Gå til innhold

Et pusterom i tidsklemma


Emmajunga

Anbefalte innlegg

Et pusterom til både hverdagsgleder og store og små frustrasjoner, midt i mellom en baby, en toåring, en samboer, en hektisk jobb og to hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lørdag formiddag, og her ligger to tette søstre og sover søtt i hver sin del av søskenvogna. Da fikk a mor anledning til å sette seg ned og opprette en ny dagbokbruker med tilhørende dagbok, noe som har vært savnet den siste tiden. Det er utrolig hvor godt det er å sitte og skrive ting litt av seg! Samtidig har det vært svært lite tid til slikt, ettersom de siste dagene har gått bort til oppstart av ny jobb etter 8 måneders mammapermisjon (og før det var det 5 måneders sykemelding), for ikke å snakke om en skikkelig runde med barnehageverdens fineste side: nemlig omgangssyken... Kan tro det var kult å måtte ringe inn på ny jobb på dag to og meddele at jeg dessverre var for opptatt med å ligge på badegulvet og spy til å være tilstede. Uff. Heldigvis hadde de fleste der hatt barn i barnehagealder selv, så de syntes det var helt greit at jeg og faenskapen ikke møtte opp på jobb :ler: 

Men jeg kom meg igjennom omgangssyken og fikk etter to dager dratt på jobb. Samboer fikk prøvd seg alene hjemme med en toåring i 48timerskarantene og en halvsyk baby, og vi hadde det ganske greit alle fire. 

Nå ser jeg at klokka tikker, så jeg må benytte de neste minuttene av formiddagsluren til å lage vaffelrøre. Storesøster ble nemlig to år på mandag, som også tilfeldigvis var den dagen jeg tilbragte på badegulvet. Ingen i familien var i noe som helst form for feiring, eller i det hele tatt mat, så vi skal ta igjen litt i dag. Vafler, besøk og et par bursdagspakker til hun som nå er to år og 5 dager er en grei start, så jeg får komme tilbake her senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal storesøster på toårskontroll! Pappaen må ta henne med siden han er i permisjon. Jeg har ikke helt samvittighet til å ta fri fra en jobb jeg akkurat har startet i når han er hjemme i utgangspunktet... men er jo litt surt å ikke få vært med. 

Storesøster klarte dessverre nå i kveld rett før leggetid å strekke seg etter en bok og miste den slik at den datt med hjørnet rett på fjeset hennes. Det resulterte i en Donaldkul så stor og blå rett nedenfor øyet at det eneste riktige var å ringe legevakta, men etter en liten telefonkonsultasjon slapp vi turen. Istedenfor ble det en kald klut, en armkrok, en sjokoladebit og litt ABC Kids tv før turen gikk videre til senga. Hevelsen forsvant, men hun fikk en skikkelig blåveis som garantert blir kommentert på kontrollen i morgen.. 

Jeg og samboer har jo tenkt som så at storesøster bør få all oppmerksomheten i morgen på kontrollen. Det har resultert i at lillesøster skal få være med meg på jobb noen timer i morgen. Jeg er veldig spent på hvordan det blir! Forhåpentligvis synes både lillesøster og elevene at det bare er stas med en åtte måneder liten hjelpelærer dinglende i et bæresjal, og forhåpentligvis klarer elevene fortsatt å konsentrere seg om den matteprøva de skal ha, og forhåpentligvis serverer ikke lillesøster en skikkelig bæsjebleie når det passer som dårligst. Spent på morgendagen ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er igang med påskeferie, og det markeres ved at storesøster nå prøver å sovne alene mens jeg eller samboer sitter utenfor rommet hennes. Fram til nå har vi sitti ved siden av og stryket hun over håret til hun sov, ettersom hun har vært fra seg hvis vi ikke gjorde det, men plutselig har det løsnet helt av seg selv, og hun har ingenting i mot å skravle med seg selv og lese bok i senga si til hun sovner. Etter to år hvor vi har jobbet oss igjennom amming i søvn, trilling i søvn (for å avvenne amming), og stryking i søvn - gjerne over flere timer, er det helt fantastisk! Lillesøster derimot, hun sovner av seg selv på kort tid uten problemer, noe som var temmelig uvant for meg i starten, men nå har jeg lært meg å nyte det. 

Jeg hadde med lillesøster på jobb her om dagen med stor suksess! Kolleger kunne ikke fatte at jeg hadde en så rolig baby, og elevene syntes det var superstas. Lillesøster selv satt storøyd i bæresjalet og så rundt på alt nytt og spennende, eller lå fornøyd og sprellet på gulvet inne på personalrommet. Etterhvert dro vi på tur, og da benyttet hun anledningen til å ta en god lur i vogna si. Iløpet av turen ble også samboer og storesøster ferdige på helsestasjonen, så da ble storesøster levert i bhg før lillesøster ble plukket opp på turplassen. Toårskontrollen hadde også gått fint. Det var som vi forventer med at hun ligger langt fremme både når det gjelder grov og finmotorikk, men hun ligger litt bak når det gjelder språk. Ikke forståelse riktignok, den er der, men hun har ikke sånn superhastverk med å uttale ord. 

Nå er det helt stille fra senga til storesøster. Kanskje hun har sovnet. Da ligger de begge to inne på soverommet og sover søtt! Fine jentene mine :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...