Gå til innhold

Linux/dual boot

Fremhevede innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har en pc med WinXP, og ønsker å innstallere Linux Ubuntu på en ledig harddisk slik at jeg kan velge mellom XP eller Linux når maskinen starter. Har det noe å si hvilket OS som innstalleres først? Har tidligere hatt både Win98 og WinXP på maskinen, og da måtte XP innstalleres sist for å få en dual boot-maskin. Krever Linux et spesielt filsystem? Jeg bruker FAT32, går det bra? Er litt grønn på dette området...

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Du bør installere XP først, siden XP overskriver boot-loaderen (meny hvor du kan velge OS) hvis du installerer XP sist. Du kan installere XP sist, men da blir det straks mye mer komplisert.

GNU/Linux bruker i hovedsak i da filsystemene ext3 og ReiserFS som filsystem. ReiserFS er litt mer umodent enn ext3

Du kan ikke installere Linux på en FAT32-partisjon, men du kan lese og skrive til en FAT32-partisjon. Linux kan også lese NTFS, men ikke skrive til den.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for svar! Jeg har nå innstallert Linux og dual-boot systemet fungerer fin-fint :) Men lurer på en ting: Når jeg bruker Linux, så finner ikke OS'et de andre harddiskene på maskinen enn den som Linux er innstallert på (de er FAT32). Er det mulig å gjøre noe med dette, eller må jeg inn i Windows hvis jeg vil ha tilgang til stasjonene med film, bilder, musikk o.l.?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvilken distribusjon bruker du?

Skrevet

Sa hun ikke Ubuntu?

Du må vel kanskje mounte dem manuelt. Det var ihvertfall slik det var før om åra i Linux. Trodde det skjedde mer automatisk nå. Men Rattleshake har mer peil på linux enn meg, så jeg skal ikke banne på det.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Sa hun ikke Ubuntu?

Hehe, ja ser man det :).

I ubuntu er ikke partisjonene automatisk mountet nei.

Ubuntuguide her:

http://www.ubuntuguide.org/#mountunmountfat

Les under dette punktet:

Q: How to mount Windows partition (FAT) on boot-up, and allow all users to read/write?

Tror det er greiest om du leser og prøver litt føste og evt. kommer tilbake med spørsmål ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...