Gå til innhold

Som turist til Tsjernobyl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra NatGeo.no

Noen som har vært med på dette? Eller som kunne tenkt seg å reise en rur til Tsjernobyl-området i fremtiden?       

Anonymkode: 0c74d...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne jeg faktisk tenkt meg ja.. 

Anonymkode: 2f0c7...27e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der en tur vinteren 2015. Pga krig var det få vestlige turister i Ukraina generelt og absolutt ingen i Tjernobyl. Bestilte et opplegg med privat sjåfør og guide. Anbefaler å reise vår, vinter eller høst pga mye vegetasjon. Var endel raste bygg allerede da, så er stadig mindre å se.

Men absolutt verdt et besøk! Og Kiev er en fantastisk by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig kult, men føles det som noen spøkelsesby da? Er ikke så "skummelt" når du går med fult av andre mennesker? :P 
 

Anonymkode: da1c8...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også godt tenkt meg dit!

Var i Ukraina og Hviterussland et år på starten av 1990-tallet. Da var det fremdeles veldig skummelt å dra til Pripjat/Tsjernobyl, på grunn av høyt radioaktivitetsnivå. Så jeg lot være. Men det er et veldig fascinerende område.

Kunne også tenkt meg å dra til test-byen i Nevada, som USA brukte for å teste atomsprengninger, med mannekeng-dokker i falske hus osv.

For spesielt interesserte - sjekk denne lista med falske byer i USA! (Har ikke så mye med Tsjernobyl å gjøre, men spennende likevel!) https://www.curbed.com/maps/map-fake-cities

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne jeg virkelig tenkt meg. Har hatt lyst til det i flere år.

Anonymkode: a4d1d...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært veldig kult, men føles det som noen spøkelsesby da? Er ikke så "skummelt" når du går med fult av andre mennesker? :P 
 

Anonymkode: da1c8...6bc

Følelsen av å vandre rundt i en by (Pripjat) bygget for 50 000 mennesker helt alene er ubeskrivelig. Man må jo like sånt som dette for å sitte igjen med noe. Men forfallet er ekstremt, naturen tar dette tilbake. Så forvent sammenraste bygg og store mengder kratt og trær som tar noe av opplevelsen vekk. Av samme årsak er det få trygge bygg og gå inn i. Bygningene er forøvrig ribbet for alt med (og uten) verdi. Geigertelleren ga ekstreme utslag, men man blir testet for radioaktivitet før man får forlate området.

Ellers må det sies at det bare er i Pripjat og i militærleiren (med unntak av vokteren ved porten) man er helt alene dersom det ikke er andre turister der samtidig. I Tjernobyl (tettstedet) er det noen folk som bor og ved kraftverket er det jo en del aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja det vil jeg gjerne! 

Anonymkode: 5fb3e...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat akkurat begynt på serien om ulykka.

Anonymkode: d577e...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at den store nasjonalparken i Hviterussland, på grensa til Ukraina/Tsjernobyl-området, nylig er blitt åpnet for turister. Polesye state radiation and ecological reserve. Dette er et område med over 90 små byer som alle ble fraflyttet etter ulykken, og dette området har vært helt avstengt fram til nå, med unntak av for forskere.

Dit kunne jeg tenkt meg å dra! Alle byene er slettet på Google maps, og det gjør det ikke mindre spennende. :)

https://belarusfeed.com/belarus-opens-chernobyl-exclusion-zone-tourists/

Anonymkode: aa4ef...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sirah skrev:

Dere som har vært der: Hvordan var reiseruta deres? 

Oslo - München - Kiev med Lufthansa (mulig det var Frankfurt en vei?). Guide/sjåfør hentet og leverte oss (vi var bare to) ved døra på hotellet i Kiev. Det er en drøy biltur (ca 3 timer en vei) fra Kiev. Guiden hadde ordnet alle dokumenter (husk pass!) og betalt alt som skulle betales for å reise inn der, så det gikk greit. De hadde til og med ordnet en tre-retters lunsj på verdens tommeste restaurant inne i Tjernobyl. Forøvrig en fantastisk guide som holdt det gående, spøkte, lo og veivet rundt med geigerteller på tålig grei engelsk. Et minne for livet.

Hadde også en privat guidet tur rundt i Kiev med egen sjåfør. Anbefales på det sterkeste. Det er en stor by og vanskelig å finne ut av på egen hånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, A-hunter skrev:

Oslo - München - Kiev med Lufthansa (mulig det var Frankfurt en vei?). Guide/sjåfør hentet og leverte oss (vi var bare to) ved døra på hotellet i Kiev. Det er en drøy biltur (ca 3 timer en vei) fra Kiev. Guiden hadde ordnet alle dokumenter (husk pass!) og betalt alt som skulle betales for å reise inn der, så det gikk greit. De hadde til og med ordnet en tre-retters lunsj på verdens tommeste restaurant inne i Tjernobyl. Forøvrig en fantastisk guide som holdt det gående, spøkte, lo og veivet rundt med geigerteller på tålig grei engelsk. Et minne for livet.

Hadde også en privat guidet tur rundt i Kiev med egen sjåfør. Anbefales på det sterkeste. Det er en stor by og vanskelig å finne ut av på egen hånd.

Tusen takk! Hadde vært veldig spennende å ta turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...