Gå til innhold

Krav Maga


Theo

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som driver med dette?

Jeg vurderer å begynne på kurs til høsten, men vil gjerne høre litt mer om hvordan det er fra folk som driver med det (kjenner noen, men vil høre enda mer :wink:, samt bli motivert).

Jeg bor i Oslo - forslag til treningssted/kurs mottas også med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Jeg er selv aktiv innen kampkunst miljøet, og driver med karate. Har en trener som er ett eller annet dan innen krav maga, så vi har trent litt dette også. SSelvom jeg foretrekker karate, er krav maga svært gøy og god trening. Jeg anbefaler Oslo Krav Maga klubb; http://n3sport.no/Organisation.asp?id=456186 . Veldig bra og flinke trenere(han er ene har jeg som sagt hatt som karateinstruktør og er velkjent som en av de flinkeste innen min karatestilart).

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav Maga ble startet av israeleren Imi Lichtenfield, og er mye brukt av det israelske forsvaret og politimyndigheter. Også politiet i Norge har Krav Maga-trening. Sånn sett er det en meget effektiv selvforsvars-teknikk. Såvidt meg bekjent er det en sivil og en militær variant.

Treningene består av mye teknikk, psykoligisk utfordrende situasjoner og utførelses-øvelser, og mindre "blod og svette" som det kanskje er mer av i andre kampsporter. Krav Maga er utviklet med tanke på virkelige situasjoner hvor man gjør alt for å "komme heltskinnet" ut av den; altså ingen etikk, kotyme, regler, ting som er tillatt/ikke tillatt. Det er litt etter prinsippet "last man standing".

Det skal være simpelt og effektivt.

Her er et par klubber i Oslo:

http://www.kravmaga.no/

http://www.mixedmartialarts.no/

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cronos, trener du KM selv?

Det jeg lurer på, er om jeg kan trene dette selv om jeg har en skade i nakken. Har du peiling (skjønner at det kommer an på skaden)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, trener ikke KM selv.

Regner med det går greit å trene med en liten nakkeskade.

Du må bare gjøre det klart for instruktøren at grep og kast som involverer mye nakkebruk må du stå over. Tror disse involverer en veldig liten del av hele KM-opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det går greit å trene med en liten nakkeskade.

Du må bare gjøre det klart for instruktøren at grep og kast som involverer mye nakkebruk må du stå over. Tror disse involverer en veldig liten del av hele KM-opplegget.

Ok. Det er i tilfelle bra. Jeg vet jo at det ofte går veldig hardt for seg på treningene, og det frister ikke så veldig mye å få snudd hodet feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant.

Hvis du ikke tåler å få hodet feil vei, så må du ihvertfall unngå å være "markør" (altså den som blir kastet rundt).

Tenkte ikke på det i farten. Det kan, som du sier, gå ganske hardt for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant.

Hvis du ikke tåler å få hodet feil vei, så må du ihvertfall unngå å være "markør" (altså den som blir kastet rundt).

Tenkte ikke på det i farten. Det kan, som du sier, gå ganske hardt for seg.

Det jeg trodde, var at man var markør for hverandre - er det slik at noen få er markører?

Hvis det er slik, kan det funke. Hvis ikke tror jeg at jeg dropper det, vil ikke hindre andre i å få trent maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trening trener vi en del kast, selvom jeg trener karate og ikke krav maga, men som oftest er det slik at man har en treningspartner(ofte forskjellig fra gang til gang) hvor man pleier å bytte på å være ulike motstandere. Det går nok helt sikkert fint å ikke være markør som du kaller det, da får du nok beskjed om å være forsvare, og ikke angriper(er den som regel blir kastet). Kommer selvsagt ann på situasjon, men har selv hatt kneskade, og det gikk bra for meg å unngå å gjøre teknikker mot motstander uten å belaste kneet. Si i fra, så går det bra.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yvonne :)

Jeg kan ihvertfall forhøre meg med instruktøren, og spørre om det er OK. Alternativt får jeg bare la det stå til, og krysse fingrer, tær og hårstrå for at nakken ikke krangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går garantert helt bra, hører ikke instruktøren så ikke godta det, du må lytte til din egen kropp. Som utdannet instruktør selv så har jeg fokus på at har man en virkelig skade så skal man ikke belaste det for mye. Selv var jeg så dum og fortsatte å belaste kneet mitt, og vil alltid ha en skade på det hvis jeg ikke opererer. Trening er ikke sunt hvis man pådrar seg belastningsskader. Forklar situasjonen, så går det fint. Det er litt annerledes hvis jeg som trener opplever en som ønsker å sluntre unna trening på grunn av "sutring" kontra en reel skade. Er det det så vær forsiktig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men skaden jeg har er litt spesiell. Det er både i skjelett og muskler, og nakken settes av og til fullstendig i vranglås hvis jeg får et uventet/plutselig kast med nakken, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da råder jeg deg til å prate ordentlig med instruktør om dette, så vil du selv kunne få bestemme hvor mye treningsmengde du vil klare fra gang til gang. Dette er noe som uansett bør tas hensyn til. Selv om min skade ikke er lik, har jeg lært meg til å trene rolig de dagene jeg har vondt i kneet og mye hardere når jeg ikke kjenner noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bruce Lee
Er det noen her inne som driver med dette?

Jeg vurderer å begynne på kurs til høsten, men vil gjerne høre litt mer om hvordan det er fra folk som driver med det (kjenner noen, men vil høre enda mer :wink:, samt bli motivert).

Jeg bor i Oslo - forslag til treningssted/kurs mottas også med takk!

ITZAAAA!!

Hadde du sagt ifra litt tidligere kunne du hengt med på smertehuset i kveld :klaske: Men du måtte tåle en støyt :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ITZAAAA!!

Hadde du sagt ifra litt tidligere kunne du hengt med på smertehuset i kveld :klaske: Men du måtte tåle en støyt :sjarmor:

Smertehuset, faktisk ... ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale et sted i Lillestrøm. Har kanskje tenkt å begynne der selv til sommern/høsten.. Har en kollega som går der og han er VELDIG fornøyd. Har pratet med andre som har trent der og som kjenner trenerne der, som også kan bekrefte at dette er et veldig bra og seriøst sted.

Krav Maga er forøvrig en grovmotorisk kampstil som er uhyre effektiv som et slags offensivt forsvar. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale et sted i Lillestrøm. Har kanskje tenkt å begynne der selv til sommern/høsten.. Har en kollega som går der og han er VELDIG fornøyd. Har pratet med andre som har trent der og som kjenner trenerne der' date=' som også kan bekrefte at dette er et veldig bra og seriøst sted.[/quote']

Takk for anbefalingen, men jeg satser på å finne et sted i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...