AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #21 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg være så «frekk» å spørre hva du tjener sånn ca? Det hadde virkelig vært til hjelp Anonymkode: a9935...812 412.000 i 100% stilling. Jeg har 80%. Kan også nevne at jeg egentlig er ansatt som flyktningkonsulent, og har i tillegg til det jeg har nevnt har all oppfølging av flyktningene som har kommet til kommunen siden flyktningkrisen startet. Det innebærer alt fra å finne leiligheter på privatmarkedet, vaske ned, kjøpe møbler, hente når de kommer, all informasjon om alt fra hvordan postkassen og søppelsortering fungerer, til kartlegging av norskkunnskaper og norske skolesystem, tilskuddsordninger og oppfølging av helse, vaksinasjon, tannlege, barnehage/grunnskole - kort sagt alt. Men det har ikke egentlig noe med NAV å gjøre, bortsett fra at mange kommuner har lagt flyktningtjenesten inne i NAV. Anonymkode: 965f8...430
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #22 Skrevet 3. april 2019 Nå har jeg skummet gjennom stillingsannonsen, og en jobbspesialist er som andre skriver her noe annet enn å jobbe på et lokalkontor - dersom det er nok å gjøre. NAV blir stadig kritisert for å leie inn eksterne firma og konsulenter til å gjøre denne jobben - tettere oppfølging av arbeidstakere som har vanskelig for å få jobb - og har de siste par årene byttet ut mange "vanlige kontoransatte" med jobbspesialister. Tett oppfølging er det som fungerer, og om man liker å være tett på arbeidsgivere og arbeidssøkere og å reise mye rundt er nok dette en fin jobb. Støtter det med at det er ønskelig med folk fra flere ulike yrker i NAV, og en vernepleier kan nok passe godt i en slik jobb. Det handler nok i denne jobben mindre om utdanning og mer om å være åpen, utadvendt og å like å reise rundt og snakke med arbeidsgivere for å prøve å finne jobber og tiltaksplasser, og med folk i vanskelige situasjoner som trenger hjelp og støtte for å komme i jobb. Anonymkode: 965f8...430
Thie Skrevet 3. april 2019 #23 Skrevet 3. april 2019 På 2.4.2019 den 20.00, AnonymBruker skrev: Vurderer å søke på denne stillingen i NAV. Men selv om jeg leser hva arbeidsoppgavene er så syns jeg likevel konkret det er vanskelig å vite hvordan en arbeidsdag ser ut. Jeg trodde man satt mest på kontoret og hadde besøk av brukere og drev med saksbehandling. Noen som jobber i NAV som vet hvordan en arbeidsdag ser ut? Er det mye reising, ser det er fordel med førerkort B. Og hvor reiser jeg? Møter med arbeidsgivere? Trodde det meste skjedde over mail og evt. telefon. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a33e0a64-40f1-430e-9608-ecbb566829f0 Anonymkode: 1684e...4a3 Til det du spør om her, som noen andre nevner så er dette ikke en vanlig NAV-veileder, men en stilling som jobbkonsulent SE/IPS. Det innebærer at hovedjobben din er å være ute av huset og bygge relasjoner til arbeidsgiver. Du skal følge opp et portefølje på 10-20 jobbsøkere (sannsynligvis), hvor du har tett samarbeid med deres behandlere. Disse deltakerne skal som hovedregel IKKE ut i praksis, de skal rett ut i lønnet jobb. Det er en ganske ny måte å tenke på, framfor det vanlige praksisløpet. Hvis de kjører streng IPS så følger de en skala hvor man blir scoret på som team. Til eksempel skal man minimum ha 6 personlige møter med arbeidsgivere i uken, du skal sitte i behandlingsteam på DPS, minimum 65% av tiden din skal være utenfor kontoret, Det skal ikke gå mer enn 30 dager fra en person starter opp til første arbeidsgiver du er i kontakt med på personens vegne osv. osv. Etter at personen kommer i jobb, følger du denne personen opp for at personen ikke skal miste jobben igjen.. For å lese mer om skalaen man blir målt etter kan du se her: https://www.napha.no/multimedia/5915/Kvalitetsskala-IPS.pdf Det handler altså ikke om saksbehandling og ha møter med folk på NAVkontor. Det handler om å dra rundt til arbeidsgivere på møter for å bli kjent og etterhvert kunne snike noen inn i en lønnet jobb. Og jobbsøkerne skal du møte utenfor huset helst. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #24 Skrevet 3. april 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: 412.000 i 100% stilling. Jeg har 80%. Kan også nevne at jeg egentlig er ansatt som flyktningkonsulent, og har i tillegg til det jeg har nevnt har all oppfølging av flyktningene som har kommet til kommunen siden flyktningkrisen startet. Det innebærer alt fra å finne leiligheter på privatmarkedet, vaske ned, kjøpe møbler, hente når de kommer, all informasjon om alt fra hvordan postkassen og søppelsortering fungerer, til kartlegging av norskkunnskaper og norske skolesystem, tilskuddsordninger og oppfølging av helse, vaksinasjon, tannlege, barnehage/grunnskole - kort sagt alt. Men det har ikke egentlig noe med NAV å gjøre, bortsett fra at mange kommuner har lagt flyktningtjenesten inne i NAV. Anonymkode: 965f8...430 Hvor lenge har du jobbet der? Du har bachelor? Anonymkode: 02b53...a9a
applestories Skrevet 3. april 2019 #25 Skrevet 3. april 2019 (endret) Kjenner noen som er jobbspesialist - er visstnok en veldig utadvendt og sosial jobb. Endret 3. april 2019 av applestories
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #26 Skrevet 3. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du jobbet der? Du har bachelor? Anonymkode: 02b53...a9a 3 år. Bachelor i noe innen samfunnsvitenskap. Anonymkode: 965f8...430
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #27 Skrevet 4. april 2019 Det virker som det er svært bredt det NAV søker etter, se bare her: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a3a401fd-be37-45be-be59-99d43e8f71c7 De søker "minimum 3-årig utdanning fra høyskole eller universitet innenfor velferdsfag, sosialt arbeid, pedagogikk, statsvitenskap, psykologi, sosiologi, administrasjon og ledelse, juridiske fag og samfunnsfag. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet" Her ser jeg det ikke er noe krav om førerkort så da vil jeg anta at man kun har møter på huset??? Anonymkode: 1684e...4a3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #28 Skrevet 4. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det virker som det er svært bredt det NAV søker etter, se bare her: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a3a401fd-be37-45be-be59-99d43e8f71c7 De søker "minimum 3-årig utdanning fra høyskole eller universitet innenfor velferdsfag, sosialt arbeid, pedagogikk, statsvitenskap, psykologi, sosiologi, administrasjon og ledelse, juridiske fag og samfunnsfag. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet" Her ser jeg det ikke er noe krav om førerkort så da vil jeg anta at man kun har møter på huset??? Anonymkode: 1684e...4a3 Siden dere sier de fleste sitter på kontor og driver saksbehandling, er dette mer en slik type stilling tror dere? Ikke førerkort der som dere ser... Anonymkode: 1684e...4a3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #29 Skrevet 4. april 2019 53 minutter siden, AnonymBruker said: Det virker som det er svært bredt det NAV søker etter, se bare her: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a3a401fd-be37-45be-be59-99d43e8f71c7 De søker "minimum 3-årig utdanning fra høyskole eller universitet innenfor velferdsfag, sosialt arbeid, pedagogikk, statsvitenskap, psykologi, sosiologi, administrasjon og ledelse, juridiske fag og samfunnsfag. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet" Her ser jeg det ikke er noe krav om førerkort så da vil jeg anta at man kun har møter på huset??? Anonymkode: 1684e...4a3 Dette er en helt annen stilling enn den i hovedinnlegg. Dette er mer generell veiledning/saksbehandling, og gjøres i all hovedsak på kontorplassen. Det vil alltids kunne komme en del møter utenfor huset, men ikke i så stor grad at det er behov for førerkort. Anonymkode: 53251...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #30 Skrevet 4. april 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en helt annen stilling enn den i hovedinnlegg. Dette er mer generell veiledning/saksbehandling, og gjøres i all hovedsak på kontorplassen. Det vil alltids kunne komme en del møter utenfor huset, men ikke i så stor grad at det er behov for førerkort. Anonymkode: 53251...d1c Det er selvsagt stor forskjell på om man jobber langt ute på bygda eller midt i byen, jeg klarte meg uten førerkort i et år. Anonymkode: 965f8...430
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #31 Skrevet 4. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 år. Bachelor i noe innen samfunnsvitenskap. Anonymkode: 965f8...430 Utrolig lav lønn, tjener jo mer på et lager som ufaglært. Anonymkode: 4752c...458
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #32 Skrevet 4. april 2019 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det er selvsagt stor forskjell på om man jobber langt ute på bygda eller midt i byen, jeg klarte meg uten førerkort i et år. Anonymkode: 965f8...430 Joda, selvfølgelig, men nå er jobben det er snakk om relativt sentralt plassert med hyppige bussavganger i umiddelbar nærhet til nærliggende kontorer/instanser, og stillingen i seg selv er kontorbasert. Det er også spørsmål om behov for førerkort i selve jobben, ikke mellom hjem og jobb. Anonymkode: 53251...d1c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #33 Skrevet 4. april 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig lav lønn, tjener jo mer på et lager som ufaglært. Anonymkode: 4752c...458 Ja enig, helt latterlig. Anonymkode: a9935...812
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #34 Skrevet 4. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker som det er svært bredt det NAV søker etter, se bare her: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a3a401fd-be37-45be-be59-99d43e8f71c7 De søker "minimum 3-årig utdanning fra høyskole eller universitet innenfor velferdsfag, sosialt arbeid, pedagogikk, statsvitenskap, psykologi, sosiologi, administrasjon og ledelse, juridiske fag og samfunnsfag. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet" Her ser jeg det ikke er noe krav om førerkort så da vil jeg anta at man kun har møter på huset??? Anonymkode: 1684e...4a3 Jeg har en kamerat som har noe utdanning innen PR fra BI, og ingen relevant arbeidserfaring (han har jobbet i barnehage, dagligvare o.l.), men han fikk likevel jobb som veileder i NAV. Jobber med oppfølging av sykemeldte og folk på AAP. Så tror ikke de er så opptatt av selvs utdannelsen, men heller hvilket inntrykk de får av deg og om de tror du vil orke å stå i jobben over tid. Anonymkode: ab760...e35
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #35 Skrevet 4. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Utrolig lav lønn, tjener jo mer på et lager som ufaglært. Anonymkode: 4752c...458 Men nå er det ikke alle som har lyst til å jobbe på lager da. Jeg hadde ikke klart å stå i en slik jobb over tid. Å jobbe med mennesker er mye mer givende, og det betyr mye mer enn lønna i seg selv. Anonymkode: 23f25...7e7 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #36 Skrevet 4. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrolig lav lønn, tjener jo mer på et lager som ufaglært. Anonymkode: 4752c...458 Det er ikke en jobb man tar for å bli rik, nei. Anonymkode: 965f8...430 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #37 Skrevet 7. april 2019 "helhetlig oppfølging, kartlegge, veiledning og motivasjon av brukere som trenger bistand for å komme i arbeid og arbeidsrettet aktivitet" Hva legges i dette? Sånn rent konkret? Om noen ikke ønsker å jobbe så skal du klare og motivere de til å jobbe? Anonymkode: 1684e...4a3
Rucula Skrevet 7. april 2019 #38 Skrevet 7. april 2019 Dette er en jobb spesialist jobb, det er altså ikke en vanlig veileder stilling. Du skal ikke tilbring mye tid på kontoret i en slik jobb, du skal ut i bedriftene og veilede dine klienter Les deg opp på IPS så du vet hva det dreier seg om. Kort fortalt så betyr dette at man tar personer som står LANGT unna arbeidslivet og plasserer de i en normal jobb, ikke et tiltak eller kurs...men en normal jobb. Så skal du veilede vedkommende og fungere som en buffer mellom klienten og arbeidsplassen Du kommer også til å bli målt på hvor mange personer du får ut i fast jobb. Jeg vurderte eb sånn jobb og jeg er veldig glad jeg ikke gjorde det.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #39 Skrevet 7. april 2019 3 minutter siden, Rucula skrev: Dette er en jobb spesialist jobb, det er altså ikke en vanlig veileder stilling. Du skal ikke tilbring mye tid på kontoret i en slik jobb, du skal ut i bedriftene og veilede dine klienter Les deg opp på IPS så du vet hva det dreier seg om. Kort fortalt så betyr dette at man tar personer som står LANGT unna arbeidslivet og plasserer de i en normal jobb, ikke et tiltak eller kurs...men en normal jobb. Så skal du veilede vedkommende og fungere som en buffer mellom klienten og arbeidsplassen Du kommer også til å bli målt på hvor mange personer du får ut i fast jobb. Jeg vurderte eb sånn jobb og jeg er veldig glad jeg ikke gjorde det. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a3a401fd-be37-45be-be59-99d43e8f71c7 Hvordan tror du denne jobben er da? Syns det er vanskelig å tenke hvordan jeg skal klare og motivere noen som absolutt ikke vil jobbe... Anonymkode: 1684e...4a3
Rucula Skrevet 7. april 2019 #40 Skrevet 7. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a3a401fd-be37-45be-be59-99d43e8f71c7 Hvordan tror du denne jobben er da? Syns det er vanskelig å tenke hvordan jeg skal klare og motivere noen som absolutt ikke vil jobbe... Anonymkode: 1684e...4a3 Nei det kan du si... Men forutsetningen for IPS er at vedkommende faktisk vil jobbe.. og man bruker ikke "tvang " (tar fra dem stønader osv) det er altså 100% frivillig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå