Gå til innhold

Snus og tannhelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som snuser, hvordan ser tennene deres ut? Merker dere at snusen sliter på emaljen? Og det ser dere noe til misfarging? 

Setter dere igang ekstra tiltak for å ta vare på tennene både utseendemessig og helsemessig? Til eksempel hyppigere tannlegebesøk, ekstra fluor, tannbleking osv.? 

Takk for svar!

Anonymkode: 76462...18a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt hull, og aldri fått klager på tennene til tannlegen, men jeg bleiker tennene 1 gang i mnd. Snus gjør emaljen brunere/gulere, så jeg hadde nok ikke hadd like hvite tenner uten bleikinga. 

Anonymkode: ec80b...91a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aldri hatt hull, og aldri fått klager på tennene til tannlegen, men jeg bleiker tennene 1 gang i mnd. Snus gjør emaljen brunere/gulere, så jeg hadde nok ikke hadd like hvite tenner uten bleikinga. 

Takk for svar! Bleker du tennene hos tannlegen (med skinner eller laser) eller kjøper du hjemme-tannbleking andre steder? Og sliter det ikke veldig på emaljen å bleke tennene så ofte?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt gjort å aldri ha hatt hull forresten! 🖑

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Bleker du tennene hos tannlegen (med skinner eller laser) eller kjøper du hjemme-tannbleking andre steder? Og sliter det ikke veldig på emaljen å bleke tennene så ofte?

Nei, hjemme. Bruker smilelab som har sånne gelélapper du klistrer på tennene i 20-30 min :) Mer skånsomt enn laser. Jeg aner ikke hvor mye emaljen slites, men tannlegen min reagerte ikke på at jeg tok en sånn stripe i måneden, og har ikke sagt noe om at emaljen min er slitt. Spyttet som produseres sammen med den gelén blir helt brun tross for nypussede tenner, så snusen setter tydelig preg 🙈 Snuser også white. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser tennene har blitt gulere. Snust hyppig i 5år. Blekte tennene en gang for 6-7år siden, kjøpte hjemmebleking. Funket dritbra. Skal kjøpe i utlandet senere i år. Ingen hull jeg heller, er 35år. Snus øker spyttproduksjonen og forebygger sånn sett hull, det er det eneste positive jeg ser ved dette dritet. Ville heller hatt hull enn å bruke så mye penger på det. 

Anonymkode: f8a2e...69c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser tennene har blitt gulere. Snust hyppig i 5år. Blekte tennene en gang for 6-7år siden, kjøpte hjemmebleking. Funket dritbra. Skal kjøpe i utlandet senere i år. Ingen hull jeg heller, er 35år. Snus øker spyttproduksjonen og forebygger sånn sett hull, det er det eneste positive jeg ser ved dette dritet. Ville heller hatt hull enn å bruke så mye penger på det. 

Men da ville du brukt penger hos tannlegen i stedet. Neida. Joda 😅

Du vil ikke slutte å snuse, da (lettere sagt enn gjort - sikkert!)? 

Ser så masse unge jenter (og gutter) som snuser i dag så jeg synes det er interessant å høre hvordan dere tar vare på tennene. Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hjemme. Bruker smilelab som har sånne gelélapper du klistrer på tennene i 20-30 min :) Mer skånsomt enn laser. Jeg aner ikke hvor mye emaljen slites, men tannlegen min reagerte ikke på at jeg tok en sånn stripe i måneden, og har ikke sagt noe om at emaljen min er slitt. Spyttet som produseres sammen med den gelén blir helt brun tross for nypussede tenner, så snusen setter tydelig preg 🙈 Snuser også white. 

Ikke sant! Misfarging av tobakk (og kaffe, te og cola også bl.a.) sitter godt. Jeg hadde nok også valgt å bleke tennene regelmessig, men hadde muligens vært litt bekymret for emaljen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da ville du brukt penger hos tannlegen i stedet. Neida. Joda 😅

Du vil ikke slutte å snuse, da (lettere sagt enn gjort - sikkert!)? 

Ser så masse unge jenter (og gutter) som snuser i dag så jeg synes det er interessant å høre hvordan dere tar vare på tennene. Takk for svar! 

Nei er hos tannlegen annenhvert år. Men er veldig nøye med å pusse. Pusser ofte tre ganger om dagen. 

Nei har prøvd å slutte flere ganger. Helt utrolig hvor avhengighetsskapende det er. Men jeg har en veldig type avhengig personlighetstype. Drikker jeg alkohol drikker jeg alltid for mye, spiser jeg snop greier jeg ikke slutte, trener jeg blir jeg helt obsessed. osv. Kusinen min sluttet på dagen. Er vel litt selvdisiplin det skorter på også... :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant! Misfarging av tobakk (og kaffe, te og cola også bl.a.) sitter godt. Jeg hadde nok også valgt å bleke tennene regelmessig, men hadde muligens vært litt bekymret for emaljen.

Var sist hos tannlegen i starten av 2018. Emaljen var fin da i alle fall, men må vell finne på noe annet dersom blekinga begynner å tære på. Evt slutte å snuse😳🙈 Snust i 11 år nå, så ikke en enkel tanke.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...