Gå til innhold

Er grått laminat "ut" ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Kunne ikke ha falt meg inn å legge grå gulv, da jeg hele tiden har tenkt at dette er en typisk trend i tiden og en døgnflue. Jeg liker også trehvit eik e.l.,så jeg valgte dette da jeg la nye gulv for noen år siden. Angrer ikke et sekund på det, selv flere år etterpå.

Anonymkode: 5dade...48f

Grå gulv har vært en vanlig standard i hus i alle tider. Både hus på landet og i herskapshus og leiligheter. Da ble mange gulv malt i grånyanser og gjerne med dekorborder jo mer penger man hadde. Grå gulv er derfor ikke noen mote som har oppstått de siste årenen og heller ikke noen døgnflue. Tror du det da vet du svært lite om hva som har vært standard i mange hjem over hele europa, i lavadel, høyadel og rikmansshus.

Anonymkode: 0fe1d...bbb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat lagt Pergo laminat i stuen, vi valgte fargen Kalket Nordisk Eik. Er veldig fornøyd, fargen går til både kalde og varme farger uten å være grå eller gul. På bildet ser den noe mørkere og varmere ut enn den egentlig er. 

laminatgulv-pergo-kalket-nordisk-eik-1-s

Skrevet

Jeg skal legge nytt gulv til sommeren, og jeg skal ha grått gulv. 
Jeg har ingen planer om å flytte de nærmeste årene, så jeg velger noe jeg selv liker og synes er pent, framfor hva andre skulle mene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Ella1 skrev:

Vi har akkurat lagt Pergo laminat i stuen, vi valgte fargen Kalket Nordisk Eik. Er veldig fornøyd, fargen går til både kalde og varme farger uten å være grå eller gul. På bildet ser den noe mørkere og varmere ut enn den egentlig er. 

laminatgulv-pergo-kalket-nordisk-eik-1-s

Kjempefint. Vi skal straks i gang med å legge Pergo laminat selv. Bare et spørsmål; Har dere lagt tre like lange lengder ved siden av hverandre? Trodde det skulle være kort og lang annen hver gang. (I endene altså)

Anonymkode: d16ef...d2e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempefint. Vi skal straks i gang med å legge Pergo laminat selv. Bare et spørsmål; Har dere lagt tre like lange lengder ved siden av hverandre? Trodde det skulle være kort og lang annen hver gang. (I endene altså)

I følge mannen her startet han med hele lengder etter hverandre og kappet når han nådde enden av rommet. Det han kappet av på enden startet han med på neste runde osv. Da vil noen lengder bli korte og noen lange. 

Ps! Bildet jeg la med var fra google.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Grå gulv har vært en vanlig standard i hus i alle tider. Både hus på landet og i herskapshus og leiligheter. Da ble mange gulv malt i grånyanser og gjerne med dekorborder jo mer penger man hadde. Grå gulv er derfor ikke noen mote som har oppstått de siste årenen og heller ikke noen døgnflue. Tror du det da vet du svært lite om hva som har vært standard i mange hjem over hele europa, i lavadel, høyadel og rikmansshus.

Plastgulv med en litt «røff gråoljet» trelook har lite med historisk interiør å gjøre. Syns heller ikle interiør som er tilpasset rikmanshus i Europa gjør seg i en blokkleilighet på Gjøvik for å si det sånn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Maude said:

Plastgulv med en litt «røff gråoljet» trelook har lite med historisk interiør å gjøre. Syns heller ikle interiør som er tilpasset rikmanshus i Europa gjør seg i en blokkleilighet på Gjøvik for å si det sånn. 

Det meste du omgir deg med i eget hjem har en historisk opprinnelse i utforming og farge. Det har fint lite med gjøvikleiligheter å gjøre i det hele tatt, men så er det ikke det jeg skulle frem til heller. Grå gulv, malt, eller nedslitte tresorter som gråner, ala lerk, er tidløse farger. Uansett hva man måtte innbille seg av hva som er "trender".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Ella1 skrev:

I følge mannen her startet han med hele lengder etter hverandre og kappet når han nådde enden av rommet. Det han kappet av på enden startet han med på neste runde osv. Da vil noen lengder bli korte og noen lange. 

Ps! Bildet jeg la med var fra google.

Ok, takk :) Det var sånn jeg også mente at det skulle legges.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for en variant av eikeparkett. Det finnes jo i mange ulike nyanser, fra kjølige til varme.

Anonymkode: d6eea...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er gråish. Fint? Støgt?

20190329_113620.png

Anonymkode: 588f1...07a

Dette var for meg noe helt annet enn det jeg assosierer med grålig laminat.

Det jeg tenker på som grå laminat er mer de som er mye dypere/mørkere i gråfargen, det er like kjipt for min del som kirsebærfarga.

Det som er enda kjipere er skipsgulv med brede fuger :P 

Det du viste bilde av så greit ut for min del, iallefall - og jeg styrer unna de veldig grå gulvene.

Anonymkode: 633cd...af4

AnonymBruker
Skrevet

Det mest klassiske og tidløse er trefarger, gjerne i litt lune toner. Tenk i retning av fargen på ekte tregulv, noen går litt mot gult og andre er mer mot brunt - men de er alle i varme toner. Kalde, lyse og hvitlige toner er «moderne», men på vei ut. 

Mange har laminat, men jeg synes det er kaldt å gå på, hardt og unaturlig. Kan kanskje gå i en gang, men aldri i verden om jeg vil ha det på soverommet eller i stuen. 

Legg et så bra og pent gulv du har råd til, som du sier blir det liggende «for alltid».

Anonymkode: 0c5f7...f3b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...