Gå til innhold

Hvordan finne ut av gjeldsrenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal fylle ut skattekortet. Men jeg forstår meg ikke en dritt på dette med gjeldsrenter. Hvordan finner jeg dette? Må jeg regne ut hva det blir? Ta beløpet jeg har utestående og gange opp med renteprosenten? Er vel ikke meningen man skal være et jævla mattegeni for å finne ut av noen tall?! Gjorde feil på forrige skattekort. Og skal jeg bruke tallene fra skatteeldingen på gjeld eller er det for 2018 og lavere om jeg har betalt inn til nå i 2019?

Anonymkode: 60726...b44

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har privat lån, har skatteetaten fått opplyst hva du har betalt i gjeldsrenter, og du trenger ikke å gjøre en dritt.

Hvis du har privat lån, vet du vel hva du har betalt i renter på lånet? Da fører du opp det i skattemeldingen, og den som har gitt deg lån fører opp rentene som renteinntekt.

Anonymkode: f207b...8fd

• Liker 2
Skrevet

Logg deg inn på altinn.no og sjekk skattemeldingen for 2018 som kom i dag. Under post 3.3 er listet opp det banker og andre har innrapportert som rente og restgjeld pr. 31.12.2018 på deg. 

I nettbanken din vil du også finne renteoppgaven for 2018.  Kanskje har du også fått den tilsendt i posten.  Denne bør du sjekke stemmer med det som står på Skattemeldingen. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Zienna skrev:

Logg deg inn på altinn.no og sjekk skattemeldingen for 2018 som kom i dag. Under post 3.3 er listet opp det banker og andre har innrapportert som rente og restgjeld pr. 31.12.2018 på deg. 

I nettbanken din vil du også finne renteoppgaven for 2018.  Kanskje har du også fått den tilsendt i posten.  Denne bør du sjekke stemmer med det som står på Skattemeldingen. 

Så det vil si de som står i årsoppgaven(e) som er betalt i renter skal stå på gjeldsrenter på skattekortet for det er det beløpet jeg betaler pr år? Og når det gjelder gjelden skal jeg da føre opp hva jeg har utestående totalt?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det vil si de som står i årsoppgaven(e) som er betalt i renter skal stå på gjeldsrenter på skattekortet for det er det beløpet jeg betaler pr år? Og når det gjelder gjelden skal jeg da føre opp hva jeg har utestående totalt?

Ja, du har forstått riktig.  Det som står i årsoppgaven fra banken og som banken har rapportert inn (står på Skattemeldingen din) er hva du har betalt i renter i 2018 og hva din restgjeld er pr. 31.12.2018.  

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette vil bli cirka riktig. Så lenge du ikke har fastrentelån er det umulig å beregne dette nøyaktig da du ikke vet hvordan renten vil utvikle seg resten av året. Det tallet du skriver inn for skattekortet er det beløpet du totalt forventer å betale i renter i løpet av 2019. Skriver du inn et for høyt tall kan du risikere å få baksmell neste år, hvis du skriver inn for lavt tall kan du få tilbake på skatten neste år.

For gjelden så spiller det ikke så stor rolle så lenge du ikke er i posisjon for formueskatt. Du kan taste inn det som står på siste årsoppgaven. Alternativt legge sammen alle avdragene for året og trekke dette fra beløpet på siste årsoppgave. Har du et annuitetslån vil avdragene være like uavhengig av renten. Nedbetalingsplan med størrelsen på avdragene skal du kunne laste ned i nettbanken. 

Anonymkode: 30bf1...dc0

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det du har utestående, er det andre skylder deg. Har du lånt ut penger til noen privat?

Anonymkode: f207b...8fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...