Quinden Skrevet 18. april 2005 #1 Skrevet 18. april 2005 Har en sønn som har begynt å jobbe i helgene, han har jobbet 8 timer denne helgen, og er skal læres opp, men fikk beskjed at han ikke mottar lønn under opplæring. Er dette riktig? Syns det høres noe rart ut men... Noen som vet hvilke regler det er for dette?
Gjest Violetta Skrevet 18. april 2005 #2 Skrevet 18. april 2005 Har da aldri hørt om at noen ikke skal ha lønn under opplæring. Jeg ville tatt en tlf til LO eller noe sånt og hørt med dem. Hva skal han jobbe med?
Quinden Skrevet 19. april 2005 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2005 Han skal jobbe i en lokaltv, som tekniker etc. Syns det høres merkelig ut ja...
L@dy Skrevet 19. april 2005 #5 Skrevet 19. april 2005 Jeg har ikke noe lover og regler som kan si at firmaet svindler din sønn, men dette er jeg helt sikker på er ulovlig. Ja, jeg blir litt sjokkert faktisk, at de TØR! Jeg vet ikke hvor gammel din sønn er, men du kan se på arbeidstilsynets sider, der står det noe om ungdom og arbeid. Det stod dessverre ikke svart på hvitt såvidt jeg kunne se at det er ulovlig å ikke betale lønn under oppølæring. Men det kan være en del andre ting som kan være greitt å vite. Om du går på hovedsiden på linken, så skal det stå telefonnr til arbeidstilsynet. Jeg anbefaler deg å kontakt med de. Jeg har snakket med de tidligere og de er veldig hyggelige og hjelpsomme. http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/ungdom.html#4
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #6 Skrevet 19. april 2005 man har krav til lønn under opplæring også ja :enig_animasjon:
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #7 Skrevet 19. april 2005 Har en sønn som har begynt å jobbe i helgene, han har jobbet 8 timer denne helgen, og er skal læres opp, men fikk beskjed at han ikke mottar lønn under opplæring. Er dette riktig? Syns det høres noe rart ut men... Noen som vet hvilke regler det er for dette? Bedriften er ansvarlig for å betale han i opplæringstiden. Dette er jo svindel.
Aurora20 Skrevet 19. april 2005 #8 Skrevet 19. april 2005 Du SKAL ha lønn under opplæring. Hvis ikke, bryter denne arbeidsplassen loven, og kan vente seg en kraftig bot. Hadde problemer med en arbeidsgiver en gang, og kontaktet derfor LO for informasjon, men det viste seg faktsk at de hadde mindre peiling enn det jeg selv hadde :o Anbefaler å ta kontakt med arbeidstilsynet. Anbefaler sønnen din å melde seg inn i LO favør, som er gratis medlemsskap for alle videregående elever.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå