AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Jeg har en rasekatt som nå er 8 måneder gammel. Hun har vært innekatt, og jeg prøver det jeg kan å legge til rette for at hun skal ha det fint. Prøver å kjøpe leker, leke med hun, kose og gi riktig for. Likevel merker jeg at hun har så lyst ut og jeg får så vondt av det 😞 Har kjøpt bånd til hun og lufter hun ute ofte, men jeg har ikke mulighet til å være ute med hun i flere timer. Grunnen til at hun er innekatt, er at jeg er utrolig redd for at noe skal skje. I barndommen min har jeg hatt flere katter, og alle ble påkjørt. Det er også grevlinger her, og ofte katter som slåss utenfor. Engang måtte jeg ut midt på natta og jage bort en stor katt som prøvde å ta en annen, og bestemte da at katten min skal være inne. Men ser nå at det er ikke livet hun fortjener. Er det noen som har noe forslag? Vil også legge til at jeg må flytte til sommeren grunnet samlivsbrudd og vet ikke om jeg blir å bo en plass med mye trafikk eller ikke. Derfor tenker jeg det er dumt å slippe hun ut nå dersom det skulle vise seg at jeg må bo ved motorvei eller lignende? Har også vurdert å skaffe henne en kattevenn til? Er ikke interessert i å høre at det er dyreplageri å ha henne inne. Jeg har lest meg grundig opp på dette, snakket med dyrlege og ser som sagt at hun trenger å være ute - derfor prøver jeg å lufte henne ofte i band. Anonymkode: 20715...4f7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Jeg taklet rett og slett ikke å ha utekatt. Man blir så vanvittig glad i dem, og med det redd for dem. Så jeg har innekatter, og står for det valget. Jeg har to, og mener det er et minimum når de må være inne. De har så stor glede av hverandre, både for kos og lek. Og de har klatrestativ og leker, de får snacks og våtfor, de får catnip 1-2 ganger i uka, har kattegress, og annet som bidrar til litt variasjon i hverdagen. De må ikke være ute, heller ikke i bånd. Men har bygd en liten kattegård de kan være i når det er varmt, er lettere for oss når vi må lufte og løpe mye i dørene. Anonymkode: bf4fd...698 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Ser at du skal flytte, så vent iallefall til å slippe ut katten til dere har flyttet. Kanskje du finner ett sted som du har mulighet til å få nettet inn en terrasse eller balkong? Eller bygge en form av for luftegård? Uansett så hadde jeg ikke sluppet ut katten når den er bare 8 mndr. Så du får fortsette å gå med pus i bånd en stund til. Jeg hadde mine i bånd i flere år før de fikk gå fritt, dette pga trafikken der jeg bodde da. Anonymkode: 57842...039 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Hva med å gå en god tur med katten ute hver dag? De går jo ikke fint i bånd som hunder, men da får de luftet seg. Kjenner et par med to birmakatter, de luftes i langline ute en times tid hver eneste dag. De er så vant til lufteturen sin at de mjauer og går til døren om de ikke får tur, akkurat som hunder! Ute så snuser de, utforsker, jager hverandre, klatrer og tusler rundt. Helt genialt! Anonymkode: e39ab...d18 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Hvis du skal flytte til sommeren ville jeg ventet til da med å slippe den ut, sånn i tilfelle det ikke er mulig å ha utekatt der. Når de først har fått smaken på frihet er det vanskelig å snu på det. Det er ikke alle katter som trives som innekatt, det har jeg opplevd av erfaring. Det var ikke noe jeg kunne gjøre for at katten skulle Trives, den ble rett og slett depressiv av å være innestengt. Anonymkode: 48e13...062 2
_popcorn_ Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 Hun bør være inne på grunn av alderen nå. Og siden du uansett skal flytte snart, så ville jeg definitivt ventet til etter flytting med å vurdere om pus skal være inne eller ute. Flytter du til en plass hvor det er trygt å ha utekatt, så kan du slippe henne ut da. Det å la henne bli vant til utelivet noen måneder, for å så holde henne inne kan bli vanskelig. Det er også enklere finne bolig med innekatt enn med utekatt. En 8 måneder gammel kattunge vil være nysgjerrig, og kjede seg til tider. Det er jo i den alderen dem har masse energi, og skal utforske alt, og er både modig og dumdristig. Om du vil holde henne inne der du flytter, så kan det godt hende hun vil roe seg ned uansett. Enkelte raser er også mer nysgjerrig og avhengig av stimuli enn andre. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Vi har en rasekatt selv. Den var innekatt, men som var veldig nysgjerrig på utelivet hver gang vi åpnet døren. Den er nå en utelatt. Deilig at den kan være både ute og inne. Men det merkelige er med vår katt, er at den aldri forlater området rundt huset vårt. Anonymkode: 05f43...e87
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 Vi har også rasekatt som liksom skulle være innekatt...det skjedd ikke. Dyreplageri å ha en katt inne. Så nå lever han det glade katteliv. Er mye inne på vinteren og mye ute på sommerhalvåret. Han holder seg heldigvis bare rundt huset. Liker så godt å se han sove ute i hagen om sommeren. Da tenker jeg at han er ei katt som har det skikkelig godt. Anonymkode: 40a8c...b92 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå