Gå til innhold

Noen her som har Maine Coon katter?

Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Hei, har bare et spørsmål når det gjelder Maine Coon katter. 

Hvordan er lynnet til de?

Hvordan oppfører de seg i forhold til katter som ikke er av samme rase? 

Når de biter, biter de hardt? Jeg tenker når de er kattunger så pleier jo de fleste katter å biteleke, hvordan er dette med Maine Coon? Jeg vet i hvert fall med min katt som er sånn "vanlig huskatt" har bitt og kloret meg, men aldri sånn hardt mest litt gnaging.

Hvordan er energinivået deres i forhold til andre katter?

Er de typen katter som er kosete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 timer siden, Pan skrev:

Hei, har bare et spørsmål når det gjelder Maine Coon katter. 

Hvordan er lynnet til de?

Hvordan oppfører de seg i forhold til katter som ikke er av samme rase? 

Når de biter, biter de hardt? Jeg tenker når de er kattunger så pleier jo de fleste katter å biteleke, hvordan er dette med Maine Coon? Jeg vet i hvert fall med min katt som er sånn "vanlig huskatt" har bitt og kloret meg, men aldri sånn hardt mest litt gnaging.

Hvordan er energinivået deres i forhold til andre katter?

Er de typen katter som er kosete?

Lynnet: Som for alle katter betyr oppvekstvilkår og sosialisering svært mye. Men, rasen er kjent for sitt gode og tålmodige gemytt.

Sammen med katter av andre raser: Med sitt gode og tålmodige gemytt går det som regel både fint og bedre enn fint.

De har kraftige kjever, og de har tenner som passer til kjevene. Lekebitingen vil ofte være kraftigere fra en Maine Coon kjeve enn fra en liten kattekjeve, men en godt sosialisert kattunge biter ikke hardere enn kattunger flest.

Energinivået hos en kattunge er "full fres fulgt av full avslapning"

Kosete? Rasen er sosial og kosete. Dette forutsetter fremdeles en godt sosialisert kattunge fra en god oppdretter hvor kattungene har vokst opp inkludert i oppdretters familie.

Jeg har en 1/2 år gammel Maine Coon gutt sammen med 2 eldre katter(+10 år). Min har høyt utviklet sosial intelligens og fant sin plass nesten med en gang.

Tenker du på å kjøpe en? :) 

Anonymkode: d1078...730

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lynnet: Som for alle katter betyr oppvekstvilkår og sosialisering svært mye. Men, rasen er kjent for sitt gode og tålmodige gemytt.

Sammen med katter av andre raser: Med sitt gode og tålmodige gemytt går det som regel både fint og bedre enn fint.

De har kraftige kjever, og de har tenner som passer til kjevene. Lekebitingen vil ofte være kraftigere fra en Maine Coon kjeve enn fra en liten kattekjeve, men en godt sosialisert kattunge biter ikke hardere enn kattunger flest.

Energinivået hos en kattunge er "full fres fulgt av full avslapning"

Kosete? Rasen er sosial og kosete. Dette forutsetter fremdeles en godt sosialisert kattunge fra en god oppdretter hvor kattungene har vokst opp inkludert i oppdretters familie.

Jeg har en 1/2 år gammel Maine Coon gutt sammen med 2 eldre katter(+10 år). Min har høyt utviklet sosial intelligens og fant sin plass nesten med en gang.

Tenker du på å kjøpe en? :) 

Takk for svar, sitter her å vurderer å kjøpe en ja. Har en vanlig huskatt jeg tenker en kompis til, som da er ute og tenker en maine coon som "beskyttelse" katt ville vært litt kult 😄 

Jeg vet at min kan er glad i andre katter da han har noen kompiser han henger ute med, så vi får se hva det blir :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Pan skrev:

Takk for svar, sitter her å vurderer å kjøpe en ja. Har en vanlig huskatt jeg tenker en kompis til, som da er ute og tenker en maine coon som "beskyttelse" katt ville vært litt kult 😄 

Jeg vet at min kan er glad i andre katter da han har noen kompiser han henger ute med, så vi får se hva det blir :) 

Da ville jeg kontaktet aktuelle selgere, og dersom vi fant tonen ville jeg dratt på besøk til en eller flere av dem for å hilse på oppdretter og på kattungene :) 

Hvis de fleste er som min så kan det bli et hjertelig møte. De er jo kjent for å være vennlige kjemper (gentle giants), og for min vil jeg si at det fanger essensen på en prikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg kontaktet aktuelle selgere, og dersom vi fant tonen ville jeg dratt på besøk til en eller flere av dem for å hilse på oppdretter og på kattungene :) 

Hvis de fleste er som min så kan det bli et hjertelig møte. De er jo kjent for å være vennlige kjemper (gentle giants), og for min vil jeg si at det fanger essensen på en prikk.

Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei.

Vi har en Maine Coon hann på 4 år. Oppdretter fortalte oss at Maine coon er mye som hunder i kroppsspråk. Det vil si at huskatter lett kan missforstå Maine Coon. Og det hele kan bli utrivelig. Vi har hund, og de går veldig godt overens, men nabo kattene (huskatter) blir irriterte og forvirret over de sosiale antennene til katta vår. Han kan finne på å gå rett bort til dem og tro at de skal være venner... Slossing skjønte ikke katta vår seg så mye på i starten, men han har heldigvis lært litt siden den gang. Maine Coon hermer etter dyr irundt seg. 

Ellers så er vår Maine Coon sosial i perioder. Han har perioder der han fotfølger oss, sover med oss og er kosete. Andre perioder ser vi han nesten ikke og han har ikke interesse av å være nær oss. 

Jeg har tidligere vært vandt til at man kan leke og tulle litt med huskatter. De tar liksom en spøk, men det gjør IKKE vår Maine Coon. Han har skikkelig temperament! Å ja, han biter skikkelig hardt.

Anonymkode: 0401f...a51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi har en Maine Coon hann på 4 år. Oppdretter fortalte oss at Maine coon er mye som hunder i kroppsspråk. Det vil si at huskatter lett kan missforstå Maine Coon. Og det hele kan bli utrivelig. Vi har hund, og de går veldig godt overens, men nabo kattene (huskatter) blir irriterte og forvirret over de sosiale antennene til katta vår. Han kan finne på å gå rett bort til dem og tro at de skal være venner... Slossing skjønte ikke katta vår seg så mye på i starten, men han har heldigvis lært litt siden den gang. Maine Coon hermer etter dyr irundt seg. 

Ellers så er vår Maine Coon sosial i perioder. Han har perioder der han fotfølger oss, sover med oss og er kosete. Andre perioder ser vi han nesten ikke og han har ikke interesse av å være nær oss. 

Jeg har tidligere vært vandt til at man kan leke og tulle litt med huskatter. De tar liksom en spøk, men det gjør IKKE vår Maine Coon. Han har skikkelig temperament! Å ja, han biter skikkelig hardt.

Tusen takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Nja, både og tror jeg. Kroppsspråket til Maine Coon er helt og holdent katt, ikke hund. Maine Coon smiler som alle andre katter, de kommuniserer med ørestilling (som alle andre katter), hale og kroppsholdning (også som alle andre katter).

Med både huskatter og Manine Coon i huset så ser jeg jo at kroppsspråket er 100% katt.

De som får folk til å snakke om at Manie Coon "er som hunder" er at de kommuniserer mye med menneskene sine. De vil være tilstede, og de vil være med når noe skjer. Om du skreller gulerøtter, hvem står med hodet oppi avfallsbøtta for å undersøke gulrotskrellet? Hvem ville helst sitte ved siden av skjærefjøla når du kutter løk? Hvem kommer joggende på sine lange ben med en leke som den vil at du og den skal leke sammen med? Yup, det er Maine Coon'en, og det er også huskatten.

For å få en katt som man kan leke og tulle litt med så avhenger det sterkt av den enkelte kattens personlighet er min erfaring. Både huskatten og Maine Coon'en er egne perosnligheter i egen kropp. Noen kan du tulle og leke med, andre bør du være mer forsiktig med rundt tulling og 'småerting'.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nja, både og tror jeg. Kroppsspråket til Maine Coon er helt og holdent katt, ikke hund. Maine Coon smiler som alle andre katter, de kommuniserer med ørestilling (som alle andre katter), hale og kroppsholdning (også som alle andre katter).

Med både huskatter og Manine Coon i huset så ser jeg jo at kroppsspråket er 100% katt.

De som får folk til å snakke om at Manie Coon "er som hunder" er at de kommuniserer mye med menneskene sine. De vil være tilstede, og de vil være med når noe skjer. Om du skreller gulerøtter, hvem står med hodet oppi avfallsbøtta for å undersøke gulrotskrellet? Hvem ville helst sitte ved siden av skjærefjøla når du kutter løk? Hvem kommer joggende på sine lange ben med en leke som den vil at du og den skal leke sammen med? Yup, det er Maine Coon'en, og det er også huskatten.

For å få en katt som man kan leke og tulle litt med så avhenger det sterkt av den enkelte kattens personlighet er min erfaring. Både huskatten og Maine Coon'en er egne perosnligheter i egen kropp. Noen kan du tulle og leke med, andre bør du være mer forsiktig med rundt tulling og 'småerting'.

Det med at Maine Coon har kroppsspråk som hund var noe oppdretteren først fortalte meg, og etter 4 års erfaring selv så er jeg enig. Må legge til at vi fikk hunden etter katta, så katten har alltid vært sånn.

Jeg sa heller ikke at det ikke går ann og tulle med noen Maine Coon, jeg snakket kun om min. Vet godt at alle katte har forskjellige personligheter.

Jeg synes ikke du kan komme å "rette opp i" mine erfaringer med rasen. Hvis du ikke har samme erfaringer så regner jeg bare med at kattene våre er veldig ulike. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med at Maine Coon har kroppsspråk som hund var noe oppdretteren først fortalte meg, og etter 4 års erfaring selv så er jeg enig. Må legge til at vi fikk hunden etter katta, så katten har alltid vært sånn.

Jeg sa heller ikke at det ikke går ann og tulle med noen Maine Coon, jeg snakket kun om min. Vet godt at alle katte har forskjellige personligheter.

Jeg synes ikke du kan komme å "rette opp i" mine erfaringer med rasen. Hvis du ikke har samme erfaringer så regner jeg bare med at kattene våre er veldig ulike. 

Tok du det som kritikk? Det var ikke meningen. Beklager om jeg ikke var presis nok.

Poenget var å få frem at det er store individuelle differanser også innen for en rase som Maine Coon.

Det er derfor jeg har tipset TS om å besøke de oppdretterne hun har i rimelig nærhet, og å hilse på oppdretters katter. Jeg ville egentlig anbefale å besøke 2 oppdrttere om den muligheten finnes. Det er forskjeller på personlighet, og det er viktig for både kattungen og ny eier å finne en som passer.

Rasen er herlig :) 

Av genuin interesse må jeg nesten spørre hvilke farger har gutten din?

Min er en black silver tabby, som denne.

6e77217f74bbb653ac571daf46f840ea.jpg

Bildet lånt fra nettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok du det som kritikk? Det var ikke meningen. Beklager om jeg ikke var presis nok.

Poenget var å få frem at det er store individuelle differanser også innen for en rase som Maine Coon.

Det er derfor jeg har tipset TS om å besøke de oppdretterne hun har i rimelig nærhet, og å hilse på oppdretters katter. Jeg ville egentlig anbefale å besøke 2 oppdrttere om den muligheten finnes. Det er forskjeller på personlighet, og det er viktig for både kattungen og ny eier å finne en som passer.

Rasen er herlig :) 

Av genuin interesse må jeg nesten spørre hvilke farger har gutten din?

Min er en black silver tabby, som denne.

6e77217f74bbb653ac571daf46f840ea.jpg

Bildet lånt fra nettet.

Beklager, mulig jeg gikk litt i forsvar og missforsto :) min er tigret tabby. 10B9000B-ABF3-4DE2-919A-EE3F2414557E.thumb.jpeg.3e56fe07540b35e42bf3cc2129cf69c7.jpeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er lynnet til de? Godt lynne, trivelige katter. Snakker mye til og med oss.

Hvordan oppfører de seg i forhold til katter som ikke er av samme rase? Jeg er enig i at de kan oppleves litt som hunder i sin væremåte, men absolutt aldri hatt problemer med andre katter. Vi har en helt vanlig huskatt også, og de er perlevenner. :) 

Når de biter, biter de hardt? Jeg tenker når de er kattunger så pleier jo de fleste katter å biteleke, hvordan er dette med Maine Coon? Har aldri opplevd at de har bitt hardt. Hun kan bite etter meg hvis hun er lei av å bli børstet eller lignende, men det er ikke faktisk bitt, mer advarsel, og ikke noe jeg kjenner. 

Hvordan er energinivået deres i forhold til andre katter? Veldig energisk som kattunge, som i grunn alle kattunger er, er nå en ganske rolig dame. Kan få sine raptuser, men generelt en rolig dame. ;) 

Er de typen katter som er kosete? Vel, vår pusina er veldig kosete. Purrer høyt, og mye koselyder. Liker å sovet på fanget mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en maine coon, veldig fascinerende rase. Min hadde litt genetiske problemer i forhold til hjerte og tenner.. det er grunnen til jeg nå valgte huskatt dom neste katt.  Men neste katt blir igjen maine coon.(fra en annen oppdretter)  Som sagt en fascinerende og fantastisk rase. Min beit meg aldri, veldig lojal mot eier med alle sine artige særpreg . Men som innekatter trenger de stimuli og lek . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, veldig fine bilder også! Får håpe jeg finner den rette oppdretteren som er ordentlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise

Anbefaler deg å dra hjem til flere oppdrettere før du velger deg katt :) Jeg dro hjem til hun jeg kjøpte katt fra, og møtte også foreldrene til katten, og de var godt sosialiserte alle sammen. Min var veldig sensitiv i magen i begynnelsen, men er bedre nå. Ellers vil hun være med på ALT jeg gjør, om det er å spise frokost, se på tv eller være på badet mens jeg sminker meg. Hun er veldig snill og rolig, men rampete og litt klumsete. Sjelden hun biter, jeg syns den andre katten min (som ikke er noen spesiell rase) biter hardere. 

Her er min lille skatt Josefin:

IMG_20180730_210039_100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
38 minutter siden, JeSuisLouise skrev:

Anbefaler deg å dra hjem til flere oppdrettere før du velger deg katt :) Jeg dro hjem til hun jeg kjøpte katt fra, og møtte også foreldrene til katten, og de var godt sosialiserte alle sammen. Min var veldig sensitiv i magen i begynnelsen, men er bedre nå. Ellers vil hun være med på ALT jeg gjør, om det er å spise frokost, se på tv eller være på badet mens jeg sminker meg. Hun er veldig snill og rolig, men rampete og litt klumsete. Sjelden hun biter, jeg syns den andre katten min (som ikke er noen spesiell rase) biter hardere. 

Her er min lille skatt Josefin:

Likte navnet, og takk for svar. Blir ikke å se på noen før sommeren uansett, likte navnet Josefin så fin :) 

Er dette forresten gode utekatter eller er de typisk innekatter?

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise
19 minutter siden, Pan skrev:

Likte navnet, og takk for svar. Blir ikke å se på noen før sommeren uansett, likte navnet Josefin så fin :) 

Er dette forresten gode utekatter eller er de typisk innekatter?

Er greit å forberede seg litt ja :) Er også mange Maine coon-grupper på facebook om du vil ha kontakt med oppdrettere.

Jeg har gått litt ute med min i bånd, siden hun har vært litt vimsete. Men nå er hun helt desperat etter å gå ut, så hun får være litt ute når hun vil. Men går aldri langt fra her jeg bor da. De er veldig lojale, og ser ut som hun liker å ligge i buskene og kikke på fugler :) Mens noen lager en kattegård eller lignende, du må nesten se an om det er trygt i forhold til trafikk osv der du bor. 

Lykke til med katt, håper du finner deg en god liten coonie ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maine coon er den fineste rasen syns jeg, og drømmer om å få en maine coon selv. :) En tidligere venninne av meg har maine coon, og jeg syns den var så vanvittig søt og god. Den var kosete, men det varierte litt fra dag til dag - noen dager ville den være i fred og brydde seg ikke om andre, mens andre dager ville den ha mye kos. Den var med på alt, og var også veldig glad i vann. Lå ofte i baderomsvasken og sov. Skrudde man på vannet lå den bare der og nøt det. Om venninnen min pussa tennene så kom katten og ville legge seg i vasken... :P Hehe. Den var også veldig pratsom, mjauet og purret ofte, lagde lyder osv. Svarte når vi pratet til den. :) 

Anonymkode: f110d...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JeSuisLouise skrev:

Er greit å forberede seg litt ja :) Er også mange Maine coon-grupper på facebook om du vil ha kontakt med oppdrettere.

Jeg har gått litt ute med min i bånd, siden hun har vært litt vimsete. Men nå er hun helt desperat etter å gå ut, så hun får være litt ute når hun vil. Men går aldri langt fra her jeg bor da. De er veldig lojale, og ser ut som hun liker å ligge i buskene og kikke på fugler :) Mens noen lager en kattegård eller lignende, du må nesten se an om det er trygt i forhold til trafikk osv der du bor. 

Lykke til med katt, håper du finner deg en god liten coonie ❤️ 

Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...