AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Hva er etiketten ved små barn (0 og 4) ved begravelse? Konas onkel avgikk ved døden og det er begravelse neste uke. Svigers mener at de ikke skal være med - faktisk ingen i familien vår skal få være med (oss 4). Er dette normalt? Vi har delvis kontakt med barna til onkelen (i perioder). Hva er deres erfaring på dette? Jeg mente vi skulle dra, men ble fortalt at det ikke var fornuftig. Anonymkode: 8505f...186
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 * svigers skal selvfølgelig dra (broren), men familien vår på 4 er ikke velkommen. Anonymkode: 8505f...186
cassio Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 Så små barn som er så perifert beslektet med avdøde har ikke noe i en begravelse å gjøre. De kommer garantert til å forstyrre seremonien. Her bør bare dere voksne eventuelt stille opp. 45
Bondenisse Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Barn som ikke sto avdøde nært (barn, barnebarn og oldebarn) bør bli igjen i barnehagen og event hos barnevakt den dagen. Men dere voksne bør gå om dere føler for det. 37
Gjest Kritt Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er etiketten ved små barn (0 og 4) ved begravelse? Konas onkel avgikk ved døden og det er begravelse neste uke. Svigers mener at de ikke skal være med - faktisk ingen i familien vår skal få være med (oss 4). Er dette normalt? Vi har delvis kontakt med barna til onkelen (i perioder). Hva er deres erfaring på dette? Jeg mente vi skulle dra, men ble fortalt at det ikke var fornuftig. Anonymkode: 8505f...186 Jeg ville ikke hatt med små barn i begravelse til et såpass fjernt familiemedlem for dem (grandonkel). Uten å kjenne familieforholdene tenker jeg at det må vel være greit at din kone går alene, og du passer barna.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 Min onkel døde for et år siden, og her var det helt naturlig at barna var med i begravelsen. De var da 5 8 12 og 13. Litt eldre enn dine, men de hadde vært med uansett hvor små de hadde vært. Anonymkode: 99c0e...c68 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min onkel døde for et år siden, og her var det helt naturlig at barna var med i begravelsen. De var da 5 8 12 og 13. Litt eldre enn dine, men de hadde vært med uansett hvor små de hadde vært. Anonymkode: 99c0e...c68 Takk! Har lik oppvekst selv, men skjønner at ikke alle har det slikt Anonymkode: 8505f...186 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 Familieforholdet er ikke nært nok til å ta med så små barn. Hadde det vært faren eller moren til deg eller kona hadde ting stilt seg annerledes. Anonymkode: 8d1ae...4f8 24
Minlillelykke Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 Synes barna er for små. Vi valgte å la sønnen vår være igjen hjemme da oldefaren gikk bort når han var to. Det skal være familie de har god relasjon til før jeg tar de med på slikt i den alderen 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 Ingen grunn til at de skal være med. Anonymkode: b5557...eaa 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 Da min morfar døde så var min søsters eldste barn 3 år. Barnet var selvsagt med i begravelsen, og mitt fineste minne fra seremonien var denne ordvekslingen mellom barnet og min søster: Barnet: "Hvorfor synger vi?" Min søster: "Vi synger for oldefar, selv om han ikke kan høre oss nå. Og så synger vi litt for å trøste oss selv." Anonymkode: 95f9e...3f9 21
Ullvott Skrevet 5. april 2019 #12 Skrevet 5. april 2019 Dere reiser i begravelse, men uten barna. Som andre også sier: det er ikke vanlig at småbarn er med i begravelsen til en såpass perifer slektning som en grandonkel. Hvis dere ikke har mulighet til barnevakt reiser bare hun. Det er tross alt hennes onkel, ikke din. Hvis dere ikke har barnevakt OG det er snakk om overnattingsreise, reiser dere alle fire, men bare kona di går i seremonien. 13
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #13 Skrevet 6. april 2019 15 timer siden, Ullvott skrev: Dere reiser i begravelse, men uten barna. Som andre også sier: det er ikke vanlig at småbarn er med i begravelsen til en såpass perifer slektning som en grandonkel. Hvis dere ikke har mulighet til barnevakt reiser bare hun. Det er tross alt hennes onkel, ikke din. Hvis dere ikke har barnevakt OG det er snakk om overnattingsreise, reiser dere alle fire, men bare kona di går i seremonien. Vi har mulighet til barnevakt, men det var ikke ønskelig at vi heller drar - så da drar ingen Anonymkode: 8505f...186
Gjest Kritt Skrevet 6. april 2019 #14 Skrevet 6. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har mulighet til barnevakt, men det var ikke ønskelig at vi heller drar - så da drar ingen Anonymkode: 8505f...186 Den skjønte jeg ikke.
exictence Skrevet 6. april 2019 #15 Skrevet 6. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: * svigers skal selvfølgelig dra (broren), men familien vår på 4 er ikke velkommen. Anonymkode: 8505f...186 Når broren ikke ønsker at barna er velkommen, så respekterer dere det. Selvfølgelig, tenker jeg. Dere kan mene hva som helst, men dere respekterer brorens ønske. Hvis kona føler veldig for å komme, så kan hun dra, og du være hjemme med barna. 2
Lykkehjerte Skrevet 6. april 2019 #16 Skrevet 6. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har mulighet til barnevakt, men det var ikke ønskelig at vi heller drar - så da drar ingen Anonymkode: 8505f...186 Så lenge dere har barnevakt, forstår jeg ikke grunnen til at det ikke er ønskelig at dere drar? Dere har kontakt med onelens barn. Tror det ville bety noe for de, om dere kom. Personlig syns jeg det er merkelig med andre som skal mene og styre mht hvem som bør stille og ikke i begravelser. Tenker man selv at man burde, bør man dra. Bedre å dra enn å angre på å ha latt være? Vet at mange er imot barn begravelse. Tenker ar man kjenner sine barn, om de er i stand til å delta uten å ødelegge. Barn kan også få en overrasket adferd i en slik situasjon. Viktig med plan b, hva gjør vi hvis osv. Da tenker jeg man er godt forberedt. Har vært i begravelse der barn i alle aldere har deltatt, fra baby til ungdom. Vært like fint hver gang, og en påminnelse om livets gang. Omstendighetene rundt begravelser kan være nokså ulike. Og mange har forskjellige meninger om barn. Likevel er barn for meg et symbol for håp og fremtid, og syns det har vært noe fint, vakkert og verdig, det å se deltakelse av barn i begravelse, uansett alder. Hvis valget blir å ikke delta med kun voksne fra dere, ville jeg personlig i alle fall pratet med onkelens barn, og fortalt hvordan det lå an. Det gir dem mulighet til å forstå, samt motsi ønsket, og enten invitere dere alle 4 eller dere 2 voksne. 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #17 Skrevet 6. april 2019 Ikke ta med barna hvertfall. Så små barn har ingenting i en begravelse gjøre. Anonymkode: de26b...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #18 Skrevet 6. april 2019 Her er det faktisk barna til avdøde onkel som er nærmeste pårørende, ikke svigers som onkel var bror av. Jeg ville kontaktet barna til avdøde onkel, kondolert og spurt litt forsiktig om de ønsket en begravelse med kun de aller nærmeste. For dersom dere har et forhold til dem, men ikke stiller i begravelsen til deres far uten en sabla god grunn (annet enn svigers sin mening) hvor pårørende ønsker oppmøte i begravelse, så kan dere nok glemme å ha noe forhold til den senere. Forøvrig bør barna holde seg hjemme. Små barn i begravelse bør kun være de som hadde et nært forhold til avdøde, f.eks. de i direkte linje. Anonymkode: d9a41...de2 23
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #19 Skrevet 6. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Familieforholdet er ikke nært nok til å ta med så små barn. Hadde det vært faren eller moren til deg eller kona hadde ting stilt seg annerledes. Anonymkode: 8d1ae...4f8 Hva vet du om det egentlig? Kan godt hende de hadde et nært forhold til denne onkelen. Jeg har selv et tett forhold til mine onkler og tanter, det har naturligvis mine barn og. Anonymkode: 3e035...952 7
Ullvott Skrevet 6. april 2019 #20 Skrevet 6. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har mulighet til barnevakt, men det var ikke ønskelig at vi heller drar - så da drar ingen Anonymkode: 8505f...186 Sier hvem? Sier avdødes ektefelle og barn dette? Altså konas tante, fettere/kusiner? Eller er det svigerforeldrene dine som sier det? 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå