Gå til innhold

Hjelp meg å oversette fra nynorsk til bokmål!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger hjelp fra noen som er flinke i nynorsk! :) Kan dere oversette denne teksten fra nynorsk til bokmål? Hadde vært veldig takknemlig!! Det er en bokanmeldelse: 

 

Denne boka smakar tran … men det er sikkert sunt å få vite korleis du kan bli snillare.

 

Kine (12) er lei av alt ho blir tvinga til å gjere berre fordi ho er eit barn. Ho vil verkeleg ikkje drikke lettmjølk eller ha symjing eller opptre på juleframsyning med englevengar. Eg hugsar godt kjensla av ikkje å få bestemme over mitt eige liv. Så sjølv om eg er vaksen no, heiar eg på protestane til Kine. Det burde eg visst ikkje ha gjort. Forfattaren vil nemleg ha både Kine og meg til å forstå at den som protesterer mot slike bagatellar, er skikkeleg ego. Kor skuffa eg blei over denne boka!

 

For Kine nyttar det ikkje å protestere mot foreldra og lærarane. Dei vil ikkje høyre. Da rømmer ho inn i ei diger boble som ingen andre kjem seg inn i. Der kan ho få alt ho ønskjer seg. Når ho går lei av nye sminkesaker eller klede, kastar ho det berre i do. Ho brukar og kastar. Så får ho dårleg samvit. Ho tenkjer på alt det galne ho har gjort. Alt! Har du stole karamellar i butikken nokon gong? Da er du ikkje aleine, for det har Kine gjort òg. For å komme seg ut av bobla må Kine bli mindre ego: «Ikke rart hun hadde havnet i bobla, hun hadde gitt blaffen i andre og bare sett seg selv.»

 

På ein måte er det fint at Kine vel å bli eit betre menneske. Men hugs at bakom henne sit ein vaksen forfattar som bestemmer. Ho bestemmer at Kine skal bli kjempegrei og seie slike fornuftige ting som at «noen ganger gjør man ting man ikke liker fordi andre trenger det». Eg trur ikkje på at Kine eigentleg har lyst til å bli supersnill berre fordi ho innser at ho sjølv ikkje alltid er så grei som ho burde. Ho blir grei sjølv mot foreldra og lærarane. Er det ikkje urettvist at ho må oppføre seg betre utan at dei vaksne må det?

 

Moralen er: Du skal ikkje irritere deg over andre – for du er ikkje noko betre sjølv. Eg synest slike beskjedar smakar tran. Da hjelper det ikkje at forfattaren skriv ganske morosamt. «Bobla» er ei slik bok eg berre orkar om eg held for nasen medan eg tenkjer hardt på kor sunn ho er. Det held berre til terningkast to frå meg.

Anonymkode: 12b1f...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ser veldig ut som lekser, og leksene dine skal du gjøre selv :regler:

Anonymkode: 74a53...2e7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette: du har bokanmeldelse i norsklekse, og den eneste anmeldelsen du har funnet på nett er på nynorsk, som du ikke mestrer? :lur: 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette ser veldig ut som lekser, og leksene dine skal du gjøre selv :regler:

Anonymkode: 74a53...2e7

For ikke å snakke om at dette hadde selv sjuåringen min fint klart å oversette.

Anonymkode: d39eb...5f6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi du ikkje gidd, eller fordi du faktisk ikkje forstår? Dersom det er det andre, så blir eg virkelig bekymra🙈 

Og om det er det første, så er du ein slaur...

Anonymkode: 29129...11a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjer leksa si sjølv! Oi, unnskyld...Gjør leksen din selv, meinte eg.

Anonymkode: 6e5aa...461

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No tenkje eg at du er ein latsabb! Du må gjere heimleksa sjøl, veit du!

Anonymkode: 5f7ea...872

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske tåpelig av dere å anklage meg for usanne ting. NEI, det er ikke lekse. Det er en av forbredelsesheftene som jeg trenger å ha imorgen til tentamen. Jeg har fritak i nynorsk, og akkurat denne teksten var ikke oversett til bokmål. Derfor spørr jeg om noen kan hjelpe meg å oversette, men ser at det var dumt. 

TS

Anonymkode: 12b1f...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg trenger hjelp fra noen som er flinke i nynorsk! :) Kan dere oversette denne teksten fra nynorsk til bokmål? Hadde vært veldig takknemlig!!

Anonymkode: 12b1f...025

Værsågod, lykke til med leksa! :)

Denne buksa lukter urin … men det er sikkert sant at den luktet bedre i går.

 

Kine (12) er pisslei av alt hun blir tvunget til å gjøre bare fordi hun er ei lita tispe. Hun vil virkelig ikke drikke heimebrent eller ha kjønnsvorter eller opptre på strippeshow med kaninører. Jeg husker godt følelsen av ikke å få bestemme selv. Men selv om jeg er voksen nå, driter jeg i protestene til Kine. Det burde jeg visst ikke ha gjort. Forfatteren vil nemlig ha både Kine og meg til å forstå at den som pisser i motvind, er skikkelig dum. Hvor skuffet jeg ble over denne idiotiske boka!

 

For Kine nytter det ikke å protestere mot foreldrene og lærerne. De vil ikke verken høyre eller venstre. Da rømmer hun inn i sin digre rosablogger-boble som ingen andre kommer seg inn i (unntatt de 153 følgerne fra nabobygda). Der kan hun få alt hun ønsker seg. Når hun går lei av nye sminkesaker eller truser, kaster hun de bare i do. Hun bruker og kaster. Likevel får hun aldri dårlig samvittighet. Hun tenker aldri på alt det gale hun har gjort. Aldri! Har du stjålet kondomer i butikken noen gang? Da er du ikke alene, for det har Kine gjort òg. For å komme seg ut av rosablogger-bobla må Kine bli mindre ego: «Ikke rart hun hadde havnet i bobla, hun hadde gitt blaffen i andre og bare sett seg selv.»

 

På en måte er det fint at Kine aldri blir et bedre menneske. Bak henne sitter en voksen grisegubbe (pimp daddy) som bestemmer. Han bestemmer at Kine skal fortsette å være en liten bitch og si slike sexy ting som at «noen ganger gjør man ting man ikke liker fordi andre trenger det». Jeg tror ikke på at Kine egentlig har lyst til å vise titsa på Insta men hun innser aldri at hun ikke alltid er så lekker som hun tror. Hun blir mer og mer bitchy mot foreldrene og lærerne. Er det ikke urettferdig at hun kan oppføre seg sånn og ikke de voksne?

 

Moralen er: Du skal ikke irritere deg over andres insta-konto – for du er ikke noe hottere selv. Jeg synes slike beskjeder er jævla viktige. Da hjelper det at forfatteren skriver erotiske anektdoter om Kines utsvevende insta-liv. «Bobla» er en slik bok jeg bare elsker å lese mens jeg tafser meg på kroppen min og tenker hardt på hvor heit hun er. Det holder til terningkast sex fra meg. Hurra og skål!

Anonymkode: 09bda...dbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kan bokmål så burde det være helt ukomplisert og lese og forstå ei tekst, selv om den er på nynorsk. Kanskje er det ett og annet ord du ikke forstår, og da kan du spørre om det - ingen vits i å oversette hele teksten. 

Siden dette er en tekst fra forbredelsesheftet du har fått, så er det nok meningen du skal klare å bruke den som den er - selv om du har fritak i nynorsk. Det skal være helt unødvendig å få hjelp til oversettelsen - da hadde vel læreren din gjort det alt. 

Anonymkode: 7292b...f85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ganske tåpelig av dere å anklage meg for usanne ting. NEI, det er ikke lekse. Det er en av forbredelsesheftene som jeg trenger å ha imorgen til tentamen. Jeg har fritak i nynorsk, og akkurat denne teksten var ikke oversett til bokmål. Derfor spørr jeg om noen kan hjelpe meg å oversette, men ser at det var dumt. 

TS

Anonymkode: 12b1f...025

Som norsklæreren jeg hadde for et par år siden sa: Selv om du har fritak for nynorsk, så vil ikke det si at du skal slippe og lese det, du skal bare ikke ha karakter i faget :) 

Spør/søk heller opp ord du ikke forstår, teksten du har lagt ut er ikke så forskjellig fra bokmål :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du kan bokmål så burde det være helt ukomplisert og lese og forstå ei tekst, selv om den er på nynorsk. Kanskje er det ett og annet ord du ikke forstår, og da kan du spørre om det - ingen vits i å oversette hele teksten. 

Siden dette er en tekst fra forbredelsesheftet du har fått, så er det nok meningen du skal klare å bruke den som den er - selv om du har fritak i nynorsk. Det skal være helt unødvendig å få hjelp til oversettelsen - da hadde vel læreren din gjort det alt. 

Anonymkode: 7292b...f85

Soo? Er en grunn for at jeg har fritak i nynorsk 🤔 

Jeg ser den at jeg burde heller spurt om noen kan oversette spesifikke ord,  men hva er greia med å hate? Jeg er ikke norsk, og spurte vennlig om hjelp. La vær å kommentere hvis dere ikke kan svare på ordentlig måte. 

Ts

 

Anonymkode: 12b1f...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Titania skrev:

Som norsklæreren jeg hadde for et par år siden sa: Selv om du har fritak for nynorsk, så vil ikke det si at du skal slippe og lese det, du skal bare ikke ha karakter i faget :) 

Spør/søk heller opp ord du ikke forstår, teksten du har lagt ut er ikke så forskjellig fra bokmål :)

Jeg leser nynorske tekster men forstår ikke innholdet, ettersom jeg ikke får undervisning i nynorsk. Det hjelper ikke å lese når du ikke kan ordene, ikke sant? 

Men takk for ordentlig svar da :) 

Anonymkode: 12b1f...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Soo? Er en grunn for at jeg har fritak i nynorsk 🤔 

Jeg ser den at jeg burde heller spurt om noen kan oversette spesifikke ord,  men hva er greia med å hate? Jeg er ikke norsk, og spurte vennlig om hjelp. La vær å kommentere hvis dere ikke kan svare på ordentlig måte. 

Ts

 

Anonymkode: 12b1f...025

Greit. Jeg beklager at jeg var forutinntatt. Dersom du PMer meg kan jeg lese det inn på lydfil for deg, orker ikke skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2019 at 7:52 PM, AnonymBruker said:

Ganske tåpelig av dere å anklage meg for usanne ting. NEI, det er ikke lekse. Det er en av forbredelsesheftene som jeg trenger å ha imorgen til tentamen. Jeg har fritak i nynorsk, og akkurat denne teksten var ikke oversett til bokmål. Derfor spørr jeg om noen kan hjelpe meg å oversette, men ser at det var dumt. 

TS

Anonymkode: 12b1f...025

Fritak fra nynorsk? Er det noe nytt de har begynt med? Jeg har aldri hørt om det? Det må vel hete fritak fra sidemål, og at du har nynorsk sidemål? Jeg har forøvrig aldri hørt om det heller. 

Anonymkode: c9420...3e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det er fordi du er utenlandsk. Merkelig at utlendinger som skal lære norsk, skal fritas fra norskfaget. 

Anonymkode: c9420...3e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.3.2019 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Ganske tåpelig av dere å anklage meg for usanne ting. NEI, det er ikke lekse. Det er en av forbredelsesheftene som jeg trenger å ha imorgen til tentamen. Jeg har fritak i nynorsk, og akkurat denne teksten var ikke oversett til bokmål. Derfor spørr jeg om noen kan hjelpe meg å oversette, men ser at det var dumt. 

TS

Anonymkode: 12b1f...025

Det heter forberedelse (og tilberedelse). Mange skriver disse ordene feil.

Anonymkode: 416e3...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Jeg leser nynorske tekster men forstår ikke innholdet, ettersom jeg ikke får undervisning i nynorsk. Det hjelper ikke å lese når du ikke kan ordene, ikke sant? 

Men takk for ordentlig svar da :) 

Anonymkode: 12b1f...025

Hvilke ord forstod du ikke?

Anonymkode: 07523...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På Thursday, March 28, 2019 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Ser nå at det er fordi du er utenlandsk. Merkelig at utlendinger som skal lære norsk, skal fritas fra norskfaget. 

Anonymkode: c9420...3e4

Sannsynligvis litt for "komplisert" med BÅDE bokmål OG nynorsk...          

:ac:  

Anonymkode: b7336...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sannsynligvis litt for "komplisert" med BÅDE bokmål OG nynorsk...          

:ac:  

Anonymkode: b7336...bdc

For det er jo to totalt forskjellige språk 🤔

Nei, det er jo ikke det. Kanskje den innsikten en lærer med å studere begge målføre, vil være nødvendig for å kunne kommunisere med nordmenn fra der ganske land...

Anonymkode: a6b9d...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...