AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Er det noe poeng i å spise mye grønnsaker hvis man får magevondt av det? Om man får smerter og ubehag kan det vel ikke være bra for kroppen selv om det inneholder mye bra? Føler meg mye mer vel om jeg spiser ris eller potet istedet for grønnsaker til mat, men man skal visst ha halve tallerkenen med grønnsaker.. Blir sjeldent dårlig av pizza og boller feks, mens retter med mye grønt får jeg smerter og blir oppblåst av. Vanskelig å leve sunt da. Opplever dere noe av det samme? Anonymkode: 0ac41...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Hva spiser du da? Grønnsaker er jo så mangt. Spiser du en rå brokkoli og en halv kål til middag, er det ikke rart du blir oppblåst. Anonymkode: a23c8...16e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva spiser du da? Grønnsaker er jo så mangt. Spiser du en rå brokkoli og en halv kål til middag, er det ikke rart du blir oppblåst. Anonymkode: a23c8...16e Hehe ja forstår det. Spiser som regel wokblanding(brokkoli, gulrot, mais, sukkererter osv) til middag som jeg reagerer på. Samme hvis jeg spiser kyllingsalat med forskjellige grønnsaker feks. Noen skiver agurk og paprika på knekkebrød går fint. Så det kommer vel litt an på mengden, men dumt at jeg bare kan spise så lite av det når det er så sunt. Mange spiser jo store mengder grønnsaker hele tiden uten at det virker som det gir ubehag og reagerer heller dårlig på pizza.. Omvendt her. Anonymkode: 0ac41...ceb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Prøv deg frem med en og en grønnsak istedenfor å blande, så finner du ut hva som fungerer best. Melkeprodukter og gluten kan også gjøre en sensitiv for forskjellige ting, selv om man ikke merker noen reaksjon der og da. Det skaper inflammasjon i fordøyelsessystemet. Anonymkode: 166db...0cf 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #5 Skrevet 28. mars 2019 Prøv å blende dem til sauser, supper og smoothies. Jeg kan også få trøblete mage av for mye grønnsaker, men en blender fjerner noe av fiberet som kan være årsaken samtidig som det beholder alle de gode næringsstoffene. Ellers må du prøve deg frem. Du får neppe problemer med alle type grønnsaker. For meg er det mest løk og blomkål som er de verste. Bladsalat og rotgrønnsaker kan jeg spise masse av uten problemer. Anonymkode: aeb38...091 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv deg frem med en og en grønnsak istedenfor å blande, så finner du ut hva som fungerer best. Melkeprodukter og gluten kan også gjøre en sensitiv for forskjellige ting, selv om man ikke merker noen reaksjon der og da. Det skaper inflammasjon i fordøyelsessystemet. Anonymkode: 166db...0cf Ja det går an å prøve.. Ellers får jeg bare spise ris og poteter da. Har testet meg for både gluten og laktoseintoleranse så er ikke det. Var usunn en lang periode og spiste mye sjokolade, kaker og junkfood men hadde ikke slike smerter og var oppblåst da.. Kanskje jeg er skapt for å være usunn 🤣 Anonymkode: 0ac41...ceb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 Prøv å kutte ut en og en ting over en periode og så prøv igjen for å se om du blir dårlig. Jeg fant ut at jeg blir dårlig i magen av mais, erter, bønner og rå løk. Så lenge jeg holder meg unna det så har jeg det fint Anonymkode: fb3f6...980 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Prøv å blende dem til sauser, supper og smoothies. Jeg kan også få trøblete mage av for mye grønnsaker, men en blender fjerner noe av fiberet som kan være årsaken samtidig som det beholder alle de gode næringsstoffene. Ellers må du prøve deg frem. Du får neppe problemer med alle type grønnsaker. For meg er det mest løk og blomkål som er de verste. Bladsalat og rotgrønnsaker kan jeg spise masse av uten problemer. Anonymkode: aeb38...091 Takk for tips, det skal jeg prøve:) Mistenker kanskje at det er fiberet som skaper problemer ja. Får jo høre hele tiden at man bør spise mye fiber, så det er rart at man kan bli så dårlig av det.. Anonymkode: 0ac41...ceb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #9 Skrevet 28. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Prøv å kutte ut en og en ting over en periode og så prøv igjen for å se om du blir dårlig. Jeg fant ut at jeg blir dårlig i magen av mais, erter, bønner og rå løk. Så lenge jeg holder meg unna det så har jeg det fint Anonymkode: fb3f6...980 Kan du spise store mengder av alt annet uten at du føler ubehag? Føler magen er best på typisk usunn mat, men bør jo ikke leve kun på det.. Anonymkode: 0ac41...ceb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 Hei. Sunn mat kan gjøre deg dårlig, men jeg tror ikke du skal kutte ut grønnsakene av den grunn. Dette er eksempler på grønnsaker som er tungt fordøyelige og som kan gi økte plager: Artisjokk, asparges, brokkoli, blomkål, sopp, mais, grønn paprika, fennikel, hvitløk, løk (alle typer løk), kål, rosenkål, rødbeter, sjalottløk, purreløk og vårløk. Har du prøvd å spise en grønn salat (isbergsalat/spinat) med agurk, paprika, tomat og ren kylling f.eks? Husk at dressingen du evt. bruker kan inneholde tungt fordøyelige ingredienser. Selv har jeg kuttet ut mange av disse matvarene jeg har fått det mye bedre etter det. Anbefaler deg å sjekke ut LAVFODMAP-dietten. Her kan du lese litt mer om dietten: https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal kompetansetjeneste for funksjonell mage-tarmsykdommer/Documents/LavFODMAP-kostbrosjyre A4.pdf Det er veldig plagsomt og ubehagelig å få så vondt av mat. Jeg håper at du blir bedre 😊 Anonymkode: 3ed1e...483 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Skrevet 28. mars 2019 Oi, ser at mye av teksten ble større. Det var ikke meningen. Anonymkode: 3ed1e...483
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Skrevet 28. mars 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Sunn mat kan gjøre deg dårlig, men jeg tror ikke du skal kutte ut grønnsakene av den grunn. Dette er eksempler på grønnsaker som er tungt fordøyelige og som kan gi økte plager: Artisjokk, asparges, brokkoli, blomkål, sopp, mais, grønn paprika, fennikel, hvitløk, løk (alle typer løk), kål, rosenkål, rødbeter, sjalottløk, purreløk og vårløk. Har du prøvd å spise en grønn salat (isbergsalat/spinat) med agurk, paprika, tomat og ren kylling f.eks? Husk at dressingen du evt. bruker kan inneholde tungt fordøyelige ingredienser. Selv har jeg kuttet ut mange av disse matvarene jeg har fått det mye bedre etter det. Anbefaler deg å sjekke ut LAVFODMAP-dietten. Her kan du lese litt mer om dietten: https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal kompetansetjeneste for funksjonell mage-tarmsykdommer/Documents/LavFODMAP-kostbrosjyre A4.pdf Det er veldig plagsomt og ubehagelig å få så vondt av mat. Jeg håper at du blir bedre 😊 Anonymkode: 3ed1e...483 Ja, kan prøve å kutte ut "verstingene" en periode og se om det blir bedre. Litt grønnsaker er vel bedre enn ingenting uansett. Kjedelig å bli dårlig av sunn mat. Takk for råd:) Anonymkode: 0ac41...ceb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #13 Skrevet 28. mars 2019 Hadde i såfall valgt å ta kosttilskudd/vitaminer/mineraler ved siden av -om jeg hadde hatt problemer med å få i meg grønnsaker. Anonymkode: c71eb...6dc
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #14 Skrevet 28. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde i såfall valgt å ta kosttilskudd/vitaminer/mineraler ved siden av -om jeg hadde hatt problemer med å få i meg grønnsaker. Anonymkode: c71eb...6dc Ja kanskje det er løsningen. Dumt å spise noe for så å bli dårlig. Hadde vært bedre om det var feks boller jeg ikke tålte, for det er det jo ikke noe bra næring i uansett. Men skal prøve rådene jeg har fått først😊 Anonymkode: 0ac41...ceb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #15 Skrevet 28. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du spise store mengder av alt annet uten at du føler ubehag? Føler magen er best på typisk usunn mat, men bør jo ikke leve kun på det.. Anonymkode: 0ac41...ceb Andre grønnsaker går fint for meg å spise. Men det er egentlig sjeldent jeg spiser de «hel». Bruker mye stavmikser og lager mos av alt mulig. Kanskje du kan prøve det?:) blir jo litt mindre jobb for magen din å fordøye det da 😊 ikke kutt ut grønnsaker. Det tar tid å finne ut hva man reagerer på, men det er jo ganske viktig for å få i seg det man trenger hvordan er det med frukt? Kan du spise det? Anonymkode: fb3f6...980 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #16 Skrevet 28. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre grønnsaker går fint for meg å spise. Men det er egentlig sjeldent jeg spiser de «hel». Bruker mye stavmikser og lager mos av alt mulig. Kanskje du kan prøve det?:) blir jo litt mindre jobb for magen din å fordøye det da 😊 ikke kutt ut grønnsaker. Det tar tid å finne ut hva man reagerer på, men det er jo ganske viktig for å få i seg det man trenger hvordan er det med frukt? Kan du spise det? Anonymkode: fb3f6...980 Ja når jeg tenker meg om så merker jeg ikke noe ubehag av kålstappe feks:) så kanskje jeg skal prøve å mose andre grønnsaker også. Det er mest når jeg spiser en porsjon med wok grønnsaker at det slår skikkelig ut. Det er litt av det samme med frukt. Men det varierer litt fra dag til dag hvordan magen reagerer på ulike frukter. Eneste er banan som jeg aldri har blitt dårlig av. Pærer og eple får jeg litt mageknip av.. Og enkelte nøtter reagerer jeg på. Vanskelig dette Anonymkode: 0ac41...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #17 Skrevet 28. mars 2019 Kan det være fruktose du reagerer på? Er du testet for fruktosemalabsorpsjon? Anonymkode: 8db99...b63 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #18 Skrevet 29. mars 2019 Når du nevnte mageknip av epler og pærer så tenkte jeg også fruktosemalaborbasjon. Har det selv, og holdt på å bli helt koko før vi fant ut av hva det egentlig var. For det var så vanskelig å finne et mønster. Men det kom av at det handler om mengde, som du er inne på, men ikke bare mengde den dagen - men hva jeg hadde spist i dagene før. Altså, nå som jeg har lav fruktose i kosten, så kan jeg spise et halvt eple en gang i blant. Men ikke flere dager på rad. Fryste grønnsaker som kokes tåler jeg best. Ren wok blir for mye. Mange med fruktose-problemer føler seg bedre på low fodmap, som nevnes over her. Den dietten er lav på fruktose og fruktaner (som blir til fruktose i magen). Ikke sikkert fruktose er problemet ditt selvsagt, men den dietten er vel forholdsvis uproblematisk å prøve Anonymkode: ad22d...f74 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #19 Skrevet 29. mars 2019 Du kan jo prøve lavfodmap, jeg har sannsynligvis ibs og får sinnsykt vondt i magen av ting som blomkål, for eksempel, mens lavfodmapgrønnsaker går helt fint. Mye fiber gir også magevondt og diaré hos meg. Anonymkode: 27b92...c7f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #20 Skrevet 29. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja når jeg tenker meg om så merker jeg ikke noe ubehag av kålstappe feks:) så kanskje jeg skal prøve å mose andre grønnsaker også. Det er mest når jeg spiser en porsjon med wok grønnsaker at det slår skikkelig ut. Det er litt av det samme med frukt. Men det varierer litt fra dag til dag hvordan magen reagerer på ulike frukter. Eneste er banan som jeg aldri har blitt dårlig av. Pærer og eple får jeg litt mageknip av.. Og enkelte nøtter reagerer jeg på. Vanskelig dette Anonymkode: 0ac41...ceb er vel noe i woken du reagerer på da...kan være en av grønnsakene da... Anonymkode: 7adf3...1ad 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå