Gå til innhold

Debatten på nrk1 ikveld - AAP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som ser/så på det? Hun dama sa hun fikk 27.000kr i måneden på aap + barnetrygd for sitt 9år gamle barn (+ kanskje noe annet?), var ikke det utrolig mye? Alle klager jo over hvor lite de får på aap og at de nesten ikke får mat på bordet..  hvordan kan de klage på 27.000kr? Det er jo veldig mye for å ikke gjøre noen ting.

Selv så får jeg inn 19000 i inntekt og jeg er enslig og klarer meg helt utmerket med det.

Kjør debatt.

Anonymkode: 40dc0...65d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg som får 11 000 kr i måneden på AAP, så er det mye ja :P

Anonymkode: 7e94d...3c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg som får 11 000 kr i måneden på AAP, så er det mye ja :P

Anonymkode: 7e94d...3c0

Så hun får altså 16.000 kr ekstra pr måneden bare fordi hun helt frivillig valgte å få barn?

Skal man tjene på å ha barn?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som ser/så på det? Hun dama sa hun fikk 27.000kr i måneden på aap + barnetrygd for sitt 9år gamle barn (+ kanskje noe annet?), var ikke det utrolig mye? Alle klager jo over hvor lite de får på aap og at de nesten ikke får mat på bordet..  hvordan kan de klage på 27.000kr? Det er jo veldig mye for å ikke gjøre noen ting.

Selv så får jeg inn 19000 i inntekt og jeg er enslig og klarer meg helt utmerket med det.

Kjør debatt.

Det er jo ikke det som er problemet og denne saken dreier seg ikke om at noen klager på 27.000 kroner i måneden i AAP. Problemet er at AAP blir stoppet uten varsel og at folk plutselig står uten inntekt. Enkelte også uten rett til sosialhjelp. Du bør ganske enkelt sette deg inn i saken før du inviterer til diskusjon! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør debatt.

27k var det hun fikk inkludert barnebidrag og barnetrygd. Barnetrygda er 1k, og bidraget har nok vært 3-4k. 

Men dette var mens hun var på aap. Nå var hun nede i 16k.

Anonymkode: e0d5d...2e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AAP er mellom 11 000 og 12 000 pr mnd, så hvor hun får resten fra aner jeg ikke.

Anonymkode: 87cea...05d

AnonymBruker
Skrevet

AAP varierer etter hva en har tjent tidligere, en får 66 % tidligere lønn - opp til et tak, det over der får en ingenting for. Så maks AAP er noe sånt som 350 000 i året....? Husker ikke helt, ta det med ei klype salt.  Men de som har tjent veldig, veldig mye, får sterkt avkorta AAP i forhold til lønn. 

Men minstesats er ca 17 000 kr i måneden - som det så skal skattes av. Så kjenner flere som såvidt overlever på ca 11-12 000 kr i måneden :( 

Anonymkode: 2d4bb...c23

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så hun får altså 16.000 kr ekstra pr måneden bare fordi hun helt frivillig valgte å få barn?

AAP er 66% av tidligere inntekt, så naturligvis vil hvor mye du har utbetalt bero på det. Minstesats er 11-12.000 i måneden.

Anonymkode: 37411...d92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ekstra?? 1k er barnetrygd og 3-4K er barnebidrag. Dvs 10-11k i tiltakspenger og supplerende sosialstønad.

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvorfor hun har så høy. Det betyr vel at hun jobber. 

Anonymkode: 96df6...643

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

AAP er mellom 11 000 og 12 000 pr mnd, så hvor hun får resten fra aner jeg ikke.

Absolutt ikke - 11-12.000 er MINSTESATSEN. De som har tjent en del har utbetalt mer

Anonymkode: 37411...d92

• Liker 4
Skrevet

AAP beregnes ut fra tidligere inntekt. 66 % av inntekten man hadde før. Maks 6 G. 

Så at to personer får utbetalt forskjellige beløp er ikke så merkelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aap er ikke en fast sum, men er 66% av gjennomsnittsinntekten de tre årene før man ble syk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun jobber vel? Det er jo liksom det som er meningen på AAP. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke sånn det funker :)

AAP regnes ut etter hva en hadde i lønn før, så månedlig utbetaling kan variere fra ca 11 000 opp til ca 25 000....? Alt etter hvor godt en pleide å tjene. Barnetilegget er vel antakelig en fast sum, men det har jeg hatt selv, så vet ikke hvor stort

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvorfor hun har så høy. Det betyr vel at hun jobber. 

Det betyr at hun har tjent godt før hun ble syk :)

Om en er i delvis jobb, delvis AAP, så utgjør det forsvinnende liten økning i inntekt - for noen kan det faktisk også bety nedgang i inntekt, men det er nå en annen sak. Systemet er koko utforma. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun jobber vel? Det er jo liksom det som er meningen på AAP. 

Tror reglene er slik at hvis du jobber i tiltak på aap, får du ingen lønn, jobber du utenom, blir du trukket nesten tilsvarende den inntekten fra aap. Så vil tro det er noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at det er oppdaget at psykiske lidelser for mange er en hvilepute, og at det er veldig mange som går på asp grunnet psykiske lidelser. Disse menneskene blir ikke bedre av at de kan isolere seg i hjemmet uten at det stilles krav til dem.

Støtte fra staten bør være forbeholdt for de som er reelt syke. 

Anonymkode: 86ff4...246

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sprø svar.

AAP er noe du kan opparbeide deg. Ingen får lik utbetaling AAP...

Skrevet

Men denne saken dreier seg altså ikke om hvor mye, eller lite, man mottar/har mottatt i AAP, men at AAP stoppes før man er ferdig behandlet/avklart. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...