Gjest Spacegirl Skrevet 18. april 2005 #1 Skrevet 18. april 2005 Jeg har en pc med WinXP, og ønsker å innstallere Linux Ubuntu på en ledig harddisk slik at jeg kan velge mellom XP eller Linux når maskinen starter. Har det noe å si hvilket OS som innstalleres først? Har tidligere hatt både Win98 og WinXP på maskinen, og da måtte XP innstalleres sist for å få en dual boot-maskin. Krever Linux et spesielt filsystem? Jeg bruker FAT32, går det bra? Er litt grønn på dette området...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. april 2005 #2 Skrevet 18. april 2005 Du bør installere XP først, siden XP overskriver boot-loaderen (meny hvor du kan velge OS) hvis du installerer XP sist. Du kan installere XP sist, men da blir det straks mye mer komplisert. GNU/Linux bruker i hovedsak i da filsystemene ext3 og ReiserFS som filsystem. ReiserFS er litt mer umodent enn ext3 Du kan ikke installere Linux på en FAT32-partisjon, men du kan lese og skrive til en FAT32-partisjon. Linux kan også lese NTFS, men ikke skrive til den.
Gjest Spacegirl Skrevet 18. april 2005 #3 Skrevet 18. april 2005 Takk for svar! Jeg har nå innstallert Linux og dual-boot systemet fungerer fin-fint Men lurer på en ting: Når jeg bruker Linux, så finner ikke OS'et de andre harddiskene på maskinen enn den som Linux er innstallert på (de er FAT32). Er det mulig å gjøre noe med dette, eller må jeg inn i Windows hvis jeg vil ha tilgang til stasjonene med film, bilder, musikk o.l.?
Cronos Skrevet 18. april 2005 #5 Skrevet 18. april 2005 Sa hun ikke Ubuntu? Du må vel kanskje mounte dem manuelt. Det var ihvertfall slik det var før om åra i Linux. Trodde det skjedde mer automatisk nå. Men Rattleshake har mer peil på linux enn meg, så jeg skal ikke banne på det.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. april 2005 #6 Skrevet 18. april 2005 Sa hun ikke Ubuntu? Hehe, ja ser man det . I ubuntu er ikke partisjonene automatisk mountet nei. Ubuntuguide her: http://www.ubuntuguide.org/#mountunmountfat Les under dette punktet: Q: How to mount Windows partition (FAT) on boot-up, and allow all users to read/write? Tror det er greiest om du leser og prøver litt føste og evt. kommer tilbake med spørsmål .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå