Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

er det noen her som noen gang har spurt om å få forlenget prøvetiden sin - altså som arbeidstaker? Hvordan la dere det fram overfor arbeidsgiver i så fall, og hvilken reaksjon fikk dere? 

Min prøvetid i en lederrolle går ut denne måneden og jeg er fortsatt veldig usikker på om jeg og bedriften er riktig match. Jeg opplever ikke at jobben er slik jeg ble forespeilet, og jeg er uenig i en del prinsipper bedriften styrer ut fra. Jeg har til en viss grad kommunisert dette allerede. Vet at de er fornøyd med meg. 

Anonymkode: 280c1...480

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visste ikke at dette var mulig. Hvis jeg kan det må jeg be om ny prøvetid hver gang den går ut. Oppsigelsestid er det kjedeligste jeg vet om.

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg gjorde dette for noen år siden, tilbakemeldingen fra bedriften den gang var at de ønsket hun skulle bestemme seg.. hun endte opp med å si opp. Jeg tror venninnen min ba om et par ekstra måneder, men slik endte det altså.

Anonymkode: bbbf6...0d9

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Visste ikke at dette var mulig. Hvis jeg kan det må jeg be om ny prøvetid hver gang den går ut. Oppsigelsestid er det kjedeligste jeg vet om.

Makstid på prøvetid er 6 mnd uansett grunn, så det fungerer selvfølgelig ikke som en løsning mot oppsigelsestid.... ;)

For å svare på spørsmålet ditt, TS:
spør din leder om du kan få et møte og snakke om det du er misfornøyd med (ser du allerede har nevnt det, men nevn det en gang til). Og spør om du kan forlenge prøvetiden. Det er såvidt jeg vet, rent juridisk, ingen restriksjoner at arbeidstaker ønsker lenger prøvetid, men arbeidsgiver har denne restriksjonen: "forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver." ref aml. §14-6 fjerde ledd.

Ser ikke ut til å ville være noe problem rent juridisk, men her kommer jo tariffavtaler og andre ting inn i bildet som jeg ikke vet noe om :) Dessuten sender det jo et visst signal til arbeidsgiver, så mulig det er vanskelig å få til i praksis selv om jussen er på ditt lag :) 

Anonymkode: 487af...576

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Makstid på prøvetid er 6 mnd uansett grunn, så det fungerer selvfølgelig ikke som en løsning mot oppsigelsestid.... ;)

For å svare på spørsmålet ditt, TS:
spør din leder om du kan få et møte og snakke om det du er misfornøyd med (ser du allerede har nevnt det, men nevn det en gang til). Og spør om du kan forlenge prøvetiden. Det er såvidt jeg vet, rent juridisk, ingen restriksjoner at arbeidstaker ønsker lenger prøvetid, men arbeidsgiver har denne restriksjonen: "forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver." ref aml. §14-6 fjerde ledd.

Ser ikke ut til å ville være noe problem rent juridisk, men her kommer jo tariffavtaler og andre ting inn i bildet som jeg ikke vet noe om :) Dessuten sender det jo et visst signal til arbeidsgiver, så mulig det er vanskelig å få til i praksis selv om jussen er på ditt lag :) 

Vil bare informere at paragrafen jeg bruker ligger under kap. om oppsigelsesvern i prøvetid, men det står ingen steder nøyaktig om regler ved endring av prøvetid og derfor henviser jeg til dette. Mulig jeg tar feil.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faen da. Jeg får starte en fagforening som jobber mot oppsigelsestid (gjennsidig frist på en uke virker fornuftig, da har jeg tid til å finne ny jobb), og mot andre ting.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Faen da. Jeg får starte en fagforening som jobber mot oppsigelsestid (gjennsidig frist på en uke virker fornuftig, da har jeg tid til å finne ny jobb), og mot andre ting.

Du kan ta kontakt med Departemantet, de åpner for forlengelse av prøvetid for visse arbeidstakergrupper :fnise:  ref aml §15-6 femte ledd.

Lykke til ;)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta kontakt med Departemantet, de åpner for forlengelse av prøvetid for visse arbeidstakergrupper :fnise:  ref aml §15-6 femte ledd.

Lykke til ;)

Departementet? Det finnes jo sånn 900 departement nå...

Kan departement bare lage forskrifter i hytt og pine?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Departementet? Det finnes jo sånn 900 departement nå...

Kan departement bare lage forskrifter i hytt og pine?

Arbeids- og sosialdepartementet! 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle innspill så langt 😊

Ts 

Anonymkode: 280c1...480

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...