Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a3a401fd-be37-45be-be59-99d43e8f71c7

Hvordan tror du denne jobben er da? Syns det er vanskelig å tenke hvordan jeg skal klare og motivere noen som absolutt ikke vil jobbe... 

Anonymkode: 1684e...4a3

Dette er en typisk veilder jobb..

Her kommer du til å ha masse samtaler med syke folk, du må finne passende tiltak for dem. Noen er så syke at deres eneste tiltak er medisinsk behandling, mens andre kanskje kan utplasseres i jobb 3 dager i uken..

En veldig viktig del av jobben er også å samle informasjon fra leger, dps og andre aktører og lage rapporter eller såkalte AEV...arbeids evne vurdering

Det er mye byråkrati i en sånn stilling

AnonymBruker
Skrevet
På 4.4.2019 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kamerat som har noe utdanning innen PR fra BI, og ingen relevant arbeidserfaring (han har jobbet i barnehage, dagligvare o.l.), men han fikk likevel jobb som veileder i NAV. Jobber med oppfølging av sykemeldte og folk på AAP. Så tror ikke de er så opptatt av selvs utdannelsen, men heller hvilket inntrykk de får av deg og om de tror du vil orke å stå i jobben over tid. 

Anonymkode: ab760...e35

En jeg kjenner i NAV sa at på utlysningene så handler kravet om høyere utdannelse, at du har bevisst at du kan lære fort og jobbe godt. Det er positivt. Hva slags utdannelse personen har er ikke noe særlig relevant. 

Anonymkode: 54efa...cfc

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Rucula skrev:

Nei det kan du si...

Men forutsetningen for IPS er at vedkommende faktisk vil jobbe.. og man bruker ikke "tvang " (tar fra dem stønader osv) det er altså 100% frivillig

Leste litt om IPS og det virker jo ganske greit, bli kjent, finne sterke sider, hjelpe med å skriver søkerbrev og øve på jobbintervju? 

Ut i fra det lille jeg leste der er ikke motivering en stor del av jobben. Leser også at de fleste har egentlig ett ønske om å jobbe. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste litt om IPS og det virker jo ganske greit, bli kjent, finne sterke sider, hjelpe med å skriver søkerbrev og øve på jobbintervju? 

Ut i fra det lille jeg leste der er ikke motivering en stor del av jobben. Leser også at de fleste har egentlig ett ønske om å jobbe. 

Jada... men så gjør disse folka utrolig dumme ting stadig vekk..

La oss si du har jobbet rumpa av deg for å skaffe fast jobb til en person, så stjeler vedkommende på arbeidsplassen! Sånt skjer stadig vekk... disse folka er gjerne langt fra arbeidslivet, det er mye rus inn i bildet. 

Jeg lover deg, det er så mye frustrasjon..

Men hvis du er et ekstremt positivt, tolmodig og utholdene menneske så why not! Du kan jo bare søke :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Rucula said:

Jada... men så gjør disse folka utrolig dumme ting stadig vekk..

La oss si du har jobbet rumpa av deg for å skaffe fast jobb til en person, så stjeler vedkommende på arbeidsplassen! Sånt skjer stadig vekk... disse folka er gjerne langt fra arbeidslivet, det er mye rus inn i bildet. 

Jeg lover deg, det er så mye frustrasjon..

Men hvis du er et ekstremt positivt, tolmodig og utholdene menneske så why not! Du kan jo bare søke :)

Det kommer jo helt an på hvilket tiltak man jobber i. Jeg jobber som veileder i AFT, og tror ikke jeg har møtt en eneste med rusproblematikk eller som gjør «dumme ting» som du beskriver. Men du jobber ikke i arbeids- og inkluderingsbransjen heller da?

Anonymkode: 23f25...7e7

Skrevet (endret)

Det kommer jo helt an på hvilket tiltak man jobber i. Jeg jobber som veileder i AFT, og tror ikke jeg har møtt en eneste med rusproblematikk eller som gjør «dumme ting» som du beskriver. Men du jobber ikke i arbeids- og inkluderingsbransjen heller da?

Jeg har jobbet flere år i Nav jo, og var på jobbintervju på en jobbveiøeder jobb.... fikk godt forklart hva det gikk ut på og bestemte meg for å ikke gjøre det.

Nå er jeg i en helt annen bransje

Endret av Rucula
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rucula said:

Jeg har jobbet flere år i Nav jo, og var på jobbintervju på en jobbveiøeder jobb.... fikk godt forklart hva det gikk ut på og bestemte meg for å ikke gjøre det.

Nå er jeg i en helt annen bransje

Jobbet du i NAV jobbet du vel ikke i arbeids- og inkluderingsbransjen per se. Arbeidsoppgavene som jobbveileder varierer VELDIG alt etter hvilket tiltak og bedrift man jobber i. Jobber en i jobbklubb er man stort sett stasjonær og reiser ikke mye rundt, skal man jobbe i ARR er det veldig mye mer helserelatert enn i feks jobbbklubb og AFT. Jeg synes det er meget spesielt at du uttaler deg så skråsikkert om en bransje du har vært på ETT intervju, og aldri jobbet i.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt gjort at du jobber med AFT og ikke har opplevd det. Både på IPS og AFT har jeg opplevd folk som driter seg ut på jobb til stadighet. Det er mere normen enn unntaket.

Anonymkode: 9bb19...5a0

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe tror nok ikke det er så "greit" som du beskriver, det der er bare en liten del av jobben. Største delen er å bygge nettverk, _skaffe_ jobbene og veilede folk så de ikke faller ut av jobbene igjen. For selv om man er motivert når man starter så er ikke motivasjon konstant og mange uforutsette situasjoner kan oppstå på jobb. Eks. Tilbakefall av rus, folk som slutter å møte etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er godt gjort at du jobber med AFT og ikke har opplevd det. Både på IPS og AFT har jeg opplevd folk som driter seg ut på jobb til stadighet. Det er mere normen enn unntaket.

Selvfølgelig, jeg skrev «dumme ting som du beskriver» og siktet da altså til eksempelet om stjeling på jobb. At folk forsover seg eller ikke klarer å møte opp, har problemer med det sosiale osv skjer stadig vekk, uten at det er et spesielt stort problem.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men igjen, poenget mitt var, det avhenger nok en del av hvilket tiltak man jobber med. Jeg jobbet med AMO-kurs før, som er for fornidlingsklare mennesker, og det er rett og slett en helt annen, og mindre, problematikk man møter der enn i feks AFT. Kjenner også en del som jobber med KVP, der er de fleste forholdsvis oppegående.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe tror nok ikke det er så "greit" som du beskriver, det der er bare en liten del av jobben. Største delen er å bygge nettverk, _skaffe_ jobbene og veilede folk så de ikke faller ut av jobbene igjen. For selv om man er motivert når man starter så er ikke motivasjon konstant og mange uforutsette situasjoner kan oppstå på jobb. Eks. Tilbakefall av rus, folk som slutter å møte etc.

Jeg prøver ikke gjøre det så "greit" altså. Bare forsøker og finne ut litt mer konkret hva man egentlig gjør. Men bygge nettverk og skaffe jobbene? Ringer man rundt til arbeidsplasser og presenterer seg og forsøker og få de til å ville ansette noen? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men igjen, poenget mitt var, det avhenger nok en del av hvilket tiltak man jobber med. Jeg jobbet med AMO-kurs før, som er for fornidlingsklare mennesker, og det er rett og slett en helt annen, og mindre, problematikk man møter der enn i feks AFT. Kjenner også en del som jobber med KVP, der er de fleste forholdsvis oppegående.

Der er sant, stor forskjell på tiltak og brukergruppe så klart. Og nå hørtes det ut som jeg mener alle gjør masse dumt, det er jo så klart ikke sånn. Alle slags mennesker man møter på:)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Rucula skrev:

Dette er en typisk veilder jobb..

Her kommer du til å ha masse samtaler med syke folk, du må finne passende tiltak for dem. Noen er så syke at deres eneste tiltak er medisinsk behandling, mens andre kanskje kan utplasseres i jobb 3 dager i uken..

En veldig viktig del av jobben er også å samle informasjon fra leger, dps og andre aktører og lage rapporter eller såkalte AEV...arbeids evne vurdering

Det er mye byråkrati i en sånn stilling

Det er NAV sin oppgave og ta om de krever medisinsk behandling? Burde det ikke være andre helsepersonell som tar den avgjørelsen? 

Når de skal utplasseres i jobb.. Er rollen til Nav og finne en jobb til denne personen? Eller hjelper man da med.jobbsøking osv.? 

AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2019 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alt du skrev! Fikk jo ett innblikk i hverdagen der. Men en ting jeg stusset på, skal man kunne så mye forskjellig? Trodde man hadde ulike "fagområder". Altså enten hjelpe til med jobbsøking eller foreldrepenger osv. Og en annen ting, hvor mye er det regnet med at man kan fra før av? Jeg er vernepleier, men kan jo ikke si jeg kan noe om alle de områdene der. Hvordan foregår opplæringen med så mye ulike oppgaver? Virker jo også som du sitter en del alene og at det ikke er så mye samarbeid? 

Jeg jobber på et stort NAV-kontor og vi har kun ett fagområde. Jeg jobber med arbeidssøkere og dagpenger, altså ingen sykepenger/aap/sosial. Det er vanligvis ikke forventet at du skal kunne dette fra før av med mindre du har jobbet i NAV tidligere. Vi har mye interne møter, samarbeidsmøter, selvstendig arbeid, kontakt med arbeidsgivere og møter med brukere (mest digitalt) i løpet av en dag. Veldig spennende, jeg stortrives. 

Anonymkode: adc1e...022

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Der er sant, stor forskjell på tiltak og brukergruppe så klart. Og nå hørtes det ut som jeg mener alle gjør masse dumt, det er jo så klart ikke sånn. Alle slags mennesker man møter på:)

Ikke sant :) Mitt inntrykk at det er veldig stress å jobbe i avklaringstiltaket (det er kortvarig og man flyr rundt over alt), og at en kan ha brukere med ganske store utfordringer å gjøre i oppfølgingstiltalet og AFT - men ikke like store problemer som de i ARR eller VTA. I tillegg varierer ting en del fra bedrift til bedrift - jeg jobbet i jobbklubb i to ulike bedrifter, og ting var lagt opp ganske annerledes. Selv liker jeg mer veiledning enn undervisning, så da hoppet jeg videre til AFT hvor jeg trives kjempegodt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver ikke gjøre det så "greit" altså. Bare forsøker og finne ut litt mer konkret hva man egentlig gjør. Men bygge nettverk og skaffe jobbene? Ringer man rundt til arbeidsplasser og presenterer seg og forsøker og få de til å ville ansette noen? 

Åja ok. Ja man drar rundt på møter med arbeidsgivere for å bli kjent og bygge relasjon til dem. For når man har en god relasjon er det lettere å anbefale noen og skaffe en jobb. Du drar f.eks til et firma og spør etter sjef, eller tar en telefon og spør om å få et møte. Så kartlegger du bedriften i møtet; framtid, visjoner, arbeidsoppgaver, rekrutteringspolitikk etc. Og så drar du inn om dit igjen en annen gang og slår av en prat isv. Og dersom du etterhvert følger opp en person som har lyst til å bli bilselger f.eks, så tar du da kontakt med denne arbeidsgiveren som du nå kjenner godt og spør om han helt uforpliktende kunne tatt en prat med han.  Det vil si man er mye ute på farten hele tiden. Så det ligner en del på oppsøkende salg og markedsføring, men at du jobber med noe som for mange er mer meningsfylt. Så følger du opp jobbsøker ved å komme innom jobben å snakke, ha møter med sjef og jobbsøkern, møte han/hun ute å veiledere etc. 

Litt rotete skrevet, men det er hovedoppgaven etter min erfaring. Givende og spennende jobb, men også veldig tung til tider fordi mange faller ut av jobben igjen, og det er svært vanskelig å skaffe lønnet jobb til folk. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er NAV sin oppgave og ta om de krever medisinsk behandling? Burde det ikke være andre helsepersonell som tar den avgjørelsen? 

Når de skal utplasseres i jobb.. Er rollen til Nav og finne en jobb til denne personen? Eller hjelper man da med.jobbsøking osv.? 

Jeg anbefaler at du spør kontaktpersonen i annonsen. Jeg jobber i en bedrift som har flere ulike tiltak. Jeg jobber med AFT, og ja, det er mye nettverksbygging, lese stillingsannonser og å holde seg oppdatert på arbeidsmarkedet, undervisning, og å hjelpe til med å finne jobb eller praksisplass til veisøkerne dine. Noen er så friske at de klarer det selv.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja ok. Ja man drar rundt på møter med arbeidsgivere for å bli kjent og bygge relasjon til dem. For når man har en god relasjon er det lettere å anbefale noen og skaffe en jobb. Du drar f.eks til et firma og spør etter sjef, eller tar en telefon og spør om å få et møte. Så kartlegger du bedriften i møtet; framtid, visjoner, arbeidsoppgaver, rekrutteringspolitikk etc. Og så drar du inn om dit igjen en annen gang og slår av en prat isv. Og dersom du etterhvert følger opp en person som har lyst til å bli bilselger f.eks, så tar du da kontakt med denne arbeidsgiveren som du nå kjenner godt og spør om han helt uforpliktende kunne tatt en prat med han.  Det vil si man er mye ute på farten hele tiden. Så det ligner en del på oppsøkende salg og markedsføring, men at du jobber med noe som for mange er mer meningsfylt. Så følger du opp jobbsøker ved å komme innom jobben å snakke, ha møter med sjef og jobbsøkern, møte han/hun ute å veiledere etc. 

Litt rotete skrevet, men det er hovedoppgaven etter min erfaring. Givende og spennende jobb, men også veldig tung til tider fordi mange faller ut av jobben igjen, og det er svært vanskelig å skaffe lønnet jobb til folk. 

Synes det var godt oppsummert. Jeg gjør også mye av dette, men føler også jeg er mye i ro på arbeidsplassen med veiledningssamtaler og undervisning. I tillegg til dette har vi en del møter med veisøkerne og NAV, samt ansvarsgruppemøter. Og ikke minst er det en del papirarbeid, rapportering, analyser av resultater fra ulike tester osv.

Skrevet

Når man går på aap så stilles det krav til at man gjør noe fornuftig på en måte...

På syke mennesker er medisinsk behandling nok. Og det er selvfølgelig ikke nav som bestemmer om man skal ha det eller ikke  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...