Gå til innhold

Ta lappen når man bor i by


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 28 år og har ikke tatt lappen. Har vært student i Oslo frem til ganske nylig, så har ikke sett behovet. Nå har jeg fått en god jobb som ikke krevet at jeg kjører bil, og ingenting i fremtiden min tilsier at jeg vil trenge bil. Jeg bor midt i en by der parkering er kjempedyrt og det tar mye lenger tid å kjøre noe sted enn å gå eller ta kollektivtransport. Jeg har ikke kjæreste eller noe lyst på barn. Jeg har aldri savnet å ha lappen, det har aldri vært et problem.

Men jeg føler også at det er "på tide" å ta lappen. Jeg har gått så lenge uten å ha råd eller trenge den, men jeg vil jo ikke leve hele livet uten lappen heller. Likevel føles det som en fryktelig unødvendig utgift å ha en bil stående som jeg nesten aldri får brukt, men det føles også litt dumt å ta lappen om man ikke får kjørt på flere år uansett.

Jeg har ingen venner som har bil og bor langt unna familie.

Hva gjør dere andre som bor i byer? Har dere bil? Når tok dere lappen?

Anonymkode: 1d236...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bil, og tok lappen da jeg var 18. 

Selv om man bor i en by, kan det være kjekt å ha bil. Jeg kjører en del til hytten, og da er det håpløst å basere seg på bildeling (alle vil jo ha bil når det er langhelg eller finværshelg eller whatnot, og det er vanskelig å ta seg en spontantur). I Bergen er det også vanskelig med kollektivtransport om man skal mellom bydeler (alle skal bare til og fra sentrum, i følge Skyss). Skulle jeg tatt buss til søndagsmiddag hos mine foreldre, hadde det tatt meg halvannen time, mens jeg kjører på et kvarter. Samme med trening, i en annen bydel på kveldstid tar det minst en time med buss, og hvem har tid til det etter jobb? 

Men det kommer jo an på ditt behov. Om du ikke savner bil, eller føler behov for det, er det jo ikke noen vits i å skaffe seg en. Lappen er dyr, og om du uansett ikke kommer til å bruke den, må du selv se an om du ønsker bruke penger på det nå. Det gir jo litt mer muligheter, siden du kan leie bil og ta deg en tur, og gjør et ikea-besøk adskillig enklere ;)

Anonymkode: 90561...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke lappen, og jeg er mye eldre enn deg :) Folk blir litt overrasket når de hører at jeg ikke har det og aldri har hatt det heller, men det går fint.

Jeg er vokst opp i Oslo, og har alltid brukt kollektivtrafikk. Hatt kjærester med bil og lappen nesten hele tiden opp gjennom årene, så eget behov for bil har liksom ikke vært der i noen særlig grad.

Nå er jeg over femti år, og har enda ikke tatt lappen. Vet med meg selv at jeg ikke kommer til å ta den heller, da jeg bor i Oslo fremdeles og ikke ser for meg å ha råd til å kjøpe/ha bil uansett i fremtiden. Skal jeg noe en sjelden gang som krever bil, ringer jeg og spør eksen, eller en av brødrene mine. Så betaler jeg dem for eventuelle bompasseringer og bensin/dieselutgifter. Og kanskje litt for bryderiet også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som du har behov for førerkort, selv om det kan være kjekt å ha. Likevel skriver du at det er på tide, og da tror jeg at du tenker på andres forventinger om at man skal ha førerkort. Jeg følte også selv at jeg måtte fylle disse forventingene i slutten av ungdommen og derfor tok jeg førerkort. Nå bor jeg også i en stor by, så jeg trenger det fortsatt ikke, men det er kjekt å ha. Hvis noe skjer, har jeg alltid muligheten til å kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bil, og tok lappen da jeg var 18. 

Selv om man bor i en by, kan det være kjekt å ha bil. Jeg kjører en del til hytten, og da er det håpløst å basere seg på bildeling (alle vil jo ha bil når det er langhelg eller finværshelg eller whatnot, og det er vanskelig å ta seg en spontantur). I Bergen er det også vanskelig med kollektivtransport om man skal mellom bydeler (alle skal bare til og fra sentrum, i følge Skyss). Skulle jeg tatt buss til søndagsmiddag hos mine foreldre, hadde det tatt meg halvannen time, mens jeg kjører på et kvarter. Samme med trening, i en annen bydel på kveldstid tar det minst en time med buss, og hvem har tid til det etter jobb? 

Men det kommer jo an på ditt behov. Om du ikke savner bil, eller føler behov for det, er det jo ikke noen vits i å skaffe seg en. Lappen er dyr, og om du uansett ikke kommer til å bruke den, må du selv se an om du ønsker bruke penger på det nå. Det gir jo litt mer muligheter, siden du kan leie bil og ta deg en tur, og gjør et ikea-besøk adskillig enklere ;)

Anonymkode: 90561...edd

Jeg bor i utlandet i en mye større by i Oslo, og jeg har absolutt alt jeg trenger i gangavstand eller 24 timers kollektivtransport. Har heller ingen venner som bor utenfor byen eller noe behov for å reise lenger enn dit kollektivtransport kan føre meg. 

Ok, kanskje det hadde vært ok å ta seg en liten tur til landsbygda om sommeren, men 15 000 for lappen, 50 000 for bil, 15 000 i forsikring og 12 000 i parkering + alt andre utgifter. Jeg klarer ikke å rettferdiggjøre det. Ikea kan levere på døra, jeg kan få matvarer levert på døra. Det er sikkert kjekt å ha, men kostnaden er så mye større enn behovet.

Jeg kommer fra en familie der alle tok lappen på 18-årsdagen sin, og det å ha lappen nesten blir sett på som mer verdifullt enn en mastergrad. Presset jeg føler nå er kanskje det å være "familiens store skuffelse" som ikke har lappen. 

Jeg har egentlig råd til det nå, men så føler jeg kanskje at 100 000 på BSU i min alder er bedre enn en bil som står og støver ned.

Anonymkode: 1d236...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 28 år og har ikke tatt lappen. Har vært student i Oslo frem til ganske nylig, så har ikke sett behovet. Nå har jeg fått en god jobb som ikke krevet at jeg kjører bil, og ingenting i fremtiden min tilsier at jeg vil trenge bil. Jeg bor midt i en by der parkering er kjempedyrt og det tar mye lenger tid å kjøre noe sted enn å gå eller ta kollektivtransport. Jeg har ikke kjæreste eller noe lyst på barn. Jeg har aldri savnet å ha lappen, det har aldri vært et problem.

Men jeg føler også at det er "på tide" å ta lappen. Jeg har gått så lenge uten å ha råd eller trenge den, men jeg vil jo ikke leve hele livet uten lappen heller. Likevel føles det som en fryktelig unødvendig utgift å ha en bil stående som jeg nesten aldri får brukt, men det føles også litt dumt å ta lappen om man ikke får kjørt på flere år uansett.

Jeg har ingen venner som har bil og bor langt unna familie.

Hva gjør dere andre som bor i byer? Har dere bil? Når tok dere lappen?

Anonymkode: 1d236...f27

Skulle gjerne visst det jeg vet nå. Stod ved samme veiskille som deg for 10 år siden, og valgte å ikke ta lappen. Synd. Bare det å ha lappen, og få lånt bil om man trenger, være med i en bil-pool eller noe hadde gjort livet såååå mye lettere for meg. 

Tar lappen nå, med ektemann, to unger, fulltids-jobb, trening, sosialt liv... asså, det er beintøft. 

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lappen, hadde moped som 16 åring, og fikk til bil når jeg ble 18. For hvem gidder bruke 1,5 time på buss til skole når det kun tar 10 min med moped/bil :) 

Jeg trenger lappen for å leve, for kollektivt eksisterer nermest ikke her jeg bor og jeg ikke kommer meg til familie eller jobb med kollektivt. Med en del ekstra tid og liten fri vilje kunne jeg kommer meg til venner, men det hadde ofte satt en stopp for hvor lenge jeg kunne vært på besøk pga. jeg ikke ønsker å overnatte før jeg kan komme meg hjem. 

Jeg har nylig lagt til lappen som en ekstrem turn on på nettdatingsprofilen, for jeg har en drøm om hus og barn i et område litt «utenfor» og da må en fremtidig mann ha lappen. 

Men jeg kan se for meg at det finnes flere folk som bor i by, som ønsker å fortsette hele livet å bo i by, som ikke trenger lappen for å leve slik jeg gjør. Men synes nå at det er fryktelig greit å ha lappen til den dagen man evt. skulle trenge å kjøre. Låne bil på ferie eller lignende :) 

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ariana807 said:

Jeg har lappen, hadde moped som 16 åring, og fikk til bil når jeg ble 18. For hvem gidder bruke 1,5 time på buss til skole når det kun tar 10 min med moped/bil :) 

Jeg trenger lappen for å leve, for kollektivt eksisterer nermest ikke her jeg bor og jeg ikke kommer meg til familie eller jobb med kollektivt. Med en del ekstra tid og liten fri vilje kunne jeg kommer meg til venner, men det hadde ofte satt en stopp for hvor lenge jeg kunne vært på besøk pga. jeg ikke ønsker å overnatte før jeg kan komme meg hjem. 

Jeg har nylig lagt til lappen som en ekstrem turn on på nettdatingsprofilen, for jeg har en drøm om hus og barn i et område litt «utenfor» og da må en fremtidig mann ha lappen. 

Men jeg kan se for meg at det finnes flere folk som bor i by, som ønsker å fortsette hele livet å bo i by, som ikke trenger lappen for å leve slik jeg gjør. Men synes nå at det er fryktelig greit å ha lappen til den dagen man evt. skulle trenge å kjøre. Låne bil på ferie eller lignende :) 

Hvis du bor langt unna skole og andre aktiviteter og det er dårlig med kollektivt, skjønner jeg selvfølgelig at du ville ta lappen tidlig. Jeg hadde ikke råd da jeg var 18 (foreldre har aldri hjulpet meg med penger). det er først nå jeg egentlig har råd, og derfor jeg vurderer det. 

Alle vennene mine bor i gangavstand i byen jeg bor i, i verste fall en taxitur til under 100 kroner. Jeg har null lyst til på hus og barn litt "utenfor". Jeg jobber hjemmefra, og det eneste andre arbeidsstedet jeg har hatt er fem minutters gange hjemmefra. 

Så da lurer jeg bare på om det er lurt å fokusere på egenandel til bolig? Eller skal jeg ta lappen uten å kjøpe bil og ikke kjøre på en del år? Det å ta lappen her jeg bor er ikke så fryktelig vanskelig. Det er bilutgifter som er dyrt.

TS

Anonymkode: 1d236...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor langt unna skole og andre aktiviteter og det er dårlig med kollektivt, skjønner jeg selvfølgelig at du ville ta lappen tidlig. Jeg hadde ikke råd da jeg var 18 (foreldre har aldri hjulpet meg med penger). det er først nå jeg egentlig har råd, og derfor jeg vurderer det. 

Alle vennene mine bor i gangavstand i byen jeg bor i, i verste fall en taxitur til under 100 kroner. Jeg har null lyst til på hus og barn litt "utenfor". Jeg jobber hjemmefra, og det eneste andre arbeidsstedet jeg har hatt er fem minutters gange hjemmefra. 

Så da lurer jeg bare på om det er lurt å fokusere på egenandel til bolig? Eller skal jeg ta lappen uten å kjøpe bil og ikke kjøre på en del år? Det å ta lappen her jeg bor er ikke så fryktelig vanskelig. Det er bilutgifter som er dyrt.

TS

Anonymkode: 1d236...f27

Det blir jo opp til deg hva du føler du trenger. Som jeg skrev aller sist, det kan jo hende det dukker opp en eller annen situasjon hvor det hadde vært greit å ha lappen klar til bruk. Ja det kan koste ~30 000kr med lappen, er det verdt det? Det kan kun du svare på for deg :) men spørsmålet er jo om disse 30 000kr virkelig vil gjøre så står forkskjell i sparing til egenkapital? Kanskje husdrømmen vil bli utsatt noen mnd. pga av det, men igjen så koker det ned til hva du føler at du trenger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lappen denne uken faktisk, bor i by. Er 23 år. Har klart meg greit uten til nå, men har utdannet meg i et yrke hvor lappen som regel er et must hvis man ønsker jobb. Har bare kjørt med kjøreskole.

Det er hovedgrunnen til at jeg fikk fingeren ut. Hadde det ikke vært for det tror jeg at jeg hadde sust gjennom livet i kollektivtransport, for jeg syns det var veldig tungt og jeg brukte mye energi og ikke minst penger på noe jeg egentlig ikke trengte eller ønsket veldig sterkt, men som jeg følte at jeg måtte. Det koster veldig mye når man er litt treg på læringen og ikke har venner/familie i byen med bil og lappen. Det er såklart greit å kunne kjøre i enkelte tilfeller ellers også, men ikke en nødvendighet.

Anonymkode: 05e24...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine byvenner er alle sammen med i en eller annen form for bildelering osv. De få som ikke har førerkort benytter anledningen der de trenger bil til å være sosiale - à la "bli med på tur med meg...og a oss kjøre innom IKEA på vei hjem".

Alle klarer seg på sitt vis.

Anonymkode: 4cf29...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen da jeg var 30, for da skulle jeg flytte leilighet i nær fremtid. Hadde allerede flyttet èn gang hvor jeg måtte ta kollektivt med flytteboks på flytteboks. Med lappen så kunne jeg låne bil og få kjørt flyttelass, og dratt på ikea osv uten å måtte organisere en hel masse. Også kjekt å ha muligheten til å kunne leie bil i utlandet eller ta min del av kjøringen når jeg er på tur med venner osv. Har ikke bil selv, det trenger jeg ikke.

Anonymkode: 7c958...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på bygda og tok lappen da jeg var 18 år - var aldeles hjelpesløs uten på et sted med busser bare 3 ganger i døgnet på hverdager. 

Men, jeg flyttet så til en av Norges største byer for å studere - og har ikke så mye som tatt i et ratt utenom de gangene jeg er hjemme hos foreldrene mine. Har ikke bil, og har på ingen måte behov for det :) Hvis du har tenkt å bo i Oslo videre, ser jeg ikke vitsen med å bruke så mye energi og mye penger på lappen... Å ha bil/kjøre i Oslo er jo svindyrt som F.. Å ha lappen uten bil er jo noe meningsløst 😛 

Anonymkode: e8f9f...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/27/2019 at 6:06 PM, AnonymBruker said:

Jeg er oppvokst på bygda og tok lappen da jeg var 18 år - var aldeles hjelpesløs uten på et sted med busser bare 3 ganger i døgnet på hverdager. 

Men, jeg flyttet så til en av Norges største byer for å studere - og har ikke så mye som tatt i et ratt utenom de gangene jeg er hjemme hos foreldrene mine. Har ikke bil, og har på ingen måte behov for det :) Hvis du har tenkt å bo i Oslo videre, ser jeg ikke vitsen med å bruke så mye energi og mye penger på lappen... Å ha bil/kjøre i Oslo er jo svindyrt som F.. Å ha lappen uten bil er jo noe meningsløst 😛 

Anonymkode: e8f9f...2e3

Jeg bor ikke i Oslo, men i en europeisk storby som er større enn Oslo. Å ta lappen her er ikke så dyrt, rundt 8 - 10 000 kanskje, men jeg kommer jo absolutt ikke til å kjøpe bil med det første. Jeg har heller ingen venner med bil eller jobb som krever bil, så jeg vet liksom ikke om jeg skal gå gjennom kjøreopplæring eller ikke.

TS

Anonymkode: 1d236...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og er nå 38. Behovet for lappen meldte seg først da vi fikk barn nr 2. Det er mange butikker det er stress å dra til uten bil, eller besøk til venner som bor utenbys, og samboer har lappen men det blir det alltid sånn at han må kjøre, og jeg sitte på, og da begge barna må være med. Alene kommer jeg meg ikke noen plass, og det ville gjort mye enklere om jeg kunne. Så nå har jeg lappen. Vi var forresten lenge medlemer i Bilkollektivet i Oslo, bildelingstjenneste, man sparer uendelig med penger på å ikke ha bil. 

Anonymkode: 82e5e...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen da jeg var 18, omtrent alltid hatt bil etter det. Bor i Oslo og kjører rundt i et svært dunder av en 2.68 tonns bil.. 

Hadde aldri kunnet se for meg å ikke ha bil.. Den er nødvendig til det meste så langt jeg ser det.. Man tar ikke med seg masse varer osv på t-banen.. Skal jeg på ikea er bil nærmest nødvendig. Skal jeg reise og handle andre ting er bilen nærmest nødvendig.. (Unntaket er Kiwi som ligger 100m herfra)

Skal jeg handle noe på power/expert/elkjøp blir det bilen til stedet.. 

Kollektivt tar for lang tid, og det er for mye folk der.. Tar kollektivt omtrent 2 ganger i mnd..

Jeg betaler 1250,- for parkering, men det finnes jo også mulighet for bilkollektiv.. Da har man tilgang på bil når man trenger det, og er særdeles mye billigere enn egen bil avhengig av bruk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...