AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Jeg skal snart til Berlin. Noen som kan anbefale meg attraksjoner å dra på, eventuelt steder jeg må besøke når jeg er der? Hva anbefaler du og hva anbefaler du ikke? Gode spisesteder (er ikke på jakt etter en kulinarisk opplevelse akkurat, bare god mat) osv? Ingen spesielle preferanser, men helst ikke indisk eller fiskerestauranter. Hvordan er prisene på offentlig transport og taxi der? Er ikke interessert i shopping, mest kultur og historie. Ser også de har en stor dyrepark der, men er usikker på om jeg vil dit ettersom jeg er imot at dyr skal holdes i fangenskap, men samtidig syns jeg det jo er fantastisk å se slike dyr på nært hold. Så jeg vet ikke helt. Anonymkode: 7ac0f...197
Gjest Linaria Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Jeg kom derfra for noen timer siden faktisk Anbefaler selvfølgelig å se minnesmerkene etter muren og Brandenburger Tor. Jeg spiste på et sted som het Beets and Roots. De hadde slike Buddha Bowl-lignende retter, og var ekstremt populært i lunsjen, men det gikk ganske raskt å få servert. Å reise innenfor Berlin koster 2.80 for en totimersbillett. Man kan ikke bruke den på returreiser, men er ganske billig likevel. Aldri tatt taxi der, for er så mye offentlig transport. Bare å bruke google til å finne raskeste veien og kjøpe Berlin AB-billett på automaten, med mindre du skal til C-sonen (Schönefeld og Potsdam etc.) Husk å stemple billetten i de røde boksene før du går på toget, ellers kan du få bot.
gladidag Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 (endret) https://www.dasmeisterstueck.de http://www.augustiner-braeu-berlin.de/speisen.html Her spiste vi to av kveldene vi var der. Kjempegod mat og fin stemning. Anbefaler og en runde på hop on hop off buss, da får du et overblikk over bydelene og severdighetene. Endret 3. april 2019 av gladidag
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 4 timer siden, Linaria skrev: Å reise innenfor Berlin koster 2.80 for en totimersbillett. Man kan ikke bruke den på returreiser, men er ganske billig likevel. Aldri tatt taxi der, for er så mye offentlig transport. Bare å bruke google til å finne raskeste veien og kjøpe Berlin AB-billett på automaten, med mindre du skal til C-sonen (Schönefeld og Potsdam etc.) Husk å stemple billetten i de røde boksene før du går på toget, ellers kan du få bot. Takk for svaret ditt! Kan du skrive mer om bruk av offentlig transport? Jeg er ikke spesielt kjent med hvordan man bruker buss generelt, jeg har nesten aldri tatt buss her i Norge til og med. For det meste benyttet meg av taxi i utlandet, eller så har jeg brukt beina. Hvordan fungerer det med billetter? Vet der er noe som helter WelcomeCard. Er det lønnsomt om man skal ta mye buss? Eventuelt trikk eller tog? Anonymkode: 7ac0f...197 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 https://bodyworlds.com/exhibition/berlin/ Anonymkode: 38c70...024
Erin84 Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 Kan absolutt anbefale restauranten Xantener Eck i en sidegate til Ku'damm. Ellers er det masse fine bygninger i Berlin, og minnesmerker. Jeg valgte innimellom å bare gå og se hvor jeg havnet, fikk se så mye fint på den måten. Jeg forelsket meg i Berlin, skjønner ikke hvorfor folk drar til London 😂 Berlin er stort og har alt, bortsett fra det vanvittige stresset en opplever i spesielt London. Og det er billigere og har mye god mat og øl. God tur! 2
Gjest Linaria Skrevet 3. april 2019 #7 Skrevet 3. april 2019 52 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svaret ditt! Kan du skrive mer om bruk av offentlig transport? Jeg er ikke spesielt kjent med hvordan man bruker buss generelt, jeg har nesten aldri tatt buss her i Norge til og med. For det meste benyttet meg av taxi i utlandet, eller så har jeg brukt beina. Hvordan fungerer det med billetter? Vet der er noe som helter WelcomeCard. Er det lønnsomt om man skal ta mye buss? Eventuelt trikk eller tog? Anonymkode: 7ac0f...197 Jeg har bare tatt S-bahn og U-bahn i Berlin (det er to undergrunnsystemer på grunn av Berlinmuren, men om du bruker google, funker det fint). Du kan kjøpe tageskarte, dagskort, men jeg har ikke gjort det i Berlin før. Jeg er alltid i Berlin for å besøke folk jeg kjenner, så har ikke pleid å reise rundt på sightseeing. Men hvis én vei koster 2,80, så kan du regne på det selv hva som blir billigst? Dagsbillett er 7 euro for Berlin AB. Er absolutt lurt å ta undergrunn i Berlin, da det er effektivt og mye billigere enn taxi. Det eneste som er litt forvirrende er å ankomme Schönefeld, for det er så lite informasjon om hva man trenger av billetter og hvilke tog man kan ta. Men S7 går vel til sentrum av Berlin, og du kjøper Berlin ABC-billett på automaten på togstasjonen. Husk å stemple i rød boks. Nå regner jeg bare med at du lander der og ikke på Tegel, da Norwegian flyr dit. Jeg har aldri vært på Tegel selv. Alle flyplassene i Berlin er ganske dårlige. Hør på "How to fuck up an airport"-podcasten for litt lett underholdning om hvordan tyskere totalt kan rote til et byggeprosjekt.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #8 Skrevet 3. april 2019 38 minutter siden, Linaria skrev: Jeg har bare tatt S-bahn og U-bahn i Berlin (det er to undergrunnsystemer på grunn av Berlinmuren, men om du bruker google, funker det fint). Du kan kjøpe tageskarte, dagskort, men jeg har ikke gjort det i Berlin før. Jeg er alltid i Berlin for å besøke folk jeg kjenner, så har ikke pleid å reise rundt på sightseeing. Men hvis én vei koster 2,80, så kan du regne på det selv hva som blir billigst? Dagsbillett er 7 euro for Berlin AB. Er absolutt lurt å ta undergrunn i Berlin, da det er effektivt og mye billigere enn taxi. Det eneste som er litt forvirrende er å ankomme Schönefeld, for det er så lite informasjon om hva man trenger av billetter og hvilke tog man kan ta. Men S7 går vel til sentrum av Berlin, og du kjøper Berlin ABC-billett på automaten på togstasjonen. Husk å stemple i rød boks. Nå regner jeg bare med at du lander der og ikke på Tegel, da Norwegian flyr dit. Jeg har aldri vært på Tegel selv. Alle flyplassene i Berlin er ganske dårlige. Hør på "How to fuck up an airport"-podcasten for litt lett underholdning om hvordan tyskere totalt kan rote til et byggeprosjekt. Tusen takk for svaret ditt. Er Schönfeld ja. Blir nok å ta taxi til og fra flyplassen for å være helt sikker på at jeg kommer frem dit jeg skal siden jeg er så uerfaren med offentlig transport. Anonymkode: 7ac0f...197
Kjetil E Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal snart til Berlin. Noen som kan anbefale meg attraksjoner å dra på, eventuelt steder jeg må besøke når jeg er der? Hva anbefaler du og hva anbefaler du ikke? Gode spisesteder (er ikke på jakt etter en kulinarisk opplevelse akkurat, bare god mat) osv? Ingen spesielle preferanser, men helst ikke indisk eller fiskerestauranter. Hvordan er prisene på offentlig transport og taxi der? Er ikke interessert i shopping, mest kultur og historie. Ser også de har en stor dyrepark der, men er usikker på om jeg vil dit ettersom jeg er imot at dyr skal holdes i fangenskap, men samtidig syns jeg det jo er fantastisk å se slike dyr på nært hold. Så jeg vet ikke helt. Anonymkode: 7ac0f...197 Berlin Zoo har jo akurat fått sin nye hjerteknuser. Isbjørnungen Hertha. Ser ut til virkelig å være et sjarmtroll. Ved Potsdam (rett sørvest for selve Berlin) enkelt å nå med tog fra sentrum. Her har du flere slott. Vil da annbefale Cecilenhofslottet, ikke det største og fineste. Men meget berømt for det var her Stalin, Truman og Churchill møttes til Potsdamkonferansen sommeren 1945. I utkanten av Potsdam på grensen til Berlin finner du Glinicker brigde (kjent fra filmen Brigde of spies) denne broen ble under den kalde krigen brukt til utveksling av spioner og disidenter mellom øst og vest. På andre siden av denne broa er du i bydelen Vansee og her finner du Villa Marlier hvor Vansee konferansen (der hvor tyskerne besluttet den endelige løsningen på jødespørsmålet). 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 4 timer siden, Kjetil E skrev: Berlin Zoo har jo akurat fått sin nye hjerteknuser. Isbjørnungen Hertha. Ser ut til virkelig å være et sjarmtroll. Ved Potsdam (rett sørvest for selve Berlin) enkelt å nå med tog fra sentrum. Her har du flere slott. Vil da annbefale Cecilenhofslottet, ikke det største og fineste. Men meget berømt for det var her Stalin, Truman og Churchill møttes til Potsdamkonferansen sommeren 1945. I utkanten av Potsdam på grensen til Berlin finner du Glinicker brigde (kjent fra filmen Brigde of spies) denne broen ble under den kalde krigen brukt til utveksling av spioner og disidenter mellom øst og vest. På andre siden av denne broa er du i bydelen Vansee og her finner du Villa Marlier hvor Vansee konferansen (der hvor tyskerne besluttet den endelige løsningen på jødespørsmålet). Ah, jeg vet om den isbjørnungen... Er så utrolig usikker på hva jeg skal gjøre, haha. Jeg er så imot dyrehager, men så er jeg jo så glad i dyr, og det hadde vært fantastisk å sett de i virkeligheten! Er ikke alle som har råd til safari i Afrika liksom... Får se hva jeg gjør når jeg er der. Takk for gode tips! Anonymkode: 7ac0f...197
Durinur Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 Et alternativ er jo Museum für Naturkunde (naturhistorisk museum i Berlin) da. Her får du sett utstillinger og lært om dyr uten å måtte støtte dyreparker som holder dem i fangenskap. Det er åpenbart en litt annerledes opplevelse da, men jeg anbefaler den i alle fall 1
Erin84 Skrevet 4. april 2019 #12 Skrevet 4. april 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, jeg vet om den isbjørnungen... Er så utrolig usikker på hva jeg skal gjøre, haha. Jeg er så imot dyrehager, men så er jeg jo så glad i dyr, og det hadde vært fantastisk å sett de i virkeligheten! Er ikke alle som har råd til safari i Afrika liksom... Får se hva jeg gjør når jeg er der. Takk for gode tips! Anonymkode: 7ac0f...197 Dyrlegen min sa at hun valgte å gå i akvariet i Berlin, men ikke i dyrehagen, nettopp pga fangenskapet. Hun syntes akvariet var veldig bra! 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #13 Skrevet 4. april 2019 Akvariet: https://www.aquarium-berlin.de/en Anonymkode: 2f7f4...64d
Durinur Skrevet 4. april 2019 #14 Skrevet 4. april 2019 Ja, akvariet i Berlin er også et godt valg! De fleste av oss har vel færre etiske kvaler ved å se fisk i fangenskap sammenlignet med pattedyr. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #15 Skrevet 4. april 2019 Berlin er fantastisk. Og kollektivtransporten er super. Tyskerne kan slikt. Men det er så mange linjer at du må konsentrere deg litt for å finne ut hva du skal ta. Anonymkode: 9a6b0...c06
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #16 Skrevet 4. april 2019 Hvis dere bare er voksne på tur, er ikke dyreparkene det jeg hadde prioritert høyest, ettersom det er såvekdig mye annet å se. Du må få med deg: restene av Berlinmuren, Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor, Berlinerdomem, TV-tårnet, Unter den Linden, holocaust-monumentet, kuppelen i Riksdagsbygningen, rusle rundt i Prentzlauer Berg, ta en båttur, East side gallery... Og ikke minst bare rusle rundt og nyte stemningen i byen. Anonymkode: 9a6b0...c06 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #17 Skrevet 4. april 2019 Mye se på i Berlin, vært der kanskje 50 ganger. Kort flytur, rimelige hoteller. Billig mat også. Europas beste kollektivtilbud, kjøp dagsbillett. Er ikke mange turene du skal ta før det lønner seg, koster bare 7,2-4euro også. AB holder. Vært mye i London, men tror mange endrer seg når de oppdager Berlin. Noe helt annet. samt mye billigere. Ser andre nevner ting du kan se på. Spisesteder er det mange av, men som vanlig så er det endel turifiserte steder rundt hackescher markt og friedrichstrasse. Største ulempen med Berlin er jo innvandringen som har satt sitt preg på byen dessverre, mye afrikanere som selger stoff i kreuzberg området. Görlitzer park er også et sted jeg ville vært obs på. Anonymkode: d607e...8b2
Kjetil E Skrevet 4. april 2019 #19 Skrevet 4. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, jeg vet om den isbjørnungen... Er så utrolig usikker på hva jeg skal gjøre, haha. Jeg er så imot dyrehager, men så er jeg jo så glad i dyr, og det hadde vært fantastisk å sett de i virkeligheten! Er ikke alle som har råd til safari i Afrika liksom... Får se hva jeg gjør når jeg er der. Takk for gode tips! Anonymkode: 7ac0f...197 Hei bare en liten rettelse lille Hertha er ikke i Berlin Zoo men derimot i en park i gamle Øst Berlin.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 På 3.4.2019 den 23.40, AnonymBruker skrev: Takk for svaret ditt! Kan du skrive mer om bruk av offentlig transport? Jeg er ikke spesielt kjent med hvordan man bruker buss generelt, jeg har nesten aldri tatt buss her i Norge til og med. For det meste benyttet meg av taxi i utlandet, eller så har jeg brukt beina. Hvordan fungerer det med billetter? Vet der er noe som helter WelcomeCard. Er det lønnsomt om man skal ta mye buss? Eventuelt trikk eller tog? Anonymkode: 7ac0f...197 Dropp buss. Buss i Berlin er nok litt mer for "viderekommene", U-bahn og S-bahn tar deg dit du skal. Trikk finnes kun øst i Berlin. Hvis du laster ned BVG-appen kan du få god oversikt over rutetider og du kan også kjøpe billett. Den er på engelsk og fungerer veldig godt. Har kun tatt taxi et par ganger i Berlin pga mye baggasje, ellers er det ikke nødvendig. Hvis du flyr til Tegel kan det kaaaanskje være verdt det hvis man synes buss er lite komfortabelt og fordi du avhengig av hvor du bor må bytte uansett. Jeg har ikke gjort det selv, men du kan jo vurdere å leie sånne bysykler noen ganger. Mange steder kan det ta kortere tid å sykle enn å ta kollektivt. For restauranter og alt annet anbefaler jeg å bruke TripAdvisor. Når du begynner å bli sulten og skal finne et sted å spise så bruker du bare "nær meg" funksjonen og velger et sted med bra anmeldelser og den type mat du vil ha. Der kan man også finne hvis det er andre restauranter, cafeer, bakerier osv du vil besøke. Aktiv bruk av TripAdvisor er virkelig det beste tipset uansett hvor i verden du skal. Anonymkode: d2702...354
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå