Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen i arbeidsoppgaver? Hva er typisk arbeidsoppgaver for pedagogisk leder? Er det forskjellig fra sted til sted kanskje?🤔

Anonymkode: a9235...e7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan variere fra sted til sted, men det som jeg har hørt er gjenganger er at begge har like mye ansvar, men som pedagogisk leder sitter du med personalansvaret. Det gjør ikke barnehagelæreren.

Anonymkode: 78854...7a9

Skrevet

Pedagogisk leder er utdannet som barnehagelærer. 

Skrevet

Pedagogisk leder er en avdelingsleder. De er vanligvis utdannet barnehagelærer, men har noen ganger annen utdanning men det skal være pedagogikk på høyskolenivå. De gjør alt det de andre gjør men i tillegg har de personalansvar og noe administrasjon. Vanligvis de som tar foreldresamtaler. Kan sikkert være forskjeller fra sted til sted. 

Skrevet

Den pedagogiske lederen har lederansvar, det har ikke barnehagelæreren.

Som leder for avdelingen har man et overordnet ansvar for alt som skjer pluss personalansvar. (Samtaler, veiledning, opplæring, konflikt, sykdom, vikar, ferie osv)

Alle steder jeg har jobbet der begge disse rollene er på en avdeling har alle øvrige oppgaver blitt fordelt ganske likt.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan variere fra sted til sted, men det som jeg har hørt er gjenganger er at begge har like mye ansvar, men som pedagogisk leder sitter du med personalansvaret. Det gjør ikke barnehagelæreren.

Personalansvaret, så det vil si vaktplaner, vurdere om vi trenger vikar (det gjør styrer her), osv?

4 timer siden, Thyra skrev:

Pedagogisk leder er utdannet som barnehagelærer. 

Det vet jeg😅 Har utdanningen, men har bare jobbet som barnehagelærer. 

3 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Pedagogisk leder er en avdelingsleder. De er vanligvis utdannet barnehagelærer, men har noen ganger annen utdanning men det skal være pedagogikk på høyskolenivå. De gjør alt det de andre gjør men i tillegg har de personalansvar og noe administrasjon. Vanligvis de som tar foreldresamtaler. Kan sikkert være forskjeller fra sted til sted. 

Utdanningen er lik. De fleste dra klassen min har blitt ped.leder med en gang etter skolen. I min bhg har vi delt på foreldresamtaler og jeg har fått en del ansvar pedlederen ikke har.

3 timer siden, Absol skrev:

Den pedagogiske lederen har lederansvar, det har ikke barnehagelæreren.

Som leder for avdelingen har man et overordnet ansvar for alt som skjer pluss personalansvar. (Samtaler, veiledning, opplæring, konflikt, sykdom, vikar, ferie osv)

Alle steder jeg har jobbet der begge disse rollene er på en avdeling har alle øvrige oppgaver blitt fordelt ganske likt.

Der jeg har jobbet har jeg også hatt samtaler, veiledning og opplæring. Styrer har ordnet med sykdom, vikar, ferie, konflikter osv. 

Vil søke på en pedleder-stilling nærmere hjemmet mitt, og vil vite hva jeg går til. Ped.leder har like mange timer planlegging som barnehagelærer, så det kan jo ikke være så altfor mye forskjell.

Er det egentlig bare at det er pedleder som har ansvaret og skal sette opp vaktlistene? Lede avdelingsmøter?

Setter pris på flere svar og takker for de jeg har fått:)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på pedagogisk leder og styrer? 

Anonymkode: c4249...4ee

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på pedagogisk leder og styrer? 

Anonymkode: c4249...4ee

Ped.leder er leder for en avdeling, styrer er leder for hele barnehagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell fra barnehage til barnehage, men det mest vanlige er at pedagogisk leder i tillegg til det begge gjør, også har ansvar for å organisere vakter ved sykdom, vurdere behov for vikar og sette inn vikar, veilede personalet, løse konflikter, lede møter og beordre overtid.

Anonymkode: bbfc2...6a1

Skrevet

Hva ped leder gjør varierer fra barnehage til barnehage men det høres ut som du kan forvente nogenlunde de samme oppgavene som du har nå Ts. Du gjør lurt i å ringe og spørre. Enkelte barnehager har ikke noen klar grense mellom barnehagelærer og ped leder. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Duff skrev:

Hva ped leder gjør varierer fra barnehage til barnehage men det høres ut som du kan forvente nogenlunde de samme oppgavene som du har nå Ts. Du gjør lurt i å ringe og spørre. Enkelte barnehager har ikke noen klar grense mellom barnehagelærer og ped leder. 

Det var lurt! Jeg ringer og spør:)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var lurt! Jeg ringer og spør:)

Gjør det. Jeg har brent meg på å ikke spørre. Fikk jobben og det viste seg at ingen hadde avklarte oppgaver, ikke en gang styrer. Fikk sjokk når jeg oppdaget at jeg ikke skulle ha foreldresamtaler bla. (Jeg meldte Bhg inn for tilsynet til slutt). Mao de bør kunne svare deg rimelig godt på hva oppgavene er ellers kan du regne med kaos. 

AnonymBruker
Skrevet

Men pedagogisk leder håndterer som regel ikke NAV oppgaver/søknader ifb med sykdom/tilrettelegging av ansatte gjør de? Vil tro styrer gjør dette?

Anonymkode: 2cfd4...db3

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg har jobbet har jeg også hatt samtaler, veiledning og opplæring. Styrer har ordnet med sykdom, vikar, ferie, konflikter osv. 

Vil søke på en pedleder-stilling nærmere hjemmet mitt, og vil vite hva jeg går til. Ped.leder har like mange timer planlegging som barnehagelærer, så det kan jo ikke være så altfor mye forskjell.

Er det egentlig bare at det er pedleder som har ansvaret og skal sette opp vaktlistene? Lede avdelingsmøter?

Setter pris på flere svar og takker for de jeg har fått:)

Det varierer så utrolig fra sted til sted. Her jeg bor er vi nå i ferd med å innføre 2 pedleder på hver avdeling (altså at alle pedagoger på huset er pedleder) og da fordeles ansvaret mellom personalleder og faglig leder. Da vil 1 ha ansvar for alt med personalet å gjøre, fra turnus til medarbeidersamtaler mens den andre har ansvar for månedsplan, faglig innhold og aktiviteter.

De to skal da dele barnegruppen når det kommer til oppfølging og foreldresamtaler.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men pedagogisk leder håndterer som regel ikke NAV oppgaver/søknader ifb med sykdom/tilrettelegging av ansatte gjør de? Vil tro styrer gjør dette?

Anonymkode: 2cfd4...db3

Ja, men jeg har, for eksempel, blitt pålagt å opprettholde kontakt med langtidssykemeldte og slikt. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personalansvaret, så det vil si vaktplaner, vurdere om vi trenger vikar (det gjør styrer her), osv?

Ja, det stemmer. Ellers er oppgavene delt er min erfaring. Og som ped leder har man ca 20 000 mer i årslønn enn barnehagelærer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener en pedleder i gjennomsnitt?:)

Anonymkode: 32a86...60e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...