Gå til innhold

Bytte barnehage pga avstand?


sjiiian

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et barn på snart 2 år som går i en barnehage ca 15 min å gå. Han trives godt, og vi er greit fornøyd. Fint å se at han har nære bånd der. 

På bytteopptaket nå fikk vi plass på en barnehage bare et par min å gå unna oss. Nå når jeg straks skal i perm igjen (nytt barn på vei), og når mini skal starte i bhg, hadde det vært fint å ha en barnehage så nært. Denne barnehagen er kjent i området for å være god, så er ikke bekymret for det. Barnet vårt er også veldig åpen og sosial, sånn sett et godt utgangspunkt. 

 

Hadde nok garantert byttet om vi visste vi skulle bli boende her i lang tid, men mulig vi flytter ut av storbyen om 1-2 år. Hvor mye ville dere ha vektlagt det ved beslutning om man skal bytte?

Tenker også at en så nær barnehage vil også gi oss mulighet til å ha mer energi og kvalitetstid med barna. Hvor krise er det å ev bytte barnehage to ganger - hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er i samme situasjon, og har takket ja til bytte. Sparer en time totalt i reisevei hver eneste dag.

Anonymkode: f3498...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i akkurat samme situasjon i fjor. Byttet gikk knirkefritt. Begynte tidlig å forberede barnet på byttet ved å prate om det når vi f. eks gikk forbi den nye bhg, samt at vi var innom et par ganger i løpet av ferien.

Vi hadde fem uker med ferie i sommer, og timet det sånn at hun startet i den nye bhg rett etter ferien. Null stress! 😊

Anonymkode: 6506b...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som svarte øverst her - et annet argument som veide for å bytte var at da vil ungen gå i samme barnehage som de fleste i området her, og dermed kunne treffe på «lekekamerater» ute i helger/på ettermiddager. Og selv om vi nå ser for oss å flytte i løpet av et par år, kan der jo dra ut. Jeg er også nettopp blitt gravid igjen og ser frem til å slippe lang trilletur til og fra med stor mage og senere nyfødt baby, særlig vinterstid (bil er ikke et alernativ her).

Anonymkode: f3498...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn byttet barnehage to ganger, første gang pga flytting og deretter en gang til fordi den han havnet i etter flyttingen viste seg å ikke være noe bra. Han hadde mye større problemer med det første byttet enn det andre for å si det sånn... Så lenge den barnehagen man bytter til er bra så går det som regel helt fint å bytte to ganger. :)

Anonymkode: 0d012...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår byttet også 2 ganger. Første gang fordi vi flyttet tilbake til hjembygda, andre gang pga avstand (fikk ikke bhg i nærheten da vi kom flyttende). Det var litt tilvenningsutfordringer ved andre bytte (2 års alder), men vi angrer ikke. Barnet stortrivdes etter noen uker, og vi brukte god tid på tilvenning. Lekte en del i nye barnehagen i forkant blant annet. 

Hadde byttet i din situasjon, når du veit at bhg er bra😊

Anonymkode: 72d87...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet i likende situasjon - og angret. Har ikke byttet tilbake, og det er nå 2 år siden, men den forrige barnehagen til barnet var mye bedre. Utrolig ustabil personalsituasjon i den nye, alt personale skiftes ut omtrent hvert halvt år, veldig mange vikarer å forholde seg til, og generelt, jeg føler meg så lite trygg på barnehagen at jeg vurderte å melde de til kommunen, fordi jeg mente at styrer gjorde utrolig dårlig jobb. Men nå er styrer sykemeldt, så kan hende hun endelig skjønte det selv. 

Det ble en tilvenning for barnet, men barnet funnet seg inn i situasjonen ganske bra, og har funnet nye venner. 

Nå flytter vi og skal bytte barnehagen igjen, for begge barna. Jeg skulle ønske jeg ikke bytta da, var ingen vits. Håper neste barnehage blir bedre. 

Anonymkode: 3e71c...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke byttet når det bare er 15 min å gå til barnehagen, dere kanskje skal flytte snart og barnet trives der han er.

Hadde det vært lenger, en halvtime eller mer, ville jeg  nok vurdert det annerledes. Men ti minutter ekstra ville jeg spandert, særlig hvis jeg var i permisjon og hadde mindre tidsklemme.

Anonymkode: f0dfb...af6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det kun er 15 minutter å gå til barnehagen og barnet trives der og du er fornøyd med personalet så ville jeg ikke byttet. Er bytte kan gå fint, men du kan også lett angre pga. dårligere trivsel hos barnet eller misnøye med personalet. Når du er i permisjon med baby så er jo utfordringen å få babyen ut av huset, med påkledning osv, og når du først har fått h*n i vogna så er det jo greit at det blir litt tur ut av det. Så 15 minutter hver vei er jo egentlig ikke lange avstanden.

Anonymkode: 4e695...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...