carina81 Skrevet 21. april 2005 #41 Skrevet 21. april 2005 Vi inviterer med følge for de som har kjæreste/ samboer nå. Men vi setter ikke åpent for å ta med følge for de som er single. Så om de skulle få kjæreste nærmere bryllupet; får de dessverre ikke ta med seg sin bedre halvdel.. Vi må nesten sette en grense.. Er en tidligere kollega av meg som blir invitert med følge. Kjenner ikke mannen hennes så godt, men siden hun ikke kjenner fler enn meg og min kommende mann, synes jeg det er mest riktig å invitere henne med følge.
Gjest gjesta Skrevet 21. april 2005 #42 Skrevet 21. april 2005 Inviterer de par man kjenner. men har ikke tenkt å si ja hvis alle skal ha med følge, og betale enda mer for festen.. no way..
Snutus Skrevet 21. april 2005 #43 Skrevet 21. april 2005 Hvis hele bryllupsbudsjettet står og faller på kuvertprisen til en person ekstra, så har man kanskje valgt et litt for stort og dyrt bryllup? Kuvertprisen er ikke eneste årsak til at man ikke inviterer alle. Noen ganger er det rett og slett lokalet som ikke har plass til flere. Vi har invitert alle med partnere, men nå er det fullt. Eventuelle nye partnere vil ikke bli invitert av denne grunn.
Twigi Skrevet 21. april 2005 #44 Skrevet 21. april 2005 Selv trodde jeg det var vanlig at vertskapet inviterte de de ønsket å ha tilstede, men så feil kan man altså ta. Koser du deg meg bryllupsforberedelsene, Melk? Det høres nesten ikke slik ut på innleggene dine..... At det er dyrt for folk å komme i et bryllup synes jeg er et tåpelig argument, du gir gave som du har råd til. Ikke etter hva naboen mener du bør gi. Stå på kravene deres, ikke la andre diktere hva dere bør og må i deres eget bryllup! Man bruker trods alt mange tusen på denne dagen, la det derfor være gjester dere ønsker å ha der! Du synes ikke du motsier deg selv her, Niko? Kanskje man skulle tørre å ha et bryllup som er lite nok til at man har råd til det? Ikke bare la seg rive med av den hype'n bryllup er blitt. Det må vel være bedre å ha en kuvertpris som gjør at man har råd til å invitere noen ekstra, enn at man skal sitte på hedersplassen i bryllupet som en annen onkel skrue, og irritere seg over hvor dyre gjestene er.... Tenk om en av dere skal gifte seg med nevøen til mannen min.... Tenk om jeg bare så vidt kjenner "deg" og synes du er en ganske utrivelig jente, jeg kan ikke forstå meg på nevøen hans som vil ha deg. Så blir vi bedt i bryllup, og "må" gå fordi det er nær slekt. Og så "må" vi gi en dyr gave, fordi dere forventer det av onkelen hans. Tenk om jeg blånekter! Jeg kan godt komme i bryllupet, men ikke *** om jeg gidder å bruke flere tusen på dette - det blir sikkert skilsmisse snart likevel. Hva gjør jeg da? Hvordan takler du det om dere får en Ikea-vase isteden for Costa Boda? Skal jeg ha lov til å gi blaffen i konvensjonene.... Jeg ville jo mye heller ha en rolig helg hjemme enn å styre med barnevakt, kjøre langt, bruke en hel lørdag og en halv søndag på dette.... Tenk om jeg ikke syntes at du som brud er verdens åttende vidunder.....
Gjest Melk Skrevet 21. april 2005 #45 Skrevet 21. april 2005 Koser du deg meg bryllupsforberedelsene, Melk? Det høres nesten ikke slik ut på innleggene dine..... Jeg giftet meg for en god stund siden, jeg. (Er det forresten gitt at man SKAL kose seg med å arrangere stort bryllup? Selv synes jeg det var ganske gørr, enda jeg ikke hadde verdens største detaljplanlegging og mannen var ganske involvert) Når det gjelder ditt tenkte eksempel, så håper jeg da VIRKELIG at du blir hjemme!! Mye heller ha en gjest som takker nei, enn en gjest som irriterer seg over hva deltakelse i bryllupet har kostet i kroner og øre og som helst vil være hjemme.
Annie78 Skrevet 21. april 2005 #46 Skrevet 21. april 2005 Hjelp... Håper virkelig ikke noen av våre gjester tenker slik som mange av dere her... Jeg tenker at de fleste er glade for å få dele dagen med oss... Kanskje jeg tar feil? Vi har bedt alle som har følge med følge, også de vi ikke har truffet. Har ikke hørt om noen "nye", så jeg satser på at det går fint... Men det er klart det koster litt med et bryllup. Vi har invitert en del gjester til kaffe og fest, og har bare fått positive tilbakemeldinger fra disse gjestene. Blir litt skrmt her inne når jeg ser at så mange synes det nesten er frekt å "bare" bli bedt til kaffe... Jeg tror gjester stort sett er er positive enn det kan se ut til her inne. Dagen er selvsagt veldig viktig og stor for meg og den aller nærmeste familien, og jeg vet at det nok ikke betyr like mye for alle gjestene. Men det blir koselig å ha dem der likevel. Håper de takker nei dersom de virkelig IKKE ønsker å være der....
Twigi Skrevet 21. april 2005 #47 Skrevet 21. april 2005 ... Mye heller ha en gjest som takker nei, enn en gjest som irriterer seg over hva deltakelse i bryllupet har kostet i kroner og øre og som helst vil være hjemme. Og tilsvarende er det nærliggende å si: Mye heller ikke bli iinvitert, enn å bli invitert av en brud som gremmer seg over hvor dyrt det er at jeg takket ja..... Poenget mitt er vel helst at det er endel konvensjoner ute og går i forbinelse med bryllup. Som brudepar vil man naturlig nok sette pris på endel av disse (gaver) og forvente at endel andre blir overholdt (at folk svarer på invitasjon, ikke tar meg seg flere enn de som er invitert). Men man kan ikke bare velge hvilke konvensjoner man skal bruke, og hoppe over resten. Det ligger også noen alment aksepterte regler for hvem man skal invitere hvis man først skal følge dette opplegget. Og da kan ikke bruden velge bort de som ikke passer henne fordi kuvertprisen blir for dyr. Det vitner også om utrolig liten forståelse for andre menneskers situasjon når man avfeier problemstillingen om at det koster å være gjest også. Men man må jo ha vært invitert i noen brylluper for å ha opplevd det, da 8)
Gjest Melk Skrevet 21. april 2005 #48 Skrevet 21. april 2005 Og tilsvarende er det nærliggende å si: Mye heller ikke bli iinvitert, enn å bli invitert av en brud som gremmer seg over hvor dyrt det er at jeg takket ja..... Det er jo nettopp det en del her sier at de ikke gjør! Nettopp derfor er det ikke alle som inviterer folk ubetinget med følge. For de ønsker virkelig at alle som er der skal være der. Men man kan ikke bare velge hvilke konvensjoner man skal bruke, og hoppe over resten. Det ligger også noen alment aksepterte regler for hvem man skal invitere hvis man først skal følge dette opplegget. Og da kan ikke bruden velge bort de som ikke passer henne fordi kuvertprisen blir for dyr. Er ikke så sikker på om kjæreste går innunder disse konvensjonene. I hht skikk og bruk er det jo kun forlovede som skal inviteres om man ikke er gift, noe som i dag hos mange også omfatter samboende. Du snakker kun om bruden. Hva med brudgommen? Han er antakelig med å bestemme hvem som skal komme han også.
Twigi Skrevet 21. april 2005 #49 Skrevet 21. april 2005 Hjelp... Håper virkelig ikke noen av våre gjester tenker slik som mange av dere her... Jeg tenker at de fleste er glade for å få dele dagen med oss... Kanskje jeg tar feil? Hei Annie78! Beklager hvis innleggene mine har skremt deg! Jeg har vært i endel bryllup opp gjennom årene, og jeg kan forsikre deg om at jeg synes det er like hyggelig hver gang, og jeg storkoser meg med å planlegge gaver og kort, antrekk og sanger! min reaksjon her inne var til de som åpenbart gir uttrykk for at de regner på hvorvidt de skal ta seg råd til å invitere folk. Jeg er fullt innforstått med at bryllup er dyrt, og at man kan være nødt til å se på prisen. Men kanskje man skal huske på at dette skal være en fest hvor man feirer brudeparet og kjærligheten - det er ingen som egentlig bryr seg om hvor mange tusen man har brukt på frisør til forloveren Og når det gjelder å be folk til kaffe: Det er en glimrende måte å lage kjempefest, kunne få med masse venner og ha et stort bryllup uten å måtte be mange til middag. I mitt eget bryllup hadde vis masse kaffegjester, og jeg har også vært kaffegjest hos mange vennepar seinere. Det er jo da festen tar av! Lykke til med bryllupet ditt!
Gjest Melk Skrevet 21. april 2005 #50 Skrevet 21. april 2005 Men kanskje man skal huske på at dette skal være en fest hvor man feirer brudeparet og kjærligheten - det er ingen som egentlig bryr seg om hvor mange tusen man har brukt på frisør til forloveren 100 % enig!!
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #51 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Greit at folk kan være vanskelige, men ikke glem at kvelden ikke blir bra for brudeparet uten at de som er invivitert til festen har det bra. Det er kun ved å sørge for at gjestene har det bra, at brudeparet får det bra. Det er en del som tror at gjestene bare er der som "tilbehør til brullupet" og de fortjener ikke å få en gjest til bryllupet i det hele tatt. Feire og sett pris på dine gjester, og de feirer og setter pris på deg. Det å invitere folk til kaffen er å sette dem i bås nummer to. Synes det er enda dårligere. Vet det er en trend, men gjør ikke saken bedre. Man skal ikke ha en større fest enn man har råd til. Har man lyst til å invitere venner så får de få hele pakken, ellers så kan dere bare drite i det. Deler av innlegget er slettet. Camilla (mod) Endret 17. mars 2008 av Camilla
Gjest Meteline Skrevet 17. mars 2008 #52 Skrevet 17. mars 2008 Skjønner at du er irritert, det hadde jeg og blitt! Man bruker mye tid på å bestemme hvem man vil invitere med tanke på hvem man ønsker å dele dagen med. Og noen må begrense gjestelisten pga økonomien. Det gjelder iallfall for vår del... Og ikke kan jeg forstå at den som ikke er invitert vil være med når de ikke kjenner dere noe godt heller. de har da vel ikke noe glede av det - kun gratis bevertning;) Men jeg ser jo selvfølgelig at de kanskje er kjedelig å dra alene, men samtidig er de vel ikke helt ukjent med de andre heller? Tenker jo at søskenbarn kjenner jo resten av slekta og venner har vel møtt de andre vennene i en eller annen sammenheng? Og det dreier seg om en kveld og det klarer man nok alene. Og det å ikke klare å svare på invitasjoner er rett og slett frekt - mangel på folkeskikk!!!! Jeg hadde tatt det som et nei! Lykke til med dagen og jeg håper dere får en flott dag:)
MAcy Skrevet 17. mars 2008 #53 Skrevet 17. mars 2008 Husker da jeg for et års tid siden satt å ventet på svar. Vi var nokså strenge med at hvem som fikk komme med følge og ikke. vært sammen mer enn 1 år,forlovet eller gift.. Men jeg hadde nok ikke tenkt over hvordan folkene reagerte på innbydelsen. Mamma, søsteren min, og mormor "skjønte ikke" heller at jeg forventet et svar av disse. Mamma har ikke hatt noen langvarige og seriøse forhold på mange år, så ho var veldig sur i mnd før for ho ville være den eneste foreldren som ikke fikk ha med følge, De andre er gift eller samboer gjennom nærmest 20 år. Var selv i et bryllup i sommer før vi ble mann og kone og det var jo utrolig koselig å gå sammen. Var jo aldri alene da Men synes de som får invitasjonene bør godta hvem den er til. Var et med følge hadde set stått med følge. og fristen er til for å holdes. Noe som jeg ble helt gal av var at folk ventet til siste dagen med å svare. Jeg svar alltid så fort som mulig og gjerne et par dager etter jeg har fått innbydelsen.
MAcy Skrevet 17. mars 2008 #54 Skrevet 17. mars 2008 Glemte en liten ting. Man bruker mye tid på å bestemme hvem man vil ha og noen ganger må man velge bort venner. Og da er det ekstra vondt/irriterende når folk man ikke kjenner "trenger" seg på. Ville jo heller ha hatt en ekstra venn/venninne om man kunne det!!!
Possibly Skrevet 18. mars 2008 #55 Skrevet 18. mars 2008 Vi har opplevd at folk har spurt om de kan ta med følge, men vi har bare svart nei. Vi er ikke interessert i å ha folk vi ikke kjenner i bryllupet, særlig når det er begrenser hvor mange vi har plass til i lokalet, og vi ikke har invitert alle våre egne venner. Da sier det seg selv at vi ikke ønsker kjæresten til en kusine eller noe sånt, særlig når vi aldri har møtt ham. Folk har heldigvis akseptert et "nei". Jeg har blitt invitert i bryllup uten følge selv, og det kunne ikke falle meg inn å mase meg til å ta med kjæresten. Til hovedinnlegger: Hvis du først har svart ja, så må du nesten stå ved det, dessverre. Det er vel bare å gjøre det beste ut av situasjonen.
Saeria Skrevet 18. mars 2008 #56 Skrevet 18. mars 2008 Linn3c ble godt gift og venter sitt andre barn, så det gikk nok bra til slutt.
Gjest Gjest_Hannah_* Skrevet 18. mars 2008 #57 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har bare lest svarene på side en, men: Jeg synes ikke det er uhøflig å spørre om man kan ta med seg noen, for jeg har ved 2 anledninger blitt invitert i bryllup til venner, og så oppdaget jeg da jeg kom at jeg var den ENESTE som kom uten følge. Nå er dette noen år siden, og nå har jeg familie for meg selv. Men etter de gangene har jeg spurt vertskapet om jeg er den eneste som har vært invitert alene. Jeg synes nemlig det er litt ekkelt å være den eneste - ihvertfall når jeg hadde en jeg kunne spørre. Men til han som vil ha med en 1 åring, da hadde jeg sagt nei.. Og for all del, jeg hadde ikke sagt noe på det dersom det var 6 stk som var single og invitert alene - selvfølgelig ikke!!
Gjest forlov Skrevet 18. mars 2008 #58 Skrevet 18. mars 2008 Sist jeg ble bedt i bryllup måtte jeg takke nei, ikke fordi jeg ble bedt alene men fordi at det ville kommet på 7000 kroner for meg å være med i bryllupet. Det var langt unna, jeg måtte ha flybillett og jeg måtte ha hotellrom, i tillegg kom gave og kjole, reise til/fra flyplass. Det hadde vært veldig hyggelig å ha vært med men jeg hadde ikke råd til å brenne av så mange penger på en helg. Begge bor i nærheten av meg men de ønsket å ha bryllupet på hennes hjemsted, noe som jeg syns er forståelig men som samtidig gjorde at mange gjester ikke kunne komme, pga. avstand og pris. Av 150 bedte gjester kom ca. 60, som er et stort nok bryllup i grunnen.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #59 Skrevet 18. mars 2008 Nå tråkker jeg kanskje litt i salaten her, men jeg hadde blitt skikkelig skuffa hvis jeg IKKE fikk ta med meg min kjære i et bryllup. Jeg trodde at en invitasjon gjaldt begge to når man er et par. Greit at det er brudeparets fest, men mener dere virkelig at gjestene skal kjede vettet av seg alene sammen med en haug med folk man kanskje ikke kjenner? Det ER faktisk ikke alltid like moro å være gjest i et bryllup, selv om det er den største dagen i livet for brudeparet. Det blir mye og laaaange taler, det blir mye tørrpreik med slektninger og da er det veldig fint å ha en "alliert" som man kan kose seg sammen med. Selv om man er gode venner av brudeparet, så er de som regel litt utilgjengelig for å holde sine gjester med selskap den dagen, da "alle" vil ha en bit av dem. Selvsagt skal man svare på invitasjoner og selvsagt skal man gi beskjed om at man har med følge. Heldigvis har jeg aldri blitt invitert alene i bryllup, det har alltid vært med følge, og alle jeg kjenner pleier å regne med kjæresten til dem de inviterer. Jeg tenker litt sånn som deg... Jeg er enig med TS at det er helt utrolig frekt å spørre om en annen kan få være med, men jeg skjønner at man har lyst til å ha med seg sin kjære i en slik begivenhet. Man kan ikke regne med å ta med seg en "date" liksom, men dersom man er to og har et seriøst forhold, så synes jeg det er naturlig å be dem som et par. Man har jo et ønske om at gjestene sine skal kose seg! Selv om man ikke kan sammenligne det med et juleselskap, (som ble nevnt her tidligere) så synes jeg det er minst like viktig og be begge i et par til et bryllup. Jeg tror jeg hadde syntes det hadde vært litt rart om min kjære ble invitert i bryllup til en kamerat, og jeg ikke ble bedt... Man skal jo ha kontakt med denne kameraten resten av livet? Jeg skal gifte meg til sommeren, og selv om dette blir "vår" dag, så vil ikke den bli vellykket dersom jeg vet at gjestene mine ikke er helt tilfreds... Det er nå slik jeg tenker da... men når dere først har valgt og gjøre det på den måten, så synes jeg gjestene får respektere det - og heller takke nei dersom de ikke vil komme alene. Det koster mye med en ekstra her og en ekstra der...
Saeria Skrevet 18. mars 2008 #60 Skrevet 18. mars 2008 Som tidligere sagt ble TS godt gift og har barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå