Gå til innhold

Skifte dynamo, pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilens dynamo er kaputt, og må skiftes.

Naf-mannen som hentet bilen og kjørte den på verksted, mente at det koster ca 4-5000.

 

Det høres veldig dyrt ut, kan det stemme?

 

Hater å måtte ha bilen på verksted, har på følelsen av at de alltid prøver å lure kunder som ikke har peiling på bil. :(

Anonymkode: 2263d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt være et riktig estimat. Det kan også være.for lavt eller for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært enklere å gi deg brukbare råd hvis du hadde vært litt mer spesifikk angående bil/motor/årsmodell..

Men, prisen du fikk er nok ikke så langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Det hadde vært enklere å gi deg brukbare råd hvis du hadde vært litt mer spesifikk angående bil/motor/årsmodell..

Men, prisen du fikk er nok ikke så langt unna.

Ok, deprimerende at prisen kan være riktig. :(

 

Bilen er en Peugeot 307, 2006-modell.

Anonymkode: 2263d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, deprimerende at prisen kan være riktig. :(

 

Bilen er en Peugeot 307, 2006-modell.

Anonymkode: 2263d...7e7

Du kan få tak i en brukt en fra rundt 500.-, men det vil sannsynligvis fortsatt koste noen tusenlapper å få den byttet på et verksted.

Kjenner du noen som kan skru litt? Det er ingen stor heksekunst å bytte slikt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Du kan få tak i en brukt en fra rundt 500.-, men det vil sannsynligvis fortsatt koste noen tusenlapper å få den byttet på et verksted.

Kjenner du noen som kan skru litt? Det er ingen stor heksekunst å bytte slikt..

Nei, kjenner dessverre ingen som kan hjelpe meg med det.

Men med en såpass ganmel vil kan jeg vel insistere på at de bruker den billigste dynamoen? 

Anonymkode: 2263d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kjenner dessverre ingen som kan hjelpe meg med det.

Men med en såpass ganmel vil kan jeg vel insistere på at de bruker den billigste dynamoen? 

Anonymkode: 2263d...7e7

Noen verksteder er greie på sånt, mens andre helst ikke vil bruke brukte deler..

Det er ikke farlig å spørre! I verste fall, så får du bare et nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Noen verksteder er greie på sånt, mens andre helst ikke vil bruke brukte deler..

Det er ikke farlig å spørre! I verste fall, så får du bare et nei.

Problemet med brukte deler er at du får brukte deler. Er det deler som oppøever lite slitasje som f.eks en lykt så er det en bra ting. Slitedeler som dynamo lønner det seg ofte å bytte med nyoverhalte deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Problemet med brukte deler er at du får brukte deler. Er det deler som oppøever lite slitasje som f.eks en lykt så er det en bra ting. Slitedeler som dynamo lønner det seg ofte å bytte med nyoverhalte deler.

Men er verksted har vel dynamoer i ulike prisklasser, og at jeg da kan  si at jeg vil de skal bruke den absolutt billigste?

Anonymkode: 2263d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Problemet med brukte deler er at du får brukte deler. Er det deler som oppøever lite slitasje som f.eks en lykt så er det en bra ting. Slitedeler som dynamo lønner det seg ofte å bytte med nyoverhalte deler.

Ikke uenig med deg, egentlig.. Men, i visse situasjoner så kan det være forståelig at folk ønsker å gjøre det så billig som mulig. 

Det er vanligvis garanti på slike brukte deler også, men kostnaden med verksted er ikke inkludert der. Hvis en kan gjøre jobben selv (eller få en venn til å fikse det), så kan det være veldig gunstig med brukte deler.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er verksted har vel dynamoer i ulike prisklasser, og at jeg da kan  si at jeg vil de skal bruke den absolutt billigste?

Anonymkode: 2263d...7e7

Verkstedene vil vanligvis velge det rimeligste alternativet, de driver som regel konkurrerende virksomhet.  Men det er ingen som sier de skal velge det rimeligste alternativet, så det kan lønne seg å påpeke at du ønsker å holde kostnadene nede på en gammel bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er selve dynamoen som er gåen og ikke laderegulatoren?, hvis du må bytte hele dynamoen så kan jeg tenke meg at en ny koster mellom 2500,- og opp til 4000,-. Prisen varierer og er avhengig av om de tar den gamle i innbytte, så kommer jobben i tillegg. Når NAF mannen sa at det koster rundt 4-5000,- så synes jeg det er billig for dynamo pluss jobben.

Anonymkode: 2a41c...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en upris du har fått der. Var jeg deg ville jeg leitet etter en brukt del og eventuelt spurt om verkstedet kunne byttet til denne. Noen gjør det, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MYE av det værksteder selger Som nye Dynamoer kommer fra http://www.triconor.no

Norges, AFAIK helt i  egen klasse Beste på dette er de. Ring de, og spør om pris på bytte-Dynamo...

OFTE Nettop det du får som ¨nytt¨ på verksted, hvis ikke mærkeverksted. De får din gamle,

-du får en hvor alle slitedeler er byttet, av de beste i landet. Bor du i Oslo... 

En som er litt ¨handy¨ gjør den jobben på Ca. 30 min. ... Hva med å evt. høre på f.eks. Småjobber -Finn.no, Mitt annbud e.l. ... Lokale bensinstasjonen, Motor-klubb e.l. ...

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det er selve dynamoen som er gåen og ikke laderegulatoren?, hvis du må bytte hele dynamoen så kan jeg tenke meg at en ny koster mellom 2500,- og opp til 4000,-. Prisen varierer og er avhengig av om de tar den gamle i innbytte, så kommer jobben i tillegg. Når NAF mannen sa at det koster rundt 4-5000,- så synes jeg det er billig for dynamo pluss jobben.

Anonymkode: 2a41c...e66

Er ikke sikker nei. Bilen ble parkert ved verksted nå i kveld, mekonomen, og skal ringe dit i morgen tidlig og høre hva som må gjøres.

det kom en masse varsellamper på - ABS, antispinn og airbag, og så stoppet bilen rett etter at rattet låste seg. Rakk så vidt å svinge inn på en parkeringsplass idet den stoppet.umulig å starte den igjen.

Da mannnen fra NAF kom, koblet han til en batterilader og klarte å starte den. Da lyste ingen av varsellampene.

Han mente de lyste tidligere fordi batterinivået var på rundt 4 et eller annet. Da han koblet til lader ble nivået ca 12. Han var sikker på at det var dynamoen som er ødelagt. Selv aner jeg ikke, kan ingenting om bil.

Anonymkode: 2263d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stoppet bilen på gata... Noe du la merke til før det hendte, -ulyd, evt, hyle\pipelyd, -røyk...

HVOR Sikker var Naff-mannen på diagnosen... Målte han noe på det elektriske...

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 8000 kr for bytte på en Ford focus nå i år. Dynamoen koster rundt 3000 kr, resten var arbeidspenger.. 

Men dette var en litt nyere bil. Så en del videoer av skifte på eldre biler og der var betraktelig enklere enn på vår... vi ville prøve selv først 😅

Anonymkode: 18a29...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Stoppet bilen på gata... Noe du la merke til før det hendte, -ulyd, evt, hyle\pipelyd, -røyk...

HVOR Sikker var Naff-mannen på diagnosen... Målte han noe på det elektriske...

a.

Stoppet på gata omtrent ja, altså på en vei og fikk akkurat kjørt inn til siden på en parkeringsplass før den stoppet helt.

Noen hundre meter før den stoppet, kom altså varsellampene for ABS, airbag og antispinn på. Og så rett før den startet lyste vel enda flere som jeg ikke husker.

Men da mannen fra NAF koblet til batterilader og startet bilen 20 min etterpå, lyste ingen av lampene.

Anonymkode: 2263d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...