Gå til innhold

Hvordan vasker du deg inni ørene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vasker du deg inni ørene? Vasker du med fingeren, q-tips, skyller, bruker klut eller annet?

Jeg bruker q-tips med veldig varmt vann. Vet at det ikke er anbefalt, men jeg klarer bare ikke tanken på å ikke få vasket inni der.

Anonymkode: 4f012...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med fingeren av og til i dusjen.

Anonymkode: aba5d...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ørene i dusjen, bak, rundt og inni (ikke inni øregangen) 

når jeg da er ferdig så bruker jeg q-tips:)

Anonymkode: b34f3...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørker det ytterste med håndkle etter dusj/hårvask, det minste jeg putter inni er tuppen av lillefingeren.

Jeg er litt plaget med kløe, eksem og voks, og da skal man VIRKELIG ikke pirke inni der. Bruker noen dråper i sprayform fra apoteket som jeg synes hjelper, men den lager litt rester, så da må de tørkes bort fra helt ytterst i øregangen.

 

Anonymkode: 592e9...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vasker du deg inni ørene? Vasker du med fingeren, q-tips, skyller, bruker klut eller annet?

Jeg bruker q-tips med veldig varmt vann. Vet at det ikke er anbefalt, men jeg klarer bare ikke tanken på å ikke få vasket inni der.

Anonymkode: 4f012...239

Ørene skal ikke utsettes for qtip de skal heller ikke vaskes eller spyles innvendig. Resultatet på sikt blir øregangseksem med oppvekst av bakterier, ekstern otitt. Uhyre vanskelig å behandle og bli kvitt når du først har vasket på deg eksem og ekstern otitt. Så lykke til med vaskinga. 

Anonymkode: 0837c...2a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ørene skal ikke utsettes for qtip de skal heller ikke vaskes eller spyles innvendig. Resultatet på sikt blir øregangseksem med oppvekst av bakterier, ekstern otitt. Uhyre vanskelig å behandle og bli kvitt når du først har vasket på deg eksem og ekstern otitt. Så lykke til med vaskinga. 

Anonymkode: 0837c...2a0

Bare tanken på å samle opp ørevoks, byr meg i mot.

Anonymkode: 4f012...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørene er selvrensende. Man skal ha litt voks inni der, det smører øregangen. Også kommer det ut av seg selv. Derfor fjerner jeg kun det som har kommet ut og ligger helt ytterst. Det gjør jeg med fingeren når jeg dusjer. 

Hvis man er plaget med opphopning av ørevoks, så kan man dra til fastlegen og få ørene skylt. 

Man skal ikke pirke inne i øregangen. Man risikerer bare å skyve ørevoksen lengre inn, noe som forårsaker en såkalt opphopning. I tillegg kan man bli sår og få eksem. 

Anonymkode: 70660...c20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker qtips, men har blitt fortalt av sykepleier at det skal man ikke. 

Anonymkode: d6959...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Bruker qtips, men har blitt fortalt av sykepleier at det skal man ikke. 

 Anonymkode: d6959...774

Du kommer sannsynligvis bare til å dytte ørevoksen enda lenger innover, og skader øret.  

Anonymkode: 2fc43...371

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg tørker med q-tip etter dusj fordi jeg synes det er ekkelt å være våt i ørene. Har aldri hatt ørevoks så jeg lar ørene være mest mulig i fred.

Anonymkode: a556d...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare tanken på å samle opp ørevoks, byr meg i mot.

Anonymkode: 4f012...239

Du samler ikke opp ørevoks, den kommer naturlig ut. Ørevoksens jobb er å smøre øret innvendig. Forsøker du å fjerne den med for mye vask, så er øreplager det du oppnår på sikt. 

Qtip er både skadelig å bruke fordi den irriterer øregangen og dytter ørevoksen inn i øret. I tillegg er qtipsene noe av det som er mest forurensende i både havet og naturen. Plasten ligger slengt alle seder og forurenser. Der for jobbes det for å få slutt på qtips produksjonen. 

Qtips er vel litt som nesespray, enkelte blir avhengig....

Anonymkode: 0837c...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt q-tips, inntil jeg fikk innmari klør og ubehag. Gikk til lege, eksem og irritasjon i øret og trommehinne pga q-tips. Fikk og skikkelig dott følelse i øret siden det er så irritert. Q-tips skal altså ikke i øret, det visste jeg jo.

Anonymkode: f9aa0...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har mye ørevoks som kommer ut bruker jeg en q-tips for å fjerne det som har kommet ut av øregangen. Før brukte jeg en klut, men det bare stappet voksen inn igjen, slik at det ble tett. Hvis jeg ikke fjerner voksen tørker den, og da begynner det å klø. Men jeg er veldig forsiktig, slik at jeg ikke stapper q-tipsen inn i øregangen eller dytter ørevoks innover. Jeg gjør det helst etter dusjing, når voksen allerede er blitt mykere.

Da jeg brukte ørepropper hadde jeg mye større problem med ørevoks, for da kom ikke voksen ut naturlig. Til slutt ble det så ille at jeg måtte få hjelp av pappa til å løse det opp med olje og skylle med øreskyller (pappa bruker høreapparat, så han har fått opplæring fra legen). 

Anonymkode: f19f0...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at det ikke er lurt, men jeg føler at jeg MÅ vaske inni der, fordi det stinker. Det lukter som urin/svette. 

Anonymkode: 29ef7...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det ikke er lurt, men jeg føler at jeg MÅ vaske inni der, fordi det stinker. Det lukter som urin/svette. 

Anonymkode: 29ef7...7ff

Har du klart å lukte deg inni øra. Da er du mye altså.  

Anonymkode: fda12...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det ikke er lurt, men jeg føler at jeg MÅ vaske inni der, fordi det stinker. Det lukter som urin/svette. 

Anonymkode: 29ef7...7ff

Da ville jeg ha sjekka om du har en infeksjon eller noe, friske ører skal ikke lukte vondt.

Jeg vasker meg ikke inni ørene, bare der jeg kommer til med fingrene. 

Anonymkode: 710d0...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skyller inn i ørene med dusjhodet når jeg har skyllet ut balsamen. Etterpå tørker jeg ytterst i øregangen med q-tips. Jeg bruker høreapparat, og har generelt mye smerter i ørene (ikke apparatrelatert). Etter jeg begynte å skylle har jeg mye mindre smerter. Jeg vet det at man "ikke skal bruke q-tips i ørene", men med alle legene som har kikket inni der og sagt alt er som det skal, så fortsetter jeg.

Og mange av q-tipsene man får kjøpt nå har mye mindre plast i seg.

Anonymkode: 7043c...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller ørene når jeg dusjer, jeg holde bare hodet på siden og lar strålen treffe øregangen. Også tørker jeg med q-tips etterpå. Jeg har aldri hatt problemer med ørene og har gjort dette i 20 år. Jeg kaster alltid q-tipsen i søpla, er ikke mange årene jeg hørte at mange kastet de i do og jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor. 

Anonymkode: 1c8f4...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Bare tanken på å samle opp ørevoks, byr meg i mot.

Anonymkode: 4f012...239

Du samler ikke opp ørevoks, det er faktisk tvert imot. Ørevoksen kommer ut av seg selv, øret er selvrensende. Ørevoksproduksjonen øker imidlertid hvis øret blir irritert, fordi ørevoksens jobb er å beskytte øret. Bruker du q-tips i øret, irriterer du det, og du vil dermed øke voksproduksjonen. Altså oppnår du stikk motsatt resultat av det du ønsker ved å putte q-tips i øret. Du skal kun vaske den utvendige delen av øret (den du kan se). Resten bør få være i fred, for å oppnå god ørehygiene.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det ikke er lurt, men jeg føler at jeg MÅ vaske inni der, fordi det stinker. Det lukter som urin/svette. 

Anonymkode: 29ef7...7ff

Hvis det lukter vondt av øret ditt, bør du gå til legen. Det er mulig du har en infeksjon eller et annet problem. Det skal ikke lukte.

Anonymkode: 3518f...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du klart å lukte deg inni øra. Da er du mye altså.  

Anonymkode: fda12...3d2

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg ha sjekka om du har en infeksjon eller noe, friske ører skal ikke lukte vondt.

Jeg vasker meg ikke inni ørene, bare der jeg kommer til med fingrene. 

Anonymkode: 710d0...957

Klarer ikke å stikke nesa i eget øre, men ørevoksen stinker. Er det uvanlig?

Anonymkode: 29ef7...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...