Gå til innhold

Kan man kalle noen dverg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig navn? Hva er eventuelt alternativet?  I USA sier de «little person», men hva er greit i Norge? Jeg har fått en ny kollega som jeg ikke ønsker å fornærme. 

Ts

Anonymkode: 31581...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dverg forekommer bare i eventyr. Kortvokst heter det!

Anonymkode: fe1da...f90

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor må du nevne vedkommendes fysiske fremtreden overhodet?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Før sa vi dverg, nå sier vi kortvokst.

Anonymkode: e4f0e...402

AnonymBruker
Skrevet

I hvilken situasjon mener du det er nødvendig å påpeke at din kollega er kortvokst? Og i tillegg ved å bruke et diskriminerende ord som dverg?

Anonymkode: 7acac...556

• Liker 6
Skrevet

Jeg kaller venninna mi for halvmeteren, hadde jeg sagt dverg så tipper jeg at hun hadde sparka meg i leggen. 

Skrevet

Det heter vertikalt utviklingshemmet.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på kortvokste og de som kalles dverger. Dverger har like store hoder, føtter og hender som normalt høye mennesker, mens kortvokste har små hoder, hender og føtter.  Tror det er to helt forskjellige medfødte tilstander. 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Er det riktig navn? Hva er eventuelt alternativet?  I USA sier de «little person», men hva er greit i Norge? Jeg har fått en ny kollega som jeg ikke ønsker å fornærme.

Hvis du vil unngå å fornærme er det bare å la være å snakke om høyden til personen.

Anonymkode: 9b0c7...303

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 75ae8...0c2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du. Men du fremstår jo ca like smart som folk som sier neger, mongo eller krøpling. 

Anonymkode: 1c485...453

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La vær å kommentere eller snakke om høyden da vel. Hvilken situasjon tenker du at det er greit? Kortvokst heter det. 

Anonymkode: ef7b4...2a5

• Liker 2
Skrevet

Det korrekte ordet er kortvokst. Men jeg tror de setter mest pris på om du tiltaler dem med fornavn 

• Liker 3
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe i veien med det, det er ikke stygt. Jeg kaller en spade for en spade

Anonymkode: 59695...f9d

Gjest Lama_Drama
Skrevet
På 1.4.2019 den 3.15, SupaWoman skrev:

Det er forskjell på kortvokste og de som kalles dverger. Dverger har like store hoder, føtter og hender som normalt høye mennesker, mens kortvokste har små hoder, hender og føtter.  Tror det er to helt forskjellige medfødte tilstander. 

Nei. Bare nei.

Det er forskjellige medisinske tilstander, men i dagligtale er det korrekte kortvokst. Dverg er aldri et alternativ.

Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Nei. Bare nei.

Det er forskjellige medisinske tilstander, men i dagligtale er det korrekte kortvokst. Dverg er aldri et alternativ.

Må man heretter si "Snøhvit og de syv kortvokste" da eller?

Anonymkode: e4f0e...402

• Liker 2
Skrevet

Dette er bare en for dum problemstilling. Hva med å bruke vettet og oppføre seg ordentlig? 

Anonymkode: 716e6...4c6

Skrevet

Dverg er ikke nedlatende.

Slutt å tenk på at du skal være politisk korrekt.

Anonymkode: d34dd...b9a

• Liker 3
Skrevet
På Sunday, March 31, 2019 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Ts

Anonymkode: 31581...962

Du kan vel snakke om "din lille kollega" da vet du. :phaedra: 

Anonymkode: ca1b7...598

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...