Gå til innhold

Lage ekstra soverom i sprinklet leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har planer om å lage et barnerom i min borettslagsleilighet ved å skille ut deler av stua og eksisterende soverom. Problemet er at leiligheta er fullsprinklet, og det å sette opp soverom der jeg ønsker (og som er eneste mulighet) vil bety at det ikke vil være noen sprinkel inne i det nye soverommet. 

Har noen erfaring med å gjøre noe sånt? Er det tilstrekkelig at man har røykvarsler og eventuelt brannslokningsapparat inne på rommet? Eller vil borettslaget sette en stopper for prosjektet mitt pga dette? 

Anonymkode: 73ef2...a5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har planer om å lage et barnerom i min borettslagsleilighet ved å skille ut deler av stua og eksisterende soverom. Problemet er at leiligheta er fullsprinklet, og det å sette opp soverom der jeg ønsker (og som er eneste mulighet) vil bety at det ikke vil være noen sprinkel inne i det nye soverommet. 

Har noen erfaring med å gjøre noe sånt? Er det tilstrekkelig at man har røykvarsler og eventuelt brannslokningsapparat inne på rommet? Eller vil borettslaget sette en stopper for prosjektet mitt pga dette? 

Ombygging i sprinklet bolig er ikke lov med mindre du også bygger om sprinklingen. 

Ved en brann kan du komme i et voldsomt ansvar om du bygger om uten å vite hva du gjør. Sett at hele huset blir brannskadet. Da risikerer du regress for alle utgifter forsikringsselskapet får. Da snakker vi mange millioner i tillegg blir du hjemløs uten å få en krone fra noen av dine egne forsikringer. 

Ved salg kan du også få problemer fordi du har en ikke godkjent ombygging. Så lykke til!

Anonymkode: 5d184...b88

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ombygging i sprinklet bolig er ikke lov med mindre du også bygger om sprinklingen. 

Ved en brann kan du komme i et voldsomt ansvar om du bygger om uten å vite hva du gjør. Sett at hele huset blir brannskadet. Da risikerer du regress for alle utgifter forsikringsselskapet får. Da snakker vi mange millioner i tillegg blir du hjemløs uten å få en krone fra noen av dine egne forsikringer. 

Ved salg kan du også få problemer fordi du har en ikke godkjent ombygging. Så lykke til!

Takk for svar! 

Og det er absolutte krav det her? Hva da med blokker som ikke har sprinkelanlegg? Alle har vel ikke det? 

Jeg setter ikke i gang med noe uten at det er godkjent altså. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Og det er absolutte krav det her? Hva da med blokker som ikke har sprinkelanlegg? Alle har vel ikke det? 

TS

Jeg tenker at ditt borettslag har en forsikring som er basert  på fullsprinkling, og da blir det et stort problem dersom din leillighet ikke er fullsprinklet hvis det bryter ut brann.

Søk til borettslaget om du kan få lov til å bygge om mot at du sprinkler det nye rommet.

Anonymkode: 9f7fc...44b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at ditt borettslag har en forsikring som er basert  på fullsprinkling, og da blir det et stort problem dersom din leillighet ikke er fullsprinklet hvis det bryter ut brann.

Søk til borettslaget om du kan få lov til å bygge om mot at du sprinkler det nye rommet.

Hmm, ja, skjønner...

Har du en anelse om hvor kostbart det kan bli å sprinkle det nye rommet?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

TS

Sprinkling med et krav til alle nybygg tidlig på 2000 tallet en gang. 

Der bygget er bygget etter gammel lovgivning uten sprinkling kan man lettere bygge om innenfor eget boeareal.

Å bygge om sprinkler er ikke enkelt. Sett at det begynner å brenne i rommet uten sprinkling? Det er din hodepine.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, ja, skjønner...

Her står det litt om priser ved sprinkling av en hel blokk. Det blir jo dyrere pr rom å bestille 1 sprinkling, enn når et boligsameie bestiller felles for en hel blokk. Du kan også poste spørsmål i denne tråden eller en ny  tråd i dette forumet https://byggebolig.no/bad-vatrom-og-rorlegger/boligsprinkling-erfaring-med-pris

Ring et VVS-firma for å få en ca-pris https://trondheimvvs.no/bolig-sprinkling/

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, ja, skjønner...

Jeg spurte mannen min, han jobber med sprinkelanlegg, og svaret hans var at det kan bli veldig billig, eller veldig dyrt.  Det kommer an på eksisterende opplegg.

Hvis opplegget er slik at det er nok å flytte dyser (de må ha riktig plassering for best effekt) pluss legge til en dyse på det nye rommet, kan det dreie seg om noen få tusen, må hele anlegget bygges om kan det fort bli flere titusener av kroner.

Du bør snakke med styret for å finne ut hvem som drifter anlegget hos dere, for å få en befaring med prisoverslag.

Anonymkode: 0f58c...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar! 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...