Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ta her.

Vi har mye som står i hyller og oppå skap. Kan nok bli mere kreative i oppbevaring av saker. Ting har sin faste plass,men vi leter innemellom likevel fordi noe annet har fått feil plass. Vi kommer kun til bunns i skittentøyet om jeg vasker en hel lørdag.....men da er sokker og truser mangelvare,så må vaske litt oftere . Får plass til 3 vingestativ  fullt med klær på badet!der kan det tørke på en natt...så gulvet er ikke så lett tilgjengelig. Har et tilsvarende stativ på veggen som vist tidligere her.....de henger vi håndklærne våre. Se ikke plass til mere enn er overskap på kjøkkenet,så da må noe stå framme(kjøkken maskin, kaffekoker, hermetikk....) Er sikkert rotete men hvor skal det ellers stå. Stua er lang og smal. Har en bok hylle stappfull av bøker og leker. De to andre rommene har hver sin store lekekasse og bokhylle. Klærne til snuppa ligger brettet sammen i en balje på bader. Hun finner tøy selv hver morgen . 

Anonymkode: 40d7b...5f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her.

Vi har mye som står i hyller og oppå skap. Kan nok bli mere kreative i oppbevaring av saker. Ting har sin faste plass,men vi leter innemellom likevel fordi noe annet har fått feil plass. Vi kommer kun til bunns i skittentøyet om jeg vasker en hel lørdag.....men da er sokker og truser mangelvare,så må vaske litt oftere . Får plass til 3 vingestativ  fullt med klær på badet!der kan det tørke på en natt...så gulvet er ikke så lett tilgjengelig. Har et tilsvarende stativ på veggen som vist tidligere her.....de henger vi håndklærne våre. Se ikke plass til mere enn er overskap på kjøkkenet,så da må noe stå framme(kjøkken maskin, kaffekoker, hermetikk....) Er sikkert rotete men hvor skal det ellers stå. Stua er lang og smal. Har en bok hylle stappfull av bøker og leker. De to andre rommene har hver sin store lekekasse og bokhylle. Klærne til snuppa ligger brettet sammen i en balje på bader. Hun finner tøy selv hver morgen . 

Hva med å sette på vaskemaskinen hver dag? Skjønner ikke hvordan dere får så full skittentøykurv når dere bare er 3? Tar dere nye håndkler etter hver dusj?

Har dere flere skittentøyskurver? Jeg slenger truser og sokker og annet som går på 60 grader i en egen kurv. Sparer tid på å sortere. Bruker ofte kortprogram så klærne er ferdige etter 1t. I helgene er det første jeg gjør når jeg står opp å sette på en vask. Så innen frokost og morgenstell er inntatt kan jeg henge opp første vask. Har heller ikke tørketrommel så henger klær i stua, også på dagtid. 

Kan du kjøpe et lite trillestativ som kan stå på kjøkkenet? De har noen fine på ikea. 

Anonymkode: 986a9...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sette på vaskemaskinen hver dag? Skjønner ikke hvordan dere får så full skittentøykurv når dere bare er 3? Tar dere nye håndkler etter hver dusj?

Har dere flere skittentøyskurver? Jeg slenger truser og sokker og annet som går på 60 grader i en egen kurv. Sparer tid på å sortere. Bruker ofte kortprogram så klærne er ferdige etter 1t. I helgene er det første jeg gjør når jeg står opp å sette på en vask. Så innen frokost og morgenstell er inntatt kan jeg henge opp første vask. Har heller ikke tørketrommel så henger klær i stua, også på dagtid. 

Kan du kjøpe et lite trillestativ som kan stå på kjøkkenet? De har noen fine på ikea. 

Mannen trener 3x pr uke,blir litt vask av det😉 datter svømmer hver lørdag,så håndklær vaskes jevmlig. i tillegg er boligen vi leier på et småbruk, så det blir mer møkk på klærne når datter får lov å hjelpe til på gården. Vi bytter håndklær hver 3.dag, sengetøy 1x pr uke. Takk for tips. Ser vi må prøve å få alt av klær og sko inni allerede overfylte skap så alt er ryddig på overflater. Skal snart rydde bort vintertøy er,og selv om det ikke er så mye(er det tjukt og tar plass). Har lurt på om sånne vakumposer kan være løsningen,men har ikke prøvd. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen trener 3x pr uke,blir litt vask av det😉 datter svømmer hver lørdag,så håndklær vaskes jevmlig. i tillegg er boligen vi leier på et småbruk, så det blir mer møkk på klærne når datter får lov å hjelpe til på gården. Vi bytter håndklær hver 3.dag, sengetøy 1x pr uke. Takk for tips. Ser vi må prøve å få alt av klær og sko inni allerede overfylte skap så alt er ryddig på overflater. Skal snart rydde bort vintertøy er,og selv om det ikke er så mye(er det tjukt og tar plass). Har lurt på om sånne vakumposer kan være løsningen,men har ikke prøvd. 

Må håndklærne byttes så ofte? Her brukes håndklærne minst 5-6 dager (med mindre noen er syke, da byttes det oftere). Må dere bytte sengetøy så ofte? Vi bytter hver 14. dag. 

Har datteren deres egne jobbe-på-gården-klær, eller jobber hun i sine vanlige klær? Vi har egne jobbe-ute-klær, som det ikke gjør noe om er litt skitne. Sparer en god del vask på det. 

Bruker dere heng-til-lufting-og-ta-lukttesten før dere bestemmer dere for å hive klær til vask? Jeg må hive teknisk treningst-skjorter til vask etter en gang, da armhulesvetten min lukter død og drepe og lufting gjør nada, men jeg kan helt fint bruke treningstights flere økter på rad om jeg henger dem opp etter bruk. 

Kjøper dere mye klær, siden du går gjennom og kaster hver eneste måned? Det høres jo da ut som om det er alt for mye som kommer inn i huset i utgangspunktet. 

Hva er det du synes tar mest tid? Er det klesvasken, oppvasken, gulvvask, rydding, eller hva? 

Har dere plass til benkeoppvaskmaskin? Jeg skjønner at oppvask tar tid når man ikke har maskin. Er dere flinke til å ikke bruke så mye som genererer oppvask (bruke ett glass hver gjennom dagen, går fint å bare skylle melkeglass og bruke samme glasset en hel dag, f.eks). 

Kan dere få dere robotstøvsuger? 

Kan dere kvitte dere med noen av bøkene? Evt sette dem i skap i stedet for hyller, så både støver det mindre, og ser mindre rotete ut? 

Vi er tre stk, to voksne og en ettåring, og jeg synes ikke vi bruker mye tid på husarbeid i det hele tatt, til tross for at ettåringens favorittsyssel er å åpne alt han når opp til av skap og skuffer og hive innholdet overalt - og han er for liten til å klare å rydde opp etter seg. Vi er flinke til å organisere, det er stort sett bare ettåringens rot vi må rydde, og det går fort siden vi vet hvor alt skal være. Når man har brukt noe, setter man det på plass når man er ferdig. Vi har skap i stedet for åpne hyller, så ser ting mindre kaotisk ut. 

Vi har robotstøvsuger, som er gull verdt (kjøpte på black friday i fjor, og herregud som det var verdt pengene). Vi har en liten håndholdt støvsuger som vi bruker under stolen til lillemann etter måltider. Ellers er det bare å ta med seg roboten til et rom, sette den på, og så gjør den jobben for oss. Den er på deler av huset hver dag, og det er mye mindre støv også oppå skap og møbler siden det støvsuges så hyppig. 

Gulvet vasker vi sjelden. Det blir mest lokalvask rundt lillemann sin stol, ellers drar vi vel over kjøkkengulvet en gang i uken eller så. Er flinke til å vaske opp søl umiddelbart, så det er mye forebygging av at det blir skittent. 

Drar over vasken og benken på badet hver morgen, har en klut hengende der og det tar meg 3 sekunder ekstra. Spyler dusjveggene når jeg går ut av dusjen, så holder den seg rein lenger. På den måten slipper vi storvask av badet hver uke. 

Vi har oppvaskmaskin, men prøver også å begrense hva vi bruker for å slippe å fylle og tømme den hele tiden. Som i at vi holder oss til et glass hver daglig, o.l. 

Henger klær til lufting og tar lukttesten i stedet for å slenge alt til vask på autopilot, har egne klær til skittenjobbing, osv. 

Anonymkode: 7bfd9...787

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på gård og da hadde vi "jobbe på gården klær", typisk kjeledress fra Felleskjøpet som vi dro på oss i fjøset etc. Veldig praktisk. Reduserer skitt på vanlig tøy, for ikke å snakke om at man dra mindre fjøslukt med seg inn. 

Dere bør redusere klesvasken. Må treningstøyet vaskes med en gang? Kanskje det kan vente til dere har full maskin om han har nok treningstøy for å trene en uke? 

Det er jo selvfølgelig begrensa hvor mye skap etc dere kan ha på begrensa plass, men kanskje dere kan prøve å se med nye øyne på de løsningene dere har nå? Både hva dere har og om plassen kan utnyttes bedre med f.eks. smalere skap, skap til taket etc. Kan dere utnytte plassen under senger f.eks. med å bygge opp sengene? 

Anonymkode: 9ea55...e0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 25.3.2019 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Viber en familie på 3. To voksne,1barn i 2.klasse. leier 60kvm leilighet. Se ikke plass til oppvaskmaskin eller tørketrommel. Begge voksne i full jobb(årslønn ca 300.000). Opplever at jeg hver dag bruker så mye tid på husarbeid. Oppvask og rydding av kjøkkenet, rydde bort tørre klær,henge opp nye til tørk, vaske basert,støvsuge og vaske gulvet. Går stadig å smårydder for at det ikke skal flyte.  Helt ryddig blir det aldri. rydder i klær og leker 1x pr mnd. Gir bort det som er for lite,ikke lekes med lengre for å ikke få det overfylt. Likevel opplever jeg det flyter ....mannen er kjemegod i hussebeid så vi deler alltid på det.

Datter har faste oppgaver ,og hjelper til der hun kan utenom. Vi har fått er høyt stressnivå i familien grunnet all denne tiden til husarbeid. Datter skal også følges opp med lekser....

Trenger tips til hva vi bør gjøre daglig,og hva som kun trengs 1xpr uke...

Dere trenger en større bolig. Med oppvaskmaskin, tørketrommel og nok oppevaringsplass. 

Anonymkode: 0f84c...5df

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer? Hvordan er det mulig?

Anonymkode: 0d043...727

Hvordan det er mulig? Har blandt annet en på ett år som plutselig kaster spagetti på kjøkkenfrontene. Tisser på badegulvet og roter i skuffene til storesøster. 

Føler ikke jeg renovering gjennomsnittet ryddig m/renslig heller. Vasker klær, henger opp, inn IG ut av oppvaskmaskin, støvsuging ++ er stort sett alene om det, siden mannen min jobber mye.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tømm alle overfylte skap. Dere har sikkert mye som dere ikke bruker og derfor ikke trenger. Vi er tre stk og vasker kun en til to maskiner med klær ca hver tredje dag. Vi har alle under 40 plagg hver i skapet og da har jeg beregnet med sko jakker, ytterklær, ja til og med luer og capser. Mye klær blir mye vask. 

Å gå igjennom hele kjøkkenet ol. Hvor mye tallerkener har dere? Er det utgåtte ting i skapet som sauser eller annet som ikke brukes? Hvor mange stekespader, søikkepotter og sleiver trenger en familie på tre? 

Anonymkode: 9bf21...fe0

AnonymBruker
Skrevet

Vi vasker kun fulle maskiner 😉 treningtøyet lukter selv etter lufting. Håndkler lukter surt etter 3dsger,da vil jeg vaske de.. 

Datter har et balje med alt sitt tøy. Skal fikse tråkurver. Tipper det er ca 2 skuffer. Vi arver mye tøy så har en halv liten kommodekskuff på vårt soverom til klær på vent. Hun vokser fort,derfor går jeg igjennom hver mnd. Vi voksne har resten av den halve kommodeskuffen +en skuff til på deling. Er arvet klesskap til hengetøy og sko nederst. Synes ikke vi har så mye klær heller, men det kan sikkert reduseres. Større bolig er uaktuelt . 

Jeg synes rydding,vasking og rydde bort tøy tar lengst tid. 

Får sette meg ned å være hard på hav vi kan fjerne. Har nok servise i kjøkkenskapet til å ha tre gjester...såpass bør der vel være. Utstyr ellers begrenser seg nå jeg kun har en skuff på kjøkkenet 😉

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi vasker kun fulle maskiner 😉 treningtøyet lukter selv etter lufting. Håndkler lukter surt etter 3dsger,da vil jeg vaske de.. 

Datter har et balje med alt sitt tøy. Skal fikse tråkurver. Tipper det er ca 2 skuffer. Vi arver mye tøy så har en halv liten kommodekskuff på vårt soverom til klær på vent. Hun vokser fort,derfor går jeg igjennom hver mnd. Vi voksne har resten av den halve kommodeskuffen +en skuff til på deling. Er arvet klesskap til hengetøy og sko nederst. Synes ikke vi har så mye klær heller, men det kan sikkert reduseres. Større bolig er uaktuelt . 

Får sette meg ned å være hard på hav vi kan fjerne. Har nok servise i kjøkkenskapet til å ha tre gjester...såpass bør der vel være. Utstyr ellers begrenser seg nå jeg kun har en skuff på kjøkkenet 😉

Jeg skjønner ikke helt hvordan du/dere bruker tre timer hver dag på husarbeide når dere har tre asjetter, tre tallerkner og et par kjeler å vaske hver dag. I tillegg noen vaskemaskiner i uka? 

Du synes du bruker for mye tid på rydding og klesvask. Enten må det vaskes mindre tøy eller så går det ikke an å spare så mye tid der... Prøv å ha handklær noen dager lenger? 

Hvordan bruke mindre tid til rydding? Ha færre ting. Alle ting må ha fast plass. Alle tre må rydde på plass de tingene man har tatt frem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rydde bort tøy kan jeg se kant ta tid når dere trener mye og skifter håndkler og sengetøy så ofte. Men rydding og vasking- rydder du og mannen din fortløpende etter dere selv? Og småttisens leker suser du bare ned i ryddekassen før leggetid. Kan ikke skjønne hva som skal ta så lang tid å rydde. Jeg har god bruk av håndstøvsuger. Så tar bare kjapt over i kroker og under bordet osv annenhver kveld. Har like liten leilighet som dere, tar meg 15 min. På den måten sprer ikke støvet som samler seg i smårkroker seg utover. Den vanlige støvsugeren bruker jeg en gang i uken. 

Håndstøvsugeren er suveren til å bruke på kjøkkenbenken, spesielt der vi skjærer brød. Tar alltid en kjapp svingom der også, og på gulvet under. Da forebygger jeg at det også sprer seg utover. 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.3.2019 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Viber en familie på 3. To voksne,1barn i 2.klasse. leier 60kvm leilighet. Se ikke plass til oppvaskmaskin eller tørketrommel. Begge voksne i full jobb(årslønn ca 300.000). Opplever at jeg hver dag bruker så mye tid på husarbeid. Oppvask og rydding av kjøkkenet, rydde bort tørre klær,henge opp nye til tørk, vaske basert,støvsuge og vaske gulvet. Går stadig å smårydder for at det ikke skal flyte.  Helt ryddig blir det aldri. rydder i klær og leker 1x pr mnd. Gir bort det som er for lite,ikke lekes med lengre for å ikke få det overfylt. Likevel opplever jeg det flyter ....mannen er kjemegod i hussebeid så vi deler alltid på det.

Datter har faste oppgaver ,og hjelper til der hun kan utenom. Vi har fått er høyt stressnivå i familien grunnet all denne tiden til husarbeid. Datter skal også følges opp med lekser....

Trenger tips til hva vi bør gjøre daglig,og hva som kun trengs 1xpr uke...

Å rydde opp er da ikke husarbeid, Ts. 

Er det husarbeid å ta en bok ut av bokhyllen. Nei? Da er det heller ikke husarbeid å sette den tilbake etter seg. Så også med talerkner, klær og annet. En tar det frem. En setter det tilbake. (Har en brukt det til en brødskive? Ja da tørker man av smulene).

Et hushold ender kun opp med å måtte «rydde» (flytte ting fra en plass til en annen og så tilbake igjen) når ting ikke har et hjem. Gi alt et hjem. Gi  alt som på slutten av prosessen ikke har et hjem til en bruktbutikk (eller selg det). Støvsug gulvet en gang i uka. Ta badet ditto. 

Anonymkode: b68f6...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere det veldig fuktig på badet, siden håndklærne lukter surt etter bare tre dager? Hvordan henger dere dem opp for å tørke? På stang, eller på krok? Sengetøyet bør dere da kunne bruke mer enn 1 uke. 

Jeg ser ikke helt at det kan bli så mye klesvask at det er problematisk? Vi er to voksne som begge trener 3-5 dager i uken, og en ettåring som griser seg til en del, og vi klarer oss fint med 2-3 maskiner i uken? Deres barn er så stort at hun kan jo hjelpe til med dette, til og med. Med mindre du driver og stryker undikkene før du legger dem vekk ser jeg ikke helt at dette er spesielt mye jobb. 

Og om du synes det er dritt med å brette klær, så ta med deg kleshaugen på stuen og brett mens du ser på tv. = multitasking. 

Anonymkode: 7bfd9...787

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 voksen og en snart åtteåring. Bor trangt, har ikke trommel og oppvaskmaskin. Bruker i gjennomsnitt 30-60 minutter effektiv tid daglig. 

Det er alltids noe rot her og der, det tar jeg som regel på vei fra A til B. Hårstrikk på bordet tas med til badet når jeg skal på do. Prøver å holde jevnt grei orden - to hårspenner på bordet er ikke nødvendigvis rot, ikke en genser på armlenet, en penn på benken eller et ispapir på stuebordet heller - det blir til rot når det er mye av det og det blir liggende for lenge. 

Klærne vasker og tørker seg selv. Sette på vaskemaskin og legge bort tørt må man om man har trommel også, å henge opp krever bare ti minutter mer enn å sette på trommel. 

Det er klart, noen dager bruker man 4 kasseroller til middag, noen dager 1. Noen dager blir man svett/skitten i klærne og må skifte ekstra, andre dager ikke. Å ta unna mest mulig fortløpende og å aldri gå tomhendt, gir en illusjon av å bruke mindre tid. 

Lett tilgjengelig ministøvsuger som brukes strategiske steder ved behov sparer en for å dra frem hovedstøvsuger/mopp like ofte. Våtservietter beregnet på babyer funker utmerket til å ta opp den flekken med pastasaus som dryppet fra sleiva ned på gulvet. Ikke spesielt bra for miljøet, men fantastisk for det mentale klimaet 😁 (Jada, kunne brukt en klut, men da må den vaskes, og mange slike smådrypp gir fort en stor klesvask, det gidder jeg ikke.)

Anonymkode: 17443...591

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...