Gå til innhold

Slankeoperasjon erfaringer.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan du fortelle meg fordeler/ulemper med slankeoperasjon. Har bmi på 35. Er i 31 år gammel. Veier 103kg. 

Jeg vurderer slankeoperasjon. Har råd til å betale selv. Spytt ut, kom med positive og negative erfaringer. Er gastric sleeve den beste?  

Anonymkode: 8e2e7...c6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du prøvd å gå ned i vekt? Hva har du prøvd? 

Søsteren min har tatt slankeoperasjon. Jeg vet ikke hvilken type. 

Ulempene for henne er at det er veldig mye hun ikke kan spise. Hun blir dårlig av fet mat, mat med mye sukker/raske karbohydrater, kullsyre, osv. Hun er avhengig av vitaminsprøyter resten av livet. Hun kan aldri kose seg med mye av det hun likte så godt før, som pinnekjøtt, kake, pepxi max, osv. Baking med ungene blir ikke helt det samme som før, og det er litt pes med å måtte lage spesialmat til henne. 

Hun blir veldig fort sulten, og da MÅ hun spise omtrent umiddelbart, ellers blir hun kjempedårlig (kan svime av til tider). Så hun må alltid ha et eller annet i vesken. 

Hun snakker ikke så mye om det, så jeg vet ikke om hun har hatt andre plager. Det er bare disse jeg ser. 

Fordelen er jo at hun nå er normalvektig. Før slet hun med å gå fjellturer, for hun fikk så vondt i leddene av det. Hun slet litt med å henge med når ungene lekte, og hun kunne ikke være med når ungene skulle på lekeapparater på tivoli og slikt, for hun fikk ikke plass... 

Hun prøvde å slanke seg i minst femten år før hun ga opp. Hun har alltid vært glad i å trene, og hadde ikke et spesielt usunt kosthold heller, så hvorfor i alle dager hun var så overvektig, og slanking ikke gikk, vet jeg ikke.. 

Anonymkode: 17406...21a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du prøvd å gå ned i vekt? Hva har du prøvd? Jeg har prøvd i over ti år. Problemet er ikke å ikke gå ned i vekt, men å holde seg på den nye vekten er vanskelig over tid. Har går ned over 20kg flere ganger. 

Søsteren min har tatt slankeoperasjon. Jeg vet ikke hvilken type. Jeg er kun interessert i sleeve.

Ulempene for henne er at det er veldig mye hun ikke kan spise. Hun blir dårlig av fet mat, mat med mye sukker/raske karbohydrater, kullsyre, osv. Hun er avhengig av vitaminsprøyter resten av livet. Hun kan aldri kose seg med mye av det hun likte så godt før, som pinnekjøtt, kake, pepxi max, osv. Baking med ungene blir ikke helt det samme som før, og det er litt pes med å måtte lage spesialmat til henne. 

Hun blir veldig fort sulten, og da MÅ hun spise omtrent umiddelbart, ellers blir hun kjempedårlig (kan svime av til tider). Så hun må alltid ha et eller annet i vesken. Man må spise oftere og til faste tidspunkter. 

Hun snakker ikke så mye om det, så jeg vet ikke om hun har hatt andre plager. Det er bare disse jeg ser. 

Fordelen er jo at hun nå er normalvektig. Før slet hun med å gå fjellturer, for hun fikk så vondt leddene av det. Hun slet litt med å henge med når ungene lekte, og hun kunne ikke være med når ungene skulle på lekeapparater på tivoli og slikt, for hun fikk ikke plass... 

Hun prøvde å slanke seg i minst femten år før hun ga opp. Hun har alltid vært glad i å trene, og hadde ikke et spesielt usunt kosthold heller, så hvorfor i alle dager hun var så overvektig, og slanking ikke gikk, vet jeg ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du du skal kunne klare å holde vekten etter operasjon når du ikke klarer det uten? 

Anonymkode: 7ee83...fba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det var det å holde vekten som ikke gikk for søsteren min også. Det er det som er problemet for de fleste som sliter med vekten. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du du skal kunne klare å holde vekten etter operasjon når du ikke klarer det uten? 

Fordi man fysisk ikke er i stand til å overspise når man har fjernet 90% av magesekken... Og blir dårlig av å spise feit mat og sukker. 

I tillegg påvirker det hormonene. Det er ganske vanlig at man får adskillig mindre matlyst og søtsug. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi man fysisk ikke er i stand til å overspise når man har fjernet 90% av magesekken... Og blir dårlig av å spise feit mat og sukker. 

I tillegg påvirker det hormonene. Det er ganske vanlig at man får adskillig mindre matlyst og søtsug. 

Det er mange som legger på seg igjen. Grunnen til at folk blir overvektige er fordi de strekker magesekken større og større. Den kan fortsatt strekkes etter en sleeve og bli større og større, og da tåler du mere og mere av den dårlige maten. 

• Liker 4
Skrevet

Har du fikset problemet som gjorde at du ble overvektig i utgangspunktet, er vel egentlig det store spørsmålet? 

For tar du operasjonen og minsker magesekken, så hjelper det fint på vektnedgangen i noen år. Men om du ikke har fikset problemet som gav overvekten i utgangspunktet, så kan magesekken fint utvides igjen gradvis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville det ikke vært bedre å fikse det psykiske som gjør at du mangler viljestyrken til å holde vekten, så du kan slippe å måtte streve med mat og kropp resten av livet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har tatt slankeoperasjon. Bare 1 av dem har klart å gå ned og blitt der. De andre har lagt på seg igjen. Hun ene har nå tatt 2 operasjoner for den første *virket ikke*. Jeg valgte å legge om kostholdet til lavkarbo og få bukt med min overspising. Jeg har klart å gå ned og holdt vekten.

Anonymkode: 74b00...4c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som legger på seg igjen. Grunnen til at folk blir overvektige er fordi de strekker magesekken større og større. Den kan fortsatt strekkes etter en sleeve og bli større og større, og da tåler du mere og mere av den dårlige maten. 

Ja, ca 50% legger på seg igjen, og går opp til opprinnelig vekt igjen. Men så er det da 50% som IKKE gjør det, og om man er 100% sikker på at man ikke klarer gå ned og holde seg der uten operasjon, er den 50% sjansen for å klare det MED operasjon kanskje verdt det...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og her kommer de, de som tror at slanking handler om psykiske problemer og viljestyrke... Da er det bare å anse tråden som ødelagt, takk og farvel, og lykke til, ts. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Titania skrev:

Har du fikset problemet som gjorde at du ble overvektig i utgangspunktet, er vel egentlig det store spørsmålet? 

For tar du operasjonen og minsker magesekken, så hjelper det fint på vektnedgangen i noen år. Men om du ikke har fikset problemet som gav overvekten i utgangspunktet, så kan magesekken fint utvides igjen gradvis. 

Det problemet var antidepressiva og sovemedisiner. Det slutta jeg på på 10 år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her kommer de, de som tror at slanking handler om psykiske problemer og viljestyrke... Da er det bare å anse tråden som ødelagt, takk og farvel, og lykke til, ts. 

Takk 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det var det å holde vekten som ikke gikk for søsteren min også. Det er det som er problemet for de fleste som sliter med vekten. 

Det er vanskelig, og hjernen og magen som kverulerer. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle meg fordeler/ulemper med slankeoperasjon. Har bmi på 35. Er i 31 år gammel. Veier 103kg. 

Jeg vurderer slankeoperasjon. Har råd til å betale selv. Spytt ut, kom med positive og negative erfaringer. Er gastric sleeve den beste?  

Spar pengene dine, få deg hjelp av noen som kan kosthold. Ikke typ grete roede osv.

Du er ikke SÅ overvektig, dette klarer du fint med å rette på kostholdet. Er hjernen din som må omprogrammeres, da hjelper ikke en operasjon i lange løp. Har 2 bekjente som sleevet og gikk opp igjen. Hvorfor? De gadd ikke endre vanene sine.

Fortell hvordan du har gått ned i vekt, så kan vi gi råd.

Anonymkode: 1afdb...f0e

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvekt handler mye om psyken. Overspising er en spiseforstyrrelse på lik linje som underspising. Er det virkelig så grusomt å faktisk ville at en person skal få et sunt og godt liv ved å anbefale alternativer? Det er ingen her som sier hun ikke skal opereres, men når det finnes alternativer som er billigere og bedre. Hun veier "bare" 103kg. Det er så synd om hun skal måtte slite resten av livet når det ikke er mere overvekt enn det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ... hjernen og magen som kverulerer. 

Det er dette du må jobbe med, og det gjør du ikke ved å legge deg under kniven. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell hvordan du har gått ned i vekt, så kan vi gi råd.

Anonymkode: 1afdb...f0e

Dette er et godt sted å begynne.

Anonymkode: 03649...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned over 50 kg på 6 mnd. Vekta står helt i ro på 56kg på det 4 året. 

Men det er mye arbeid psykisk. Hode henger ikke med. Du føler deg fortsatt stor, selv om du ikke er det. Mannen måtte kaste badevekta ut av hus, for jeg gikk på den 10-15 ganger om dagen.

løshud må du regne med. Jeg er nettopp ferdig med bukplastikk og pupper. Det er en smertefull prosess. 

Vitaminer må mann ha resten av livet. Håret blir aldri like flott som før, siden du ikke får i deg nok næring.

kan føle deg utmattet pga vitaminmangel i perioder.

Kan ikke kose deg med mat lenger. Du spiser for å overleve. Hver 2time.

Halv skive så er jeg mett. 

Hver 2t må jeg spise for å ikke miste energi.

Trening burde og bli fast rutine ☺️

Du kan ikke ta en slik operasjon, også reise hjem i sofaen etterpå ☺️ Er da jobben begynner. 

Lykke til om du velger ☺️ Tenk godt gjennom det.

Anonymkode: ab4e7...bfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags kosthold har du, og hvor mye/lite trener du hver dag?           

Kanskje du heller burde begynne der, i steden for å ta en slik slanke-operasjon...         

Anonymkode: 317ee...0b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...