Gå til innhold

Bidrag - skjønnsfastsetting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har to barn med min eksmann og han har samvær annenhver helg og en dag i uken. Alt av ferier og helligdager har vi annenhver. Vi samarbeider ikke så veldig bra, men barna trives godt med ham og de vil alltid til ham. Jeg er utdannet jurist og har hatt en god inntekt, men har nå begynt å studere igjen. Jeg går på grafisk design ettersom jeg ser at jurist-livet ikke er for meg. Vi har alltid hatt bidraget privat og han har betalt 5400 hver måned. Nå når jeg studerer så mener jeg at han burde betalt MYE mer i bidrag. Jeg har kun studielån som inntekt og har derfor 100 000 i året. Han er uenig og har laget en voldsom greie av dette og til slutt ble jeg så provosert at jeg bare sendte det inn til nav. Nå ser jeg at nav sier til meg at de kommer mest sannsynlig til å skjønnsfastsette inntekten min. Har dere vært borti dette før? Vet dere hva de kommer til å sette den til? Jeg syns ikke dette er riktig i det hele tatt ettersom jeg har lov å utdanne meg...

Anonymkode: 95cf7...7e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved skjønnsfastsettelse, bruker de 80% av inntekten du hadde.
Du har selv, helt frivillig, valgt å gå ned i lønn. Han skal ikke måtte betale for at du velger å kutte inntekten din. Klart du har lov til å utdanne deg, men det er ikke din eks som skal betale for det.

Det gjelder akkurat det samme dersom han, frivillig,  velger å ned å lønn.

Anonymkode: df6c1...dee

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har selv, helt frivillig, valgt å gå ned i lønn. Han skal ikke måtte betale for at du velger å kutte inntekten din. Klart du har lov til å utdanne deg, men det er ikke din eks som skal betale for det.

Men da vil jo de sette inntekten min veldig mye høyere enn hva den faktisk er!! Jeg har gjort dette fordi jeg ikke klarte å jobbe der lenger og måtte si opp stillingen min. Han er jo far til barna og skal være med å forsørge dem på lik linje som meg?! Han tjener ganske greit og han bidrar aldri med noe annet enn bidraget

Gjest Nina1975
Skrevet

Du har arbeid og en utdannelse. Enkelt og greit. Ikke hans problem at du vil utdanne deg. Du har allerede ett ganske høyt bidrag.

Hva om det var han som valgte å slutte å arbeide for å studere? Hadde du godtatt å få minimalt med bidrag i den perioden? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da vil jo de sette inntekten min veldig mye høyere enn hva den faktisk er!! Jeg har gjort dette fordi jeg ikke klarte å jobbe der lenger og måtte si opp stillingen min. Han er jo far til barna og skal være med å forsørge dem på lik linje som meg?! Han tjener ganske greit og han bidrar aldri med noe annet enn bidraget

De gjør det fordi du velger helt selv å gå ned i lønn. Hvis reglene var slik at man bare kunne kutte inntekten sin for å justere på bidraget, er det mange som heller hadde gått over til å jobbe svart slik at inntektne ikke blir registrert og dermed også bidraget satt vesentlig ned.

Det er akkurat likt når det kommer til gjeld. Den påvirker ikke størrelsen på bidrag.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

.....................Vi har alltid hatt bidraget privat og han har betalt 5400 hver måned. Nå når jeg studerer så mener jeg at han burde betalt MYE mer i bidrag. Jeg har kun studielån som inntekt og har derfor 100 000 i året. Han er uenig og har laget en voldsom greie av dette og til slutt ble jeg så provosert at jeg bare sendte det inn til nav. .......................

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal bidra etter evne, ikke etter inntekt.  Som  ab..dee sier setter de det til 80%.

Om det ikke var slik kunne din eks slutte og arbeide og kun leve på livsopphold og "slippe unna" bidrag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nina1975 skrev:

Du har arbeid og en utdannelse. Enkelt og greit. Ikke hans problem at du vil utdanne deg. Du har allerede ett ganske høyt bidrag.

Hva om det var han som valgte å slutte å arbeide for å studere? Hadde du godtatt å få minimalt med bidrag i den perioden? 

Ja, men når jeg ikke kan jobbe med den jobben så har jeg jo ikke noe annet valg enn å utdanne meg slik at jeg kan finne meg en jobb! Han og vil jo tjene på at jeg studerer i at jeg har god lønn etterpå! Dersom han ville studert så måtte jeg jo bare funnet meg i det. Vi har jo valgt å få barn og da må jo han bidra når han tjener mer enn meg nå

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.............. Dersom han ville studert så måtte jeg jo bare funnet meg i det. ...........

Ja, til studeringen, men ikke til bortfall av lønn og påfølgende reduksjon i bidrag.

Hans inntekt skal da settes til det han hadde fra før.

Endret av Whistler
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo!!? Her må du ta en skikkelig runde med deg selv altså! Du kan da ikke mene at han skal straffes for at du begynner å studere? Hvor mye tenker du at han burde betale da? Du har jo en kjempegod utdannelse og velger selv å gå ned i inntekt. Jeg kan ikke forstå at du mener at han skal betale mer av den grunn? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier vanligvis å forsvare de som ønsker at mannen skal betale bidraget uansett sum. Men i dette tilfellet synes jeg du er urimelig. Du har SELV valgt å studere, og kan absolutt ikke kreve at han skal betale mer enn han gjør.

Anonymkode: 384f2...985

• Liker 2
Skrevet

Jeg må nesten le litt. Snakker om å føle seg "entitled"....

Mener du seriøst at barnas far, din EKS, skal begynne og betale mer fordi du selv har valgt å gå fra jobben din, droppe inntekten til beinet og begynt å studere igjen? Hvorfor skal HAN betale for det? Det er jo ikke sånn at han er pliktig å forsørge deg når du kutter inntekten din. Han er pliktig til å bidra med sin halvdel av utgiftene til barna, men ikke til deg.

Dette burde du tenkt på før du sa opp jobben....

Har du forsøkt å legge inn faktiske tall i NAVs bidragskalkulator på nettet, og sjekket hva du får ut der?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at han bør betale MYE (ja med store bokstaver) mer. Hva slags sum tenker du?

Anonymkode: 08e7f...c4c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo!!? Her må du ta en skikkelig runde med deg selv altså! Du kan da ikke mene at han skal straffes for at du begynner å studere? Hvor mye tenker du at han burde betale da? Du har jo en kjempegod utdannelse og velger selv å gå ned i inntekt. Jeg kan ikke forstå at du mener at han skal betale mer av den grunn? 

Eeh.. unnskyld meg? Ta en runde med meg selv? Han straffes nå vel ikke på noe måte over å måtte betale for sine egne barn. Det er like mye hans oppgave å se til at barna har alt de trenger så vel som min oppgave. Når jeg da har inntektstap pga studier, så syns jeg at han burde dekke en større del enn han allerede har gjort. Jeg mener at han burde betalt mellom 8 og 9000. Jeg har spurt om han kan dekke fritidsaktiviteter, bursdagsbesøk, klær o.l men det nekter han på. syns det er helt sykt at han ikke kan betale dette for sine egne barn!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier vanligvis å forsvare de som ønsker at mannen skal betale bidraget uansett sum. Men i dette tilfellet synes jeg du er urimelig. Du har SELV valgt å studere, og kan absolutt ikke kreve at han skal betale mer enn han gjør.

Anonymkode: 384f2...985

Jeg er absolutt ikke urimelig for at jeg krever at far skal betale for sine egne barn! Ja, jeg har selv valgt å studere, men det er jo for alles beste. han må da klare å betale litt ekstra de årene vel!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Jeg må nesten le litt. Snakker om å føle seg "entitled"....

Mener du seriøst at barnas far, din EKS, skal begynne og betale mer fordi du selv har valgt å gå fra jobben din, droppe inntekten til beinet og begynt å studere igjen? Hvorfor skal HAN betale for det? Det er jo ikke sånn at han er pliktig å forsørge deg når du kutter inntekten din. Han er pliktig til å bidra med sin halvdel av utgiftene til barna, men ikke til deg.

Dette burde du tenkt på før du sa opp jobben....

Har du forsøkt å legge inn faktiske tall i NAVs bidragskalkulator på nettet, og sjekket hva du får ut der?

Flott at du syns dette er morsomt! Det syns ikke jeg! 

Ja, jeg mener at han skal betale mer enn han gjør nå. FORDI det er like mye hans barn som mine. Og når ikke jeg har så god inntekt lenger så må HAN stille opp. jeg har lagt inn min inntekt på 100.000 og hans på 700.000 og da får jeg opp nærmere 9.000. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at han bør betale MYE (ja med store bokstaver) mer. Hva slags sum tenker du?

Anonymkode: 08e7f...c4c

Mellom 8 og 9000

AnonymBruker
Skrevet

Eeh.. unnskyld meg? Ta en runde med meg selv? Han straffes nå vel ikke på noe måte over å måtte betale for sine egne barn. Det er like mye hans oppgave å se til at barna har alt de trenger så vel som min oppgave. Når jeg da har inntektstap pga studier, så syns jeg at han burde dekke en større del enn han allerede har gjort. Jeg mener at han burde betalt mellom 8 og 9000. Jeg har spurt om han kan dekke fritidsaktiviteter, bursdagsbesøk, klær o.l men det nekter han på. syns det er helt sykt at han ikke kan betale dette for sine egne barn!

Ja, du må ta en runde med deg selv.

NAV har også her skjønnsfastsatt min inntekt til 80%. Jeg har vært syk i to år, har periodevis levd på sosialstønad fordi AAP-reglene er blitt så vanvittig stramme, og får nå 16k brutto i mnd for å være i tiltak. 

Du har selv valgt å studere fremfor å jobbe. Jeg har ikke valgt å være syk. Suck it up, finn deg en jobb som ikke krever utdannelse om den du har ikke funker. Det er ikke eksen din sitt ansvar å fø på deg.

Anonymkode: 6262c...bc9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, du må ta en runde med deg selv.

NAV har også her skjønnsfastsatt min inntekt til 80%. Jeg har vært syk i to år, har periodevis levd på sosialstønad fordi AAP-reglene er blitt så vanvittig stramme, og får nå 16k brutto i mnd for å være i tiltak. 

Du har selv valgt å studere fremfor å jobbe. Jeg har ikke valgt å være syk. Suck it up, finn deg en jobb som ikke krever utdannelse om den du har ikke funker. Det er ikke eksen din sitt ansvar å fø på deg.

Anonymkode: 6262c...bc9

Hva ble din inntekt satt til da? Hvis du har så lite utbetalt så burde jo bidraget være høyt?

Ja, jeg har jo selvfølgelig lett etter andre jobber men fikk ingen. derfor begynte jeg på skole igjen og jeg kan ikke skjønne at det skal være så mye styr rundt. Det er jo ikke fordi det er eksen min han skal betale. det er jo fordi det er HANS barn også

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men når jeg ikke kan jobbe med den jobben så har jeg jo ikke noe annet valg enn å utdanne meg slik at jeg kan finne meg en jobb! Han og vil jo tjene på at jeg studerer i at jeg har god lønn etterpå! Dersom han ville studert så måtte jeg jo bare funnet meg i det. Vi har jo valgt å få barn og da må jo han bidra når han tjener mer enn meg nå

Dersom du ikke kan (noe annet enn å ville) være i jobben, må du gå via nav og starte på aap. Da har du ikke gått ned frivillig i inntekt. Du har selv sagt opp jobben din. At du velger å ikke sette deg inn i regelverket på forhånd, må du ta på din egen kappe. Som jurist har du gjort en elendig jobb og ikke lest forskriftene når det kommer til fastsettelse av bidrag. Som en hjelp av en ikke-jurist, så har du regelverket her: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr-51-nr.2-5-fastsettelse-av-barnebidrag

Se 5.5 5.5 Skjønnsmessig fastsettelse av bidrag

Ja, jeg mener at han skal betale mer enn han gjør nå. FORDI det er like mye hans barn som mine. Og når ikke jeg har så god inntekt lenger så må HAN stille opp. jeg har lagt inn min inntekt på 100.000 og hans på 700.000 og da får jeg opp nærmere 9.000. 

Igjen, han skal ikke betale for at du skal ta en annen utdannelse. Det er kun deg dette går på. Dette er noe du selv velger å gjøre. Det har ikke noe med han å gjøre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper du tar til fornuft! Han er vel ikke økonomisk ansvarlig for å forsørge deg og barna, når du velger å slutte i jobben din og ta utdanning. Hvis du har den utdannelsa du sier du har kan du jobbe ganske mange steder i det offentlige. Samt at hvis planen var å ta utdanning så kunne du vel sørget for sette til side penger til det! 

Jeg tror ikke du er jurist heller for da hadde du ikke lurt på om eks mannen din ikke skulle ha betalt dobbelt så mye i bidrag, da hadde du kjent lovverket! Dette er bare tull

Anonymkode: f1f52...230

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...