AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Okei, muligens et ekkelt tema, men spør likevel! Jeg har i mange år slitt med magen, men føler ikke at legen min tar meg seriøst. Har blitt utredet for ulike intoleranser, men alle slår negativt ut, så legen sier at «det bare er sånn jeg er» og sammenligner situasjonen min med at «spedbarn får mat som går rett i bleia iløpet av kort tid.» Jeg klarer veldig sjelden å holde på mat, og vet aldri når jeg kan reagere eller bli dårlig av det jeg spiser. Innimellom rett etter at jeg har spist, andre ganger litt lenger tid. Jeg har ytterst få dager uten avføring, noen med 1-2. Som regel vil jeg si jeg ligger på mellom 4 og 10 hver dag, gjerne i form av diaré. Mye smerter i magen og kvalme. Begynner å bli rimelig lei av å ha det slik nå...andre som også opplever dette? Eller har noen tanker rundt det? Hvor ofte er vanlig for deg? Anonymkode: eee77...d1b
megda Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Hvordan er kostholdet ditt? Jeg ville prøvd å kontakte en ernæringsfysiolog for å utrede litt om dine spisevaner da hvor mye du går på do ofte henger sammen med maten du vanligvis spiser. Som regel skal jo avføringen være relativt fast der du går på do 1-3 ganger om dagen.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Kansje du bør nevne for legen dette? Så får du tatt en koloskopi (be for Guds skyld om bedøvelse!!!) og evt sett om du har noen betennelser i tarmene eller påvise/utelukke ulcerøs kolitt ol..? Jeg har 1-2 ganger PR dag, men slett ikke på det nivået du nevner.. noe stemmer ikke når det er slik.. Anonymkode: c5834...863
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 Som regel tre ganger per dag. Det kommer ganske naturlig etter de større måltidene ved morgen, ettermiddag og kveld. Da kjenner jeg at magen har det godt og jeg slipper vond mage, oppblåsthet og lignende. Det du snakker om er selvfølgelig ikke normalt og om du ikke føler legen din tar deg alvorlig bør du tenke på å bytte, evt. snakke med en ernæringsfysiolog eller lignende. Lykke til! Anonymkode: 13379...758
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 Det har vært ca én gang pr. dag det siste året, så viste det seg at jeg var overdosert med stoffskiftemedisin (har lavt stoffskifte) og måtte redusere dosen for et par måneder siden. Nå kan det gå flere dager mellom hver gang. Tror det er ca to ganger i uka. Anonymkode: e2331...c88
Nuttery Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 Ca 3-6 ganger per dag. Jeg hadde det slik som deg tidligere, og gikk til legen for det. Hadde avføring sikkert 4-10 ganger per dag, og trangen var så ekstrem at jeg måtte avbryte hva enn jeg drev med og finne et toalett. Det var svært hemmende, og ødela mye av livskvaliteten min. Ble absolutt ikke tatt seriøst, og måtte selv "forlange" ulike tester (avføringsprøve, koloskopi, blodprøver etc) uten at det ga utslag på noe. Det var svært frustrerende, for det kan jo umulig være riktig at man skal ha det slik hvis man er frisk. Ikke minst var det ille, siden jeg var veldig ung og det reduserte livskvaliteten betraktelig. Jeg kunne ikke ta meg et glass vann uten at magen ble illsint og skulle tømme alt den hadde. I tillegg var jeg svært sliten/energifattig, og jeg klarer ikke å riste av meg tanken om at jeg antageligvis ikke nyttiggjorde meg av energien fra maten før den forsvant ut. Brukte lang tid på å eksperimentere med ulike kosthold (ekskludere melk feks), uten at det ga noen særlige resultater. Visse ting kunne hjelpe noe på symptomene, men plutselig var de tilbake. F.eks kunne jeg kutte ut melk og ha det helt fint en dag, og dagen etterpå var det vanlig "tømmeregime" uten at jeg hadde spist noen form for melkeprodukter. Nå har det blitt mye bedre, uten at jeg helt vet hvorfor. Går på toalettet mellom 3-6 ganger per dag, og det er ikke like akutt som tidligere. Blir heller ikke oppblåst på samme måte, eller har magesmerter.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 1-3 ganger ca. Vært 3 ganger i dag Anonymkode: 55496...d10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 2-10 ganger om dagen, varier fra vandig til grøtete, og ofte ganske så akutt. Ingen tester har slått ut hos meg til nå. Men min lege tar det seriøst, har vært til gastroskopi, koloskopi og venter på svar fra MR nå. Anonymkode: 3aa89...4e4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 Tror jeg har ganske normal rytme på dette. Som regel 1 gang pr dag. Noen ganger kan tarmene hoppe over en dag, men da har jeg gjerne 2-3 ganger i løpet av neste dag. Normal konsistens. Etter at jeg kuttet ut kaffe, har jeg blitt mye bedre i magen. Hadde mye diare før. Får også diare av betennelsesdempende medisiner som Ibux og Naproxen, så det unngår jeg mest mulig. Men noen ganger må jeg ta det pga skuldrene. Anonymkode: 8932f...916
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 Når kostholdet mitt er ideelt, så er det hver dag. Når kostholdet mitt er dårlig og jeg spiser mye dritt, så er det vell 1-2 ganger i uken. Anonymkode: c1293...cd7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, muligens et ekkelt tema, men spør likevel! Jeg har i mange år slitt med magen, men føler ikke at legen min tar meg seriøst. Har blitt utredet for ulike intoleranser, men alle slår negativt ut, så legen sier at «det bare er sånn jeg er» og sammenligner situasjonen min med at «spedbarn får mat som går rett i bleia iløpet av kort tid.» Jeg klarer veldig sjelden å holde på mat, og vet aldri når jeg kan reagere eller bli dårlig av det jeg spiser. Innimellom rett etter at jeg har spist, andre ganger litt lenger tid. Jeg har ytterst få dager uten avføring, noen med 1-2. Som regel vil jeg si jeg ligger på mellom 4 og 10 hver dag, gjerne i form av diaré. Mye smerter i magen og kvalme. Begynner å bli rimelig lei av å ha det slik nå...andre som også opplever dette? Eller har noen tanker rundt det? Hvor ofte er vanlig for deg? Anonymkode: eee77...d1b Vanligvis et par ganger om dagen. Greit nok at det varierer fra person til oerson både med hyppighet og konsistens. Men konstante magesmerter og kvalme er ikke normalt. Anonymkode: e477b...d9b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #12 Skrevet 4. april 2019 Motsatt her. Jeg kan hoppe over både en og to dager. Går vel på do sånn ca 4 ganger i uka. Det som eventuelt måtte komme innimellom er så smått at det knapt telles. Anonymkode: 3a9ba...f61
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå