AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #1 Skrevet 27. mars 2019 Sliter med å få i mine to små hunder mat. Kjøpt all slags for man kan tenke seg, men Ingenting går ned.. Er det noe man kan blande inn i foret som gjør at det lukter mer/bedre som gjør at de spiser mer? Håper på svar! Anonymkode: 6954d...a8f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #2 Skrevet 27. mars 2019 Har du sjekket tennene deres? Anonymkode: 0d1d4...6cf 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #3 Skrevet 27. mars 2019 Oliven olje, kefir eller bare leverpostei. Har en hund som nekter å spise fordi to åringen gir han all sin mat. Men jeg nekter å gi meg og hører han spise i løpet av natten om han ikke har fått tak i noe på dagtid. Så slutt å eventuelt gi hundene noe annet enn tørrforet. Anonymkode: 994a2...ec1
Erin84 Skrevet 27. mars 2019 #4 Skrevet 27. mars 2019 Små hunder er ofte vanskelige i matveien. Hvor gamle er de? Tenner er verdt å sjekke. Du kan også bløte opp maten og se om det hjelper, da er det gjerne en indikasjon på dårlig tannstatus. Ellers så selger en del dyrebutikker en slags saus du kan bruke på fôret for å gi ekstra god smak. Min hund på 5 kg spiser som en gal nå når vi gikk over til Orijen tørrfôr 🐾
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #5 Skrevet 27. mars 2019 Hva spiser de da? Siden du ikke får i de fôr? Om de får menneskemat så vil de nok bestandig "sulte" ved matskålen til de får rester av middagsmat og lignede. Er det at dere har byttet fôr så bør du blande nytt og tidligere fôr en periode. Er det noe som plutselig har endret seg så ville jeg kontaktet veterinær. Anonymkode: 025d7...85a
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #7 Skrevet 27. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket tennene deres? Anonymkode: 0d1d4...6cf Ja, de har akkurat vært på helsesjekk så det var ikke noe i veien der. Anonymkode: 6954d...a8f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 16 minutter siden, Erin84 skrev: Små hunder er ofte vanskelige i matveien. Hvor gamle er de? Tenner er verdt å sjekke. Du kan også bløte opp maten og se om det hjelper, da er det gjerne en indikasjon på dårlig tannstatus. Ellers så selger en del dyrebutikker en slags saus du kan bruke på fôret for å gi ekstra god smak. Min hund på 5 kg spiser som en gal nå når vi gikk over til Orijen tørrfôr 🐾 Sjekket tenner, orijen er akkurat det nye foret jeg har kjøpt.. Den ene er 5 mnd og den andre er 1 år takk for tips på saus Anonymkode: 6954d...a8f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 Jeg har litt tran på maten evt jeg har en teskje makrell i tomat som jeg rører ut i vann og heller over. Veldig populært hos begge mine. Anonymkode: facfb...e9c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oliven olje, kefir eller bare leverpostei. Har en hund som nekter å spise fordi to åringen gir han all sin mat. Men jeg nekter å gi meg og hører han spise i løpet av natten om han ikke har fått tak i noe på dagtid. Så slutt å eventuelt gi hundene noe annet enn tørrforet. Anonymkode: 994a2...ec1 Ja, skal prøve med oliven olje! Leverpostei blir kanskje dyrt i lengden hvis det er hver dag, er student for tiden! Anonymkode: 6954d...a8f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 7 minutter siden, Snorkfrøken skrev: Prøvd vom og hundemat? Har ikke prøvd, syntes det er så mye forskjellig snakk rundt det, og at det kan bli veldig dyrt i lengden med mindre man kjøper opp veldig mye, men da må man vel nesten ha en egen fryser til det 😂 Anonymkode: 6954d...a8f
NewInTown Skrevet 27. mars 2019 #12 Skrevet 27. mars 2019 Det kan være hundre ting som gjelder når hundene ikke spiser. Hunder spiser nemlig når de er sultne, men får de jevnlig "godis" og anna type mat er det sjeldent at matskåla med tørrfòr tømmes før hunden er skikkelig sulten. Når det er to stykker som ikke spiser, skyldes det vel gjerne noe annet enn sykdom. Vane for eksempel, dårlig fór, for lite fysisk aktivitet eller for mange godbiter... Prøv å helle noen dråper solsikkeolje eller olivenolje over maten og se hva som skjer. Om hundene ikke spiser noe "godt" heller må de en ny tur til veterinæren.
Erin84 Skrevet 27. mars 2019 #13 Skrevet 27. mars 2019 Dyrlegen min barndom meg unngå tran til hund, det inneholder for mye D-vitamin. Med så unge hunder er det nok ikke tenner som er problemet. Men små hunder er som sagt ganske sære. Min har hele tiden likt Orijen, men hun ble et matvrak etter sterilisering. Flaks det! 😂 Saus anbefales heller ikke til så unge hunder, da det vil gjøre dem enda mer sære. Jeg ville gått for tipsene over her om å kutte ut alt annet enn maten en periode, for de spiser til slutt. Håper Orijen går ned, det er et veldig bra fôr. Vom blir ikke dyrt, men det er veldig mye jobb å kutte opp, veie og fryse/tine. Og ikke alle hunder fungerer på det, min ble veldig forstoppet. Det eneste jeg kan tenke meg at du kunne kjøpt vom kjøttboller og blandet det i tørrfôr (da med litt mindre enn du ellers ville gitt av kulene). Det fungerer ofte bra, men husk tilvenning. En halv kule vom most i kulene er nærmest en suksessoppskrift hos de aller fleste hunder! 1
LadyGrey Skrevet 27. mars 2019 #14 Skrevet 27. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke prøvd, syntes det er så mye forskjellig snakk rundt det, og at det kan bli veldig dyrt i lengden med mindre man kjøper opp veldig mye, men da må man vel nesten ha en egen fryser til det 😂 Anonymkode: 6954d...a8f Anbefaler deg å prøve! Ja man trenger litt plass i fryseren. Det er vel viktigere at hundene får fôr de spiser og som er bra enn at det er billig å fôre de? 1
LadyGrey Skrevet 27. mars 2019 #15 Skrevet 27. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har litt tran på maten evt jeg har en teskje makrell i tomat som jeg rører ut i vann og heller over. Veldig populært hos begge mine. Anonymkode: facfb...e9c Hunder skal ikke ha tran. Da er det bedre med rapsolje eller en olje beregnet til hunder. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #16 Skrevet 27. mars 2019 16 minutter siden, Snorkfrøken skrev: Anbefaler deg å prøve! Ja man trenger litt plass i fryseren. Det er vel viktigere at hundene får fôr de spiser og som er bra enn at det er billig å fôre de? Ja såklart, men skal nå bo med mamma i en kort periode, og blir derfor 3 personer i en liten leilighet med en liten fryser 😂 men vom høres veldig bra ut.. Kjøper ikke billig for nå heller, orijen er ganske høy pris, så jeg prioriterer hundene fremfor meg selv som lever på nudler av all dette innkjøpet av for, men hva slags vom kjøper man til små hunder? Anonymkode: 6954d...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #17 Skrevet 27. mars 2019 Jeg har samme problem med vår hund, hun vil ikke ha Orijen engang. Spurte om råd på dyrebutikken og de sa at man kunne ha litt Sanasol i maten, det var ikke farlig og hunder like smaken godt. Har ikke prøvd det enda, denne uken har hun fått litt raspet gulrot og raspet eple sammen med foret, det likte hun...foreløpig. Anonymkode: f0169...771 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #18 Skrevet 27. mars 2019 Har dere vurdert å råfore? Jeg gir hovedsakelig rått kjøtt, fisk og kjøttbein, og blander inn frukt og grønnsaker samt gir allslags rester. Jeg kan ikke forstå at hunder skal bare spise tørrfor, hva er egentlig vitsen med det? Hundene viser jo tydelig at de vil ha noe annet også. Tenk så kjedelig å bare spise det samme hele tiden. For tiden har jeg skrei og kylling i frysen fra dumpster-diving, og kjøpte kraftbein idag som hun skal få gnage litt på før jeg legger dem i frysen og samler opp til å lage beinkraft til dyra Se her, nyeste forskning faktisk (tilnærmet slik har jeg foret både hund og katt i mange år, har friske og fine dyr): Anonymkode: 83632...07b 2
LadyGrey Skrevet 27. mars 2019 #19 Skrevet 27. mars 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja såklart, men skal nå bo med mamma i en kort periode, og blir derfor 3 personer i en liten leilighet med en liten fryser 😂 men vom høres veldig bra ut.. Kjøper ikke billig for nå heller, orijen er ganske høy pris, så jeg prioriterer hundene fremfor meg selv som lever på nudler av all dette innkjøpet av for, men hva slags vom kjøper man til små hunder? Anonymkode: 6954d...a8f VOM får man i små kjøttboller, 0,5kg pølse, 5kg pølse og 20kg blokk. Ville prøvd med vanlig VOM Active med eller uten laks til å begynne med. Skal du blande det i tørrfôr kan du kjøpe sånne kjøttboller med kylling, and, lam og noen andre smaker, husker ikke i farta. Står en del nyttig info på hjemmesiden til VOM. 😊 1
Erin84 Skrevet 27. mars 2019 #20 Skrevet 27. mars 2019 (endret) Orijen er laget av ferske råvarer og ikke pulver, som det meste av tørrfôr er basert på. Det er stekt på lav varme over lengre tid, så næringsstoffene er intakt og meget biotilgjengelige. Det er ikke alle hunder som fungerer med vom eller råfôring, særlig sistnevnte er også veldig tidkrevende. Og en må ha masse kunnskap for at hundene skal få et riktig sammensatt kosthold. Så Orijen er absolutt det beste alternativet næringsmessig om en ikke vil styre så mye ekstra, eller om hundene er sensitive (noe de små ofte er pga mye avl). Og en pose med vom kjøttboller koster 40-50 kr og tar ikke mye plass i fryseren. Om de får en bolle hver om dagen har du posen lenge. Du kan bruke hvilken type du vil, den til valp inneholder bare litt ekstra fett og anbefales til hundene er 10-12 mnd. Men du kan bruke alle typene om hverandre. Pass bare på å velge de som er for fullfôring og ikke for supplementering Endret 27. mars 2019 av Erin84 Feil ord i siste setning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå