Gå til innhold

Sparkling_Pink; Dagbok fra 30 mars 2019

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glede i dag: stå ute i sola

Jeg føler meg takknemlig for å ha nådd dagsmålet mitt i dag, for å ha fått hjelp til å handle, for at jeg sakte kvikner til, for at butikkene er åpne i morgen og, for å ha planlagt for morgendagen og at jeg har fått litt ro over meg igjen.

Skrevet

Glede: en litt sånn myk følelse ved dagen. Gjøremålene smyger seg fint avsted.

Jeg føler meg takknemlig for dagen. For høy måloppnåelse, fin læringskurve og rent hus.

Skrevet

Glede: stemmen min er tilbake, selv om det fremdeles gjør vondt 

Jeg er takknemlig for prosjektmålet jeg nådde i dag, at jeg ajour med husarbeid, for vennskapene jeg har og hvor enkelt livet er i kveldsvarmen.

Jeg føler tilværelsen har falt litt på plass, her lokalt i sommeren. Jeg må nå samle mot til å ringe Marvy en dag. Jeg ser fram til de neste månedene akkurat nå og jeg håper den neste uka er ei god ei.

Skrevet

Glede: å bare være

Jeg føler meg takknemlig for å ha hatt besøk, for at Tennårings Damselen har det bra, for arbeidstykket jeg har sett andre har gjort i dag og for turen til skogen.

I dag har det vært nok å bare være. Det er en annen dag jeg er produktiv og effektiv og påkoblet.

Skrevet

Glede: ettermidagsbikken

Jeg er takknemlig for en fin seksjonert dag med høy måloppnåelse og lite stress. Jeg føler meg takknemlig for meditasjonen min, at en del går over og at jeg får en ny sjanse i morgen.

Skrevet

Glede: å ta selvportrett med ny frisyre

Jeg føler meg takknemlig for å endelig ha hatt mot til å ringe Marvy, for at jeg er mett, for en fin, rolig dag hvor jeg har danset, for hele spekteret med følelser og ikke særlig hodepine.

Marvy gjør meg rolig og glad. Snakker mer med han snart en dag.

Skrevet

Glede: hele dagen har vært helt fantastisk i dag. Høydepunktet er godt mulig fjæra med folket mitt.

Jeg føler meg takknemlig for krykkene, for arbeidstida, for at jeg viste jeg kom til å bli dårlig i magen, for å bli spandert på, for Tennårings Damselen og de tingene jeg endelig har fått fortalt henne, for at hun har tydelige grenser, for en fin boble av autistiske slektninger, for å ha lært nye ting, for gressklipping og at jeg skal finne meg noe godt knasende på butikken i morgen.

Skrevet

Glede: Santale med Marvy

Jeg er takknemlig for dagen. For humler, dype innsikter, nye bekymringer, vaskbare klær og en litt oppgitt greie med lav produktivitet.

Skrevet

Glede: spontan latter fra meg og mamma

Jeg føler meg takknemlig for at hodet lettet i løpet av dagen, for å ha bedt om hjelp, for å ha sittet ute og meditert, for at flere ting føltes som de falt på plass, for lettelsen som oppstår når noe er ordnet, for gode venner og for Tennårings Damselen i fjæra.

Skrevet

Glede: fint gjennomført dag og skravlet med ett nytt menneske 

Jeg føler meg takknemlig for at det meste har gått etter planen i dag.

Skrevet

Glede: lidenskap, nytelse, mindre smerte

Rolig dag.

Jeg føler meg takknemlig for motet mitt, for tårene som kom av medfølelse fordi situasjonen var reell, værre enn jeg trodde og veldig mye mer plagsom for den det gjelder enn for meg.

Jeg føler meg takknemlig for meditasjon, musikk, mat og min evne til å gjøre det som er nødvendig. For hvile og drømmer som enda lever, for muligheter i morgen og et fylt kjøleskap.

Skrevet

Glede: veldig mye, fra å se mennesker med glede, til å spise kantareller, til leketøysbutikk, til å ha dyppet tærne i sand og vann

Jeg føler meg takknemlig for det jeg har fått til i dag, for gange uten krykker, for gode samtaler og læring, for at hodepinen ikke bikket over i oppkast og feber, for at dette er siste dagen med hete her denne sommeren og for håp.

Skrevet

Glede: liten libelle som satte seg ved meg i dag

Jeg føler meg takknemlig for vennene mine, for blomstene i parken, for mat i kjøleskapet og mulighetene som kommer for meg framover.

Skrevet

Glede: kompis som fortalte ei historie til meg

Jeg føler meg takknemlig for et godt dagsverk unnagjort, for å ha fått på plass en god del som gjør at jeg har tydelige retning inn i framtida. For trivsel, kontakt med følelsene mine og summende humler og bier. Jeg føler meg takknemlig for fellesskapet mitt med venner og bekjente. For at jeg er betatt av en ny en, og at jeg lærer nye ting.

Skrevet

Glede:

hvorfor skal gledene være så vanskelige å huske? Det er som om hodet er blitt til gelé. Som om det foregår unødvendige reparasjoner i minnestrukturen og gjenkallelsen blir borte i et vås av altfor like dager, smerte og blinking.

Det kan ha vært gøy å fjase over en X. Det var en glede å konstatere at gårdagens test ble vurdert til fungerende. Det at jeg har ting å glede meg til betyr og mye.

Følelser, veldig mange følelser. Men jeg er ikke overveldet og det er jeg takknemlig for. Verden holder på å få krystallisert en del kunnskap og erfaring rundt nervodiversitet, og så er det utrolig nok motkrefter til dette også.

Jeg leste en ekstremt validerende artikkel i dag om skoleopplevelsen hos ADHD, autistiske og AuDHD - ere. Disse gruppene er utsatt for følelsesmessige påkjenninger fra skolemiljøet og hovedvekten av disse handler om adekvate reaksjoner på dårlig miljø. Det er med andre ord reaksjoner som handler om at skolemiljøet er dårlig for alle, men at det lettere går ut over og inn på nevrodiverse.

Begrepet «kanarifugl» er blitt tatt i bruk. Kanarifuglene var mye brukt av gruvearbeidere i og med at det ved lite oksygen og giftig gass var slik at kanarifuglene døde før gruvearbeiderne. Fra fuglene sluttet å synge til alle i gruva døde var det en åpning for å evakuere, sette inn tiltak og forlate arbeidet.

Sosialt er det slik, og merk deg, dette er min tolkning, at de med ADHD aldri vellykket blir innsosialisert med å holde meningene sine for seg selv. De ytrer seg oftere enn andre og vil i mange giftige miljøer komme på kant med folk. I en protestantisk lydighetskultur er de den eneste gruppen som ivaretar ærlige tilbakemeldinger og innovative friksjoner. De er handikappede og det er en fordel arbeidsmessig når kulturen er høl i hodet på å motsi autoriteter. Men i en skolesetting er dette og generell kjedsomhet, for lette eller vanskelige oppgaver som å dytte seigmenn gjennom sugerør.

Nei, nå var det natta herfra. Jeg har hatt en fin dag, og har en viss tilfredshet over å ha gjort noe nytt. Ikke helt vellykket, men sånn er prototesting og det å sette i gang uten å ha studert bruksanvisningen veldig nøye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...