AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #1 Del Skrevet 2. april 2019 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7k1K9/bilister-anmeldt-etter-aa-ha-filmet-ulykke?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 Slike overskrifter har jeg sett en del av, og jeg må si at jeg undres over oppførselen til enkelte, hvilken nytte har de av og stoppe og filme? Hvorfor gjør de det? Anonymkode: 712f4...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 2. april 2019 #2 Del Skrevet 2. april 2019 Disse ble anmeldt for å ha brukt mobiltelefon mens de kjørte bil. Altså hadde de ikke stoppet. Det erfor øvrig ingen hjemmel som forbyr filming eller fotografering av et ulykkessted. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 2. april 2019 #3 Del Skrevet 2. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7k1K9/bilister-anmeldt-etter-aa-ha-filmet-ulykke?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 Slike overskrifter har jeg sett en del av, og jeg må si at jeg undres over oppførselen til enkelte, hvilken nytte har de av og stoppe og filme? Hvorfor gjør de det? Anonymkode: 712f4...35e Fordi de har lov og skal ha lov. (Vel, i dette tilfellet brukte de mobilen mens de kjørte noe som ikke er lov..) Alt man kan se fra offentlig sted skal være tillatt å både filme og ta bilde av. Det skal ikke være noen forventning om privatliv når man er ute offentlig. Privatliv kan man ha hjemme så lenge folk ikke ser deg fra offentlig plass. Si meg, hvordan tror du alle bilder og filmer osv handler i avisen? Tror du bildene tar seg selv??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #4 Del Skrevet 2. april 2019 3 timer siden, AndreasBR skrev: Fordi de har lov og skal ha lov. (Vel, i dette tilfellet brukte de mobilen mens de kjørte noe som ikke er lov..) Alt man kan se fra offentlig sted skal være tillatt å både filme og ta bilde av. Det skal ikke være noen forventning om privatliv når man er ute offentlig. Privatliv kan man ha hjemme så lenge folk ikke ser deg fra offentlig plass. Si meg, hvordan tror du alle bilder og filmer osv handler i avisen? Tror du bildene tar seg selv??? TOSK! Det er ikke lov å filme/ta bilder av noen som helst i offentlige rom uten tillatelse av den/de som fotografert/filmet! Det er kun journalister som kan gjøre det, ikke privatpersoner! Lær deg hva som står i loven om dette! Anonymkode: e297d...af0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #5 Del Skrevet 2. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TOSK! Det er ikke lov å filme/ta bilder av noen som helst i offentlige rom uten tillatelse av den/de som fotografert/filmet! Det er kun journalister som kan gjøre det, ikke privatpersoner! Lær deg hva som står i loven om dette! Anonymkode: e297d...af0 Alle har lov til å filme/ta bilder av andre i offentlige rom. Journalister har ikke flere rettigheter knyttet til dette enn andre folk. Det er dog strengere regler knyttet til publisering, men i dette tilfelle er det lovlig (utenom mobilbruk). Hilsen journalist. Anonymkode: 4a009...969 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 2. april 2019 #6 Del Skrevet 2. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TOSK! Det er ikke lov å filme/ta bilder av noen som helst i offentlige rom uten tillatelse av den/de som fotografert/filmet! Det er kun journalister som kan gjøre det, ikke privatpersoner! Lær deg hva som står i loven om dette! Anonymkode: e297d...af0 Tror du er den som må lære deg norsk lov her... https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945 Sitat På offentlig sted kan politiet regulere tilgangen til et område av sikkerhetshensyn. I praksis betyr det at du kan få beskjed om å flytte deg hvis du står i veien for politi, brannvesen eller helsepersonell, eller står på et sted med høy risiko for personskade. Restriksjonene fra politiet må du følge, men de kan ikke nekte deg å fotografere eller filme, og kan heller ikke be deg slette bilder eller video. Jeg kan til og med legge ut et bilde av deg så lenge du ikke var i hovedfokus for bildet. F.eks at du går oppover/nedover Karl Johans gate, og at jeg står i toppen/bunn og tar et oversiktsbilde av hele gaten. Går du i 17.mai tog, og jeg tar bilde av 17.mai toget, behøver jeg ikke spørre hver og en om tillatelse.. En ting jeg er uenig med (dog følger) iht norsk lov er hva man kan ta bilde av. Jeg mener at man skal kunne ta bilder av _hva som helst_ man kan se fra offentlig plass. Blant annet denne "privatlivets fred" loven.. Sitat Men når bryter du privatlivets fred? Hvis bildene dine avslører noe som den avbildede ønsker å holde for seg selv, eller blant venner. Det kan være bilder som avslører utroskap, sykdom, seksuell legning, eller så enkelt som at vedkommende smugkikker på Paradise Hotell. Om jeg kan se dette fra offentlig plass, bør jeg være i min fulle rett å ta bilde av det. Jeg bør også ha lov å ta bilde av hva jeg vil på offentlig sted uten å innhente samtykke fra noen som helst. Man skal ikke ha en forventelse om privatliv på offentlig sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå