Gå til innhold

Sosial angst - Presse seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med sosial angst, men har skjønt at det hjelper litt å presse seg selv til å gjennomføre de tingene en frykter. Når jeg presser meg selv i sosiale situasjoner, merker jeg at jeg fort blir ufattelig sliten og får hodepine (kan være slik hele dagen). Er eksponering noe flere driver med? Er det til hjelp for deg? (Unnskyld for rotete innlegg).

Anonymkode: 8e0ce...9ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksponeringsterapi er utrolig effektiv, ville anbefalt å drevet med det med kognitiv terapi.

Bare husk at man skal utfordre seg selv, ikke presse seg selv for mye(ellers vil ikke angsten bli bedre og du vil bli sliten slik du er nå). 

NHI har utrolig fine videoer slik at man kan gjøre dette hjemme;

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/sosial-angst/sosial-angst-selvhjelpskurs/

- Lykke til :)

Anonymkode: 8269f...5ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksponering fungerer for meg, men viktig å ikke presse seg for mye. Du spenner deg kanskje? Da får jeg ekstrem hodepine. 

Anonymkode: bec8f...43b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som sliter med det, i den grad at det påvirker hverdagen hennes MYE. Gå på butikken, fylle bensin, gå i byen, kjøpesenter osv er noe hun gruer seg skikkelig mye til. Hun nekter å gå til psykolog. Jeg er bekymret for at hun aldri kommer til å bli bedre og at hun kommer til å sperre seg selv inne i leiligheten hele livet. Det hun har fortalt meg, er at det er lettere for henne å trosse angsten når jeg er med henne. Vi har gått små turer rundt i byen, jeg har vært med henne på butikken osv. Da er ikke ting like skummelt lenger, selv om det selvsagt er ubehagelig for henne, så blir ikke resten av dagen hennes ødelagt (som oftest).

Kommer du på noe som kan hjelpe deg hvor det er lettere for deg å sette deg selv inn i ubehagelige situasjoner? Jeg har troen på at små utfordringer gir mestringsfølelse. 20 minutters gåtur i byen. 5 minutter i butikken. 1 minutts samtale med naboen. Ikke hver dag. Kanskje du kan prøve å eksponere deg selv maks 10 minutter i løpet av én uke. Jobb deg sakte oppover. Gjerne i kontakt med en psykolog. Går du på medisiner? Gi deg selv masse skryt. Ikke hopp inn i ting du hater og får kjempemye angst av, men gjør mindre ting.

Anonymkode: 62564...d16

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sundt å presse seg!

Det er viktig å tenke nyanser, deler av deg vil ha endring, deler av deg har angst, osv. Vi har mange ulike deler inni oss som vil forskjellige ting. Når vi presser oss, er det veldig lett at vi overkjører en del, i stedet for å utvikle den, og det fører lett til stagnasjon eller i verste fall tilbakefall.

Nøkkelen er å få alle delene med på laget. Trygghet er stikkord. Få nye opplevelser som er gode, akkurat innenfor utfordringsterskelen, men ikke over, opplevelser hvor du føler at du hadde trygghet og (nok) kontroll, samtidig litt utenfor komfortsonen.

For å få dette til er det viktig å kartlegge behovene til alle de ulike delene inni deg, og finne et neste steg fremover som alle delene kan være med på. Dette kan ta litt innsats å lære, men gir dypere og varig endring.

Anonymkode: dee0d...cd1

Skrevet

Eksponering kan være bra, men ikke hvis du stadig presser deg over grensen.

Start med det du nesten ikke tør, altså det som kan innebære noe ubehag, men ikke helt krise. Tanken er at det skal gi mestringsfølelse som du kan bygge videre på. På den måten kan det bli mulig for deg over tid til å gjøre stadig mer. Men dette tar tid, det er ingen hurtigløsning. Bygge stein på stein på en måte.

At du blir sliten når du har presset deg er helt normalt. Tenk på hvor anspent du sannsynligvis er i situasjonen.

Anbefaler en god psykolog i tillegg.

Lykke til :) 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med sosial angst, men har skjønt at det hjelper litt å presse seg selv til å gjennomføre de tingene en frykter. Når jeg presser meg selv i sosiale situasjoner, merker jeg at jeg fort blir ufattelig sliten og får hodepine (kan være slik hele dagen). Er eksponering noe flere driver med? Er det til hjelp for deg? (Unnskyld for rotete innlegg).

Anonymkode: 8e0ce...9ea

Det høres ut som en helt vanlig dag for introverte. 

AnonymBruker
Skrevet

Eksponering er det eneste som fungerer for meg. Når jeg gir etter for angsten kan jeg bli helt isolert og bokstavelig talt spy når jeg må i gang med hverdagen. Nå har jeg vært eksponert flere uker i strekk og har ingen sosial angst overhode. Men vet av erfaring at den kommer tilbake om jeg får mulighet til å isolere meg igjen.

Anonymkode: 9dc2d...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...