AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Noen som vet? burde jeg forlangt tester av fosteret (ma i uke 11)? Hvor stor sjanse er det for at jeg vil bli gravid og føde et friskt barn igjen? Hvis jeg blir gravid igjen, bør jeg ta det ekstra med ro? Har jeg større sjanse for å ha et såkallt risikosvangerskap? jeg er så redd:-( Anonymkode: 484ec...19b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 En abort skjer som regel fordi kroppen rydder opp i noe som ikke er levedyktig. Altså noe som aldri var ment å bli. En MA (i motsetning til en SA) vil si at kroppen ikke oppfatter at fosteret er dødt med en gang. Utover det er det ingen forskjell. Det er ingenting man kan gjøre til eller fra. Man bør være aktiv, leve som normalt, selvfølgelig etter retningslinjer for gravide. Det hjelper ikke med tidlige undersøkelser og tester, SA/MA så tidlig må bare gå sin gang uansett. Har det kun skjedd en gang er det ingenting som tilsier at du har forhøyet risiko ved neste graviditet, høyst sannsynlig vil det da gå helt fint. Det er først dersom man opplever dette tre ganger det er indikasjon på andre problemer, som man da vil bli utredet for. Anonymkode: 7c8fb...bf1 2
skruf Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Forskjellen på en spontanabort og en missed abortion er at i begge tilfellene så slutter fosteret å leve, men ved en SA så rydder kroppen opp selv og støter ut fosteret, mens ved en MA så gjør ikke kroppen det og man må enten ta ei utskrapning eller få det ut ved hjelp av medikamenter. Begge deler er veldig vanlig, og mange kvinner opplever dette i løpet av sitt fruktbare liv. Det er skikkelig trist Ts, men du må ikke klandre deg selv. At dette skjedde er ikke pga noe du har gjort eller ikke har gjort. Du kunne ikke gjort noe annerledes, dette var nok ikke liv laga. Det er ikke mulig å spå om dette vil skje igjen, ingen garantier for at det ikke skjer. Men det at du har mistet betyr heller ikke at det vil skje på nytt. Dere må bare prøve på nytt. Opplever du gjentatte ganger SA/MA så må du søke hjelp og bli utredet, men det er for tidlig å tenke i de baner etter en gang. Men igjen; ikke klandre deg selv for dette, det var ikke din feil. Masse lykke til med nytt svangerskap 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Jeg hadde en SA ifjor. Gråt masse, men leste endel om det som terapi. Naturen er brutal og forkaster fostre som ikke er levedyktige eller er alvorlig syke, kromosomfeil osv. Ble gravid igjen ikke lenge etterpå og har snart termin. Klem til deg. For meg hjalp det å lese masse og snakke med andre som har opplevd det samme på Internett. Viste seg også at de fleste av venninnene mine har gjennomgått SA/MA, så mitt inntrykk er at det er ganske vanlig. Anonymkode: 06e3f...411
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 Det handler i og for seg ikke om fosteret, mekanismene i fosteret er som regel de samme som ved en spontanabort. Fosteret er av en eller annen grunn ikke levedyktig og har sluttet å utvikle seg. I de fleste tilfeller ordner kvinnekroppen opp selv, ved å støte ut fosteret - altså en spontanabort. I noen tilfeller bruker kroppen tid på å oppfatte at fosteret er dødt, og man opplever en 'missed abortion'. Det er ingenting du kan gjøre for å påvirke dette. Det handler som regel om rene tilfeldigheter. Helt fra sædcellen treffer egget og celledeling begynner. Når (ikke hvis) du blir gravid igjen, vil du høyst sannsynlig ha et normalt forløp og føde et helt normalt barn. Én MA eller SA gir ikke indikasjon på noe annet. Dersom dette bekymrer og stresser deg veldig i neste svangerskap, kan du be om henvisning til tidlig ultralyd evt betale selv for å gå privat. Dersom du opplever gjentatte MA/SA, kan du be om utredning. Habituell abort utredes ved 3 spontanaborter (MA inkludert) før uke 20 med samme partner. Dette gjelder ca 1% av befolkningen. Det er skikkelig kjipt med SA, men for 99% går neste svangerskap helt som forventet. De absolutt aller fleste som ønsker barn/flere barn, går før eller senere gjennom en SA. Anonymkode: 5710a...a8d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det handler i og for seg ikke om fosteret, mekanismene i fosteret er som regel de samme som ved en spontanabort. Fosteret er av en eller annen grunn ikke levedyktig og har sluttet å utvikle seg. I de fleste tilfeller ordner kvinnekroppen opp selv, ved å støte ut fosteret - altså en spontanabort. I noen tilfeller bruker kroppen tid på å oppfatte at fosteret er dødt, og man opplever en 'missed abortion'. Det er ingenting du kan gjøre for å påvirke dette. Det handler som regel om rene tilfeldigheter. Helt fra sædcellen treffer egget og celledeling begynner. Når (ikke hvis) du blir gravid igjen, vil du høyst sannsynlig ha et normalt forløp og føde et helt normalt barn. Én MA eller SA gir ikke indikasjon på noe annet. Dersom dette bekymrer og stresser deg veldig i neste svangerskap, kan du be om henvisning til tidlig ultralyd evt betale selv for å gå privat. Dersom du opplever gjentatte MA/SA, kan du be om utredning. Habituell abort utredes ved 3 spontanaborter (MA inkludert) før uke 20 med samme partner. Dette gjelder ca 1% av befolkningen. Det er skikkelig kjipt med SA, men for 99% går neste svangerskap helt som forventet. De absolutt aller fleste som ønsker barn/flere barn, går før eller senere gjennom en SA. Anonymkode: 5710a...a8d Hvor har du dette fra? Mellom 10 og 30% av alle erkjente svangerskap ender med SA. https://helsenorge.no/gravid/spontanabort Anonymkode: 35b45...e03 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du dette fra? Mellom 10 og 30% av alle erkjente svangerskap ender med SA. https://helsenorge.no/gravid/spontanabort Anonymkode: 35b45...e03 Ja, men SA to svangerskap på rad har likevel en lavere forekomst enn 10-30%. Men la oss anslå forekomsten til 5% da, siden habituell abort (tre på rad) har en forekomst på 1%, og sannsynligheten for at neste svangerskap går bra er 95%. Anonymkode: 5710a...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men SA to svangerskap på rad har likevel en lavere forekomst enn 10-30%. Men la oss anslå forekomsten til 5% da, siden habituell abort (tre på rad) har en forekomst på 1%, og sannsynligheten for at neste svangerskap går bra er 95%. Anonymkode: 5710a...a8d Her tuller du med sannsynlighetsregningen. Om vi går ut ifra at det ikke er noen underliggende årsak til at SA skjedde, så er sjansen for en SA det samme i hvert svangerskap uavhengig av utfallet av tidligere svangerskap. Du kan tenke deg at sjansen for at et gitt svangerskap ender i SA er ca den samme som å kaste en sekser på en terning (1/6, eller rett under 17%). Det er ikke sånn at fordi sjansen for å kaste to seksere på rad er liten (1/36 eller ca 3%), så er det 97% sjanse for at det andre kastet ikke blir sekser om det første kastet ble sekser. Hver gang du kaster terning er sjansen for en sekser fremdeles 1/6, terningen bryr seg ikke om hva det forrige kastet ble. Og sjansen for at et nytt svangerskap også ender i SA er fremdeles 10-30%. Verken høyere eller lavere risiko enn sist. (Etter tre SA, eller tre sekserkast om du vil, starter man utredning for å finne ut om paret "bare" har hatt veldig uflaks eller om det er noen annen årsak.) Anonymkode: 28337...202 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Skrevet 26. mars 2019 Hei! Jeg skjønner godt det er lett å tenke sånn, men en SA/MA er ikke det samme som at det vil skje igjen ❤ Jeg hadde selv en SA for noen år siden. Har i dag ei jente på snart 3 år, og snart halvveis i svangerskapet med nummer 2! Det kommer høyst sannsynlig til å gå bra for dere senere- og gjør det av en eller annen grunn ikke det, så finnes det hjelp å få! ❤ Anonymkode: 3699d...11a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Skrevet 26. mars 2019 Tusen takk for svar alle sammen❤️ Ts Anonymkode: 484ec...19b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men SA to svangerskap på rad har likevel en lavere forekomst enn 10-30%. Men la oss anslå forekomsten til 5% da, siden habituell abort (tre på rad) har en forekomst på 1%, og sannsynligheten for at neste svangerskap går bra er 95%. Anonymkode: 5710a...a8d Eh nei.... Anonymkode: 35b45...e03
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #12 Skrevet 27. mars 2019 På 26.3.2019 den 8.21, AnonymBruker skrev: Noen som vet? burde jeg forlangt tester av fosteret (ma i uke 11)? Hvor stor sjanse er det for at jeg vil bli gravid og føde et friskt barn igjen? Hvis jeg blir gravid igjen, bør jeg ta det ekstra med ro? Har jeg større sjanse for å ha et såkallt risikosvangerskap? jeg er så redd:-( Anonymkode: 484ec...19b Tror du at det bare er å forlange at de tester et dødt foster? Du skriver hverken alder, antall aborter, antall friske barn, helserelatert info, alt dette har noe å si. Det er stor forskjell på eggkvaliteten til en 20-åring og en på 40. Anonymkode: 284bf...e6b
Betta123 Skrevet 28. mars 2019 #13 Skrevet 28. mars 2019 (endret) Så trist å lese❤️ Tror det er veldig vanlig å miste,har selv mistet. Men vet om mange som har født friske barn etterpå. Lykke til❤️ Endret 28. mars 2019 av Betta123
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå