AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Overtok en 7 år gammel hannhund (kjemisk kastrert) for 1 år siden. Problemene til hunden ble nok litt underdrevet. Fikk beskjed om at han går godt overens med sosialiserte hunder- både hanner og tisper. Men han virker litt gretten mot andre hannhunder uansett. Han har lett for å bjeffe/glefse/bli sint mot hannhunder når han er løs(de kan leke fint i starten og så brått endrer det seg), men i bånd er det helt krise. Forstua fingeren forrige uke fordi han er så reaktiv og gjør utfall. Men det er ikke alltid han gjør det. Er verst når de kommer brått på, er i nærheten av leiligheten vår eller er på kort avstand(typ fortau) og hvis den andre er aggressiv også. I tillegg har jeg merka at han kan glefse/bite etter hunder når vi er på kafé, om de setter seg i nærheten. Han er en litt usikker og forsiktig type, og det merker jeg spesielt godt i bånd og med andre hannhunder som sagt. Han er veldig leken og leker superbra med yngre tisper og har en fast lekevenn som er tispe(der er det hun som dominerer han- jokker på han, han gjør ingentin. Når hannhunder gjør dette kan han klikke i vinkel). Noen ganger når vi møter andre hunder bjeffer han, men virker mer lekete og vil hilse. Andre ganger virker han aggressiv. Men ikke alltid lett å skille disse to. Når det gjelder det territorielle har jeg bare merket det på områder - feks: vi har en fast grønn flekk vi går til, her har bjeffer han på både folk og hunder som går forbi) + han har angrepet hunden til mamma når vi var på besøk der(ukastrert hannhund) når jeg klappa han. Jeg kan ta mat fra han osv uten problemer. Møtte en fremmed kastrert hannhund for litt siden som vi trente med. Først hadde vi lang avstand hvor hunden min bjeffa og virka stressa og usikker. Så minsket vi avstanden og etterhvert ville min leke og trakk i båndet fordi han ville hilse og leke. De fikk kun snuse på hverandre. Så jeg forstår ikke helt? Kan noen hjelpe meg litt? Lest at territoriell atferd kan være vanskelig å trene bort. Vi trener på passering fordi han ikke er flink til det, men herregud for en krevende prosess. Beklager veldig langt innlegg, men håper noen har noen tanker om hva som er greia her og hva jeg kan gjøre. Anonymkode: 00e4a...b0a
Tabris Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Det er ikke alltid lett å se mønsteret i hvilke hunder de reagerer på og hvilke som er ok, spesielt når det er en omplasseringshund hvor man ikke kjenner hele historikken og hvilke erfaringer de har hatt tidligere. Jeg ville sørget for at han ikke får hilse på hunder han ikke kjenner i bånd, samt at fremmede hunder ikke kommer bort til ham (f.eks ved kafebesøk og tilsvarende). Det er vanlig at usikre hunder reagerer mer når de er i bånd, fordi da kan de ikke trekke seg bort. Den type atferd du beskriver har først og fremst med usikkerhet å gjøre, det er det som gjør at hunder reagerer med aggresjon på andre hunder (bortsett fra når det kommer til ressursforsvar). Det du gjorde med å gå parallelltur med ene hannhunden er kjempelurt, da ble han trygg på den. Det er en måte du kan gå frem på, for å gjøre ham tryggere på andre hunder. Forøvrig viser ikke tispa dominans med å jokke på ham, det er antagelig grunnet stress. Hannhunder har som regel lavere terskel for å reagere på andre hanner enn på tisper. Jeg vet ikke hvordan du trener passering, men jeg ville brukt kindereggøvelsen både på passering og når han reagerer på hunder/folk, uansett hvor dere er. Samt, som sagt, ikke la ham hilse i bånd på fremmede hunder - og at de ikke får gå bort til ham i bånd. Kindereggøvelsen: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Tusen takk for svar:) Godt med forståelse og innspill. Vi trener kinderegg, men det går veldig opp og ned. Nå har han en dårlig periode. Problemet er også løse hunder som kommer bort i tide og utide og som ødelegger treningen vår. Hva synes du om ha han løs i skogen og områder jeg nesten garantert vet det ikke går andre hunder? Men kan selvsagt komme en og annen. Han elsker å løpe og er en rase som har behov for dette. (Utenom båndtvangen selvsagt). Ok, så den tispa er stressa altså? Det er vel ikke et godt tegn? De leker veldig voldsomt (Synes vi eierne iallfall), kanskje min hund stresser henne? Umulig for deg å si, men. Anonymkode: 00e4a...b0a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Han har behov for å løpe løs utenom båndtvangen også, haha. Skulle skrevet den setningen lenger opp. Anonymkode: 00e4a...b0a
Tabris Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar:) Godt med forståelse og innspill. Vi trener kinderegg, men det går veldig opp og ned. Nå har han en dårlig periode. Problemet er også løse hunder som kommer bort i tide og utide og som ødelegger treningen vår. Hva synes du om ha han løs i skogen og områder jeg nesten garantert vet det ikke går andre hunder? Men kan selvsagt komme en og annen. Han elsker å løpe og er en rase som har behov for dette. (Utenom båndtvangen selvsagt). Ok, så den tispa er stressa altså? Det er vel ikke et godt tegn? De leker veldig voldsomt (Synes vi eierne iallfall), kanskje min hund stresser henne? Umulig for deg å si, men. Anonymkode: 00e4a...b0a Det viktige med kinderegg er at du får trent på en avstand hvor hunden klarer å jobbe med deg. Så langt som mulig unngå å gå steder hvor du ikke får denne avstanden. Ja, det er frustrerende med løse hunder som kommer bort og ødelegger. Hvorvidt du vil ha ham løs må du nesten se på selv. Ofte går vel kanskje selve hilsingen bedre hvis han er løs enn når han er i bånd? Du kan evt ha langline på så han får en del frihet i skogen. Når de begynner å leke litt voldsomt, så kan det være greit å roe dem ned litt. Kast godbiter på bakken så de kan ha godbitsøk sammen, det kan roe dem ned (så sant ingen av dem har ressursforsvar). Hvis dere stopper leken før det blir for voldsomt og roer dem ned innimellom, så kan det kanskje være nok til at hun ikke jokker. Men, ja, det er jo vanskelig å si når jeg ikke har sett dem.
Gjest Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har samme som deg og må bare komme på en kommentar på om å ha han løs. Er du da 100% sikker på at du får kalt han inn igjen? Min bjeffer på hunder som er langt unna, som du hadde møtt oss og ikke fått kalt han inn ville jeg heller vurdert å ha han i langline evt slipe han på store områder som du ser alt på og sjangsen for at andre kommer er lik 0.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 På 26.3.2019 den 14.18, Tabris skrev: Det viktige med kinderegg er at du får trent på en avstand hvor hunden klarer å jobbe med deg. Så langt som mulig unngå å gå steder hvor du ikke får denne avstanden. Ja, det er frustrerende med løse hunder som kommer bort og ødelegger. Hvorvidt du vil ha ham løs må du nesten se på selv. Ofte går vel kanskje selve hilsingen bedre hvis han er løs enn når han er i bånd? Du kan evt ha langline på så han får en del frihet i skogen. Når de begynner å leke litt voldsomt, så kan det være greit å roe dem ned litt. Kast godbiter på bakken så de kan ha godbitsøk sammen, det kan roe dem ned (så sant ingen av dem har ressursforsvar). Hvis dere stopper leken før det blir for voldsomt og roer dem ned innimellom, så kan det kanskje være nok til at hun ikke jokker. Men, ja, det er jo vanskelig å si når jeg ikke har sett dem. Avstand er klin umulig å få til hele tiden. Føler hver hverdagstur er vi tilbake til null, er jo tusen andre hunder ute Hva tenker du om å trene i grupper med andre hunder? Her kan de jo komme for nærme. Men han trenger virkelig trening på innkalling med forstyrrelser. Vet ikke hvor lurt det er mtp usikkerheten hans å trene grupper med ukjente hunder. Anonymkode: 00e4a...b0a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Ja, han er bedre på hilsing løs, men ikke god på innkalling når det er andre hunder. Så burde trene på dette også. Takk for tips angående lekingen😊 Anonymkode: 00e4a...b0a
Gjest Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 På 29.3.2019 den 13.21, AnonymBruker skrev: Ja, han er bedre på hilsing løs, men ikke god på innkalling når det er andre hunder. Så burde trene på dette også. Takk for tips angående lekingen😊 Anonymkode: 00e4a...b0a Hilsing er en ting, men hvordan vil han reagere om han er løs, og min bjeffer sinna? Er selv var på de situasjonene og vi har hatt noen episoder med "snille" fuglehunder som kommer i full fart og flyr rett på min når han reiser bust og blir sinna. Det vil jo ødelegge trening for begge. Nå begynner båndtvangen på mandag så da blir det litt lettere for oss å ferdes i skogen, selv om mange slipper hundene fordet. Men har du vurdert atferdstrener? Jeg har vært hos en med mine og fått veldig mange gode tips, blitt veldig ops på hva jeg selv gjør ubevisst som gjør at hunden blir enda mer på vakt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, Anki skrev: Hilsing er en ting, men hvordan vil han reagere om han er løs, og min bjeffer sinna? Er selv var på de situasjonene og vi har hatt noen episoder med "snille" fuglehunder som kommer i full fart og flyr rett på min når han reiser bust og blir sinna. Det vil jo ødelegge trening for begge. Nå begynner båndtvangen på mandag så da blir det litt lettere for oss å ferdes i skogen, selv om mange slipper hundene fordet. Men har du vurdert atferdstrener? Jeg har vært hos en med mine og fått veldig mange gode tips, blitt veldig ops på hva jeg selv gjør ubevisst som gjør at hunden blir enda mer på vakt. Det vet jeg ikke. Ja, men det koster skjorta. Har du noen anbefalinger? Anonymkode: 00e4a...b0a
Gjest Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke. Ja, men det koster skjorta. Har du noen anbefalinger? Anonymkode: 00e4a...b0a Kjenner kun til ei på østlandet jeg bruker.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 3 timer siden, Anki skrev: Kjenner kun til ei på østlandet jeg bruker. Som er hemmelig? 🙊 Anonymkode: 00e4a...b0a
Gjest Skrevet 1. april 2019 #13 Skrevet 1. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Som er hemmelig? 🙊 Anonymkode: 00e4a...b0a Nei nei, var mer lite vits å anbefale om du bodde i Nord Norge 😂 Hund i fokus heter bedriften. Nina Haaland heter dama.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #14 Skrevet 1. april 2019 13 timer siden, Anki skrev: Nei nei, var mer lite vits å anbefale om du bodde i Nord Norge 😂 Hund i fokus heter bedriften. Nina Haaland heter dama. Hihi, tusen takk 😘 Anonymkode: 00e4a...b0a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #15 Skrevet 1. april 2019 Noen tips ang å trene i grupper med fremmede hunder? Anonymkode: 00e4a...b0a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #16 Skrevet 1. april 2019 On 3/29/2019 at 1:21 PM, AnonymBruker said: Ja, han er bedre på hilsing løs, men ikke god på innkalling når det er andre hunder. Så burde trene på dette også. Takk for tips angående lekingen😊 Anonymkode: 00e4a...b0a Da MÅ du få innkallingen i orden før du kan gå på tur med han løs. I verste fall risikerer du anmeldelse om han blir aggressiv og du ikke får kalt han inn, da bryter du også båndtvangen. Anonymkode: 2e7ba...534
Tabris Skrevet 2. april 2019 #17 Skrevet 2. april 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Noen tips ang å trene i grupper med fremmede hunder? Anonymkode: 00e4a...b0a Litt usikker på hva du mener. Hva skal du trene? Er det fellestrening på en hundeklubb?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #18 Skrevet 2. april 2019 41 minutter siden, Tabris skrev: Litt usikker på hva du mener. Hva skal du trene? Er det fellestrening på en hundeklubb? Fellestrening med andre hunder(via Facebook). Ikke en spesifikk hundeklubb. Anonymkode: 00e4a...b0a
Tabris Skrevet 2. april 2019 #19 Skrevet 2. april 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Fellestrening med andre hunder(via Facebook). Ikke en spesifikk hundeklubb. Anonymkode: 00e4a...b0a Det kommer an på om din hund takler det. Det kan være god miljøtrening hvis du har så stor avstand til de andre hundene at din hund klarer å slappe av og fokusere på deg. Så kan du gå gradvis nærmere etterhvert som din hund takler det. Hvis du må mase eller lokke for å få hundens kontakt, så er du for nær. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå