Gå til innhold

Vaske truser på 40 grader

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å vaske trusene mine på 60 grader, de er i god kvalitet men vaskes ofte og derfor blir stoffet tynnere. På vaskelappen står det at de skal vaskes på 40, kan jeg gjøre det uten at det er skadelig for meg å bruke de etterpå? Mtp bakterier. 

Anonymkode: c8295...b5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I mitt hode er det ikke greit under 60 grader. E coli bakterier og annet smuss må taes med varme. 

Anonymkode: eff5d...77b

• Liker 6
Skrevet

Jeg har alltid vasket alle mine truser på 60 grader. Jeg har aldri sett at det står noe sted at de skal vaskes på kun 40 grader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I mitt hode er det ikke greit under 60 grader. E coli bakterier og annet smuss må taes med varme. 

Anonymkode: eff5d...77b

Ja det er E coli jeg tenkte på 🤔 

Anonymkode: c8295...b5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 52 år, og har aldri fått noe plunder med å vaske trusene min på 40 grader :)

Anonymkode: 2d697...a45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det totalt uaktuelt å vaske undertøy på temperatur under 60 grader. Som oftest går de på 90 grader. 

Har sett at det står på de fleste lappene at det skal vaskes på 40, men det driter jeg i 🥴

Anonymkode: c23a6...3a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alltid vasket undertøyet på 60 grader. Føler ikke det blir rent på 40 nei! Dattera sine truser kan jeg vaske på 40, men hun er lita og trusene ser ubrukte ut etter en dag😊

Anonymkode: 0a4fe...852

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper heller undertøy litt oftere fordi det blir slitt enn å vaske det på 40 grader. 

Anonymkode: 6f35f...72a

• Liker 3
Skrevet

Truser, kluter/håndklær, sengetøy skal aldri vaskes under 60 grader. Ikke kjøp den type tøy i en type stoff som ikke tåler den varme. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper heller undertøy litt oftere fordi det blir slitt enn å vaske det på 40 grader. 

Anonymkode: 6f35f...72a

Enig. Hadde heller kjøpt nytt etter en stund, enn å gå med truser som bare er vasket på 40 C. Æsj.

Minimum 60 C til undertøy, sokker, sengetøy og håndklær (håndklær kjøres ofte på 95 C også).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veksler faktisk mellom å vaske på 40 og på 60. Det har ikke vært noe problemer med lukt, og jeg har heller ikke fått utslett, hudproblemer eller liknende. Det er ikke farlig å vaske på 40, men jeg føler også at undertøyet blir renere med vask på 60. 

Klesvask handler om mer enn å drepe bakterier med temperatur. Man vasker bort den betydeligste mengden bakterier med vann og såpe (fortynning). Når plaggene tørker medfører det også bakteriedød. En analog situasjon er jo etter du har vært på do: du vasker jo ikke hendene i skåldevarmt vann, heller! 

Anonymkode: cbc6b...d6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En analog situasjon er jo etter du har vært på do: du vasker jo ikke hendene i skåldevarmt vann, heller! 

Nei. Men hud trenger ikke like høy temperatur på vaskevannet som bomullstøy for å bli rent. Bomullsfibre må varmes opp til 60 grader sammen med vaskevann med såpe, for at skitten skal løsne fra bomullsfibrene :opplyser:

Anonymkode: 7c888...567

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasker på 40 grader - kan ikke se at det har medført noen problemer verken for meg eller trusene😅

Anonymkode: 77034...ab7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...