem er redd for Virginia Woolf.. Jeg synes det er fint å lese drama når man trenger et avbrekk fra romaner. 

Anonymkode: 9a0d7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Fosse skriver nydelig. Der er det alt det personene ikke sier som er det avgjørende. 

Anonymkode: 15146...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...